Jan van de Krent Visspecialiteiten heeft voorliefde voor kreeft

Viswinkel Jan van de Krent_Foto Henk Riswick_1

De dames van het gezin Remmelink runnen de viswinkel en de heren de groothandel (foto: Henk Riswick). 

Saskia Remmelink en dochter Janneke runnen in Zutphen Viswinkel ‘Jan van de Krent Visspecialiteiten’. Het assortiment wordt dagelijks aangeleverd door groothandel Dutch Canadian Foodline. Bijzonder is dat aan het roer daarvan de andere helft van het gezin staat: Jan en Teun. Groothandel en winkel zijn fysiek met elkaar verbonden.

Het pand, waarin Jan van de Krent Visspecialiteiten en Dutch Canadian Foodline zijn ondergebracht, is gevestigd op bedrijventerrein de Mars in Zutphen. De van oorsprong kreeftenhandel die Jan Remmelink in 1988 begon, is uitgegroeid tot een brede horecagroothandel in kreeft, vis, schaal- en schelpdieren. De winkel, die in 2004 klein van start ging, is inmiddels verworden tot een mini-supermarkt, met vis als belangrijkste assortimentsgroep.

Een reportage over de viswinkel van Saskia en Janneke Remmelink is dan ook onbestaanbaar zonder ook aandacht te schenken aan de groothandel van de andere twee gezinsleden: Jan en Teun. De BV (groothandel) en de eenmanszaak (winkel) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vader en zoon zorgen er namelijk voor dat de vitrine in de winkel van de dames dagelijks vol ligt. Het bevlogen gezin doet het samen en straalt dat ook uit, wanneer Vismagazine wordt ontvangen in het kantoor, dat grenst aan de winkel die wekelijks door zo’n 500 klanten uit Zutphen en omgeving wordt bezocht.

Populair in de regio

Viswinkel Jan van de Krent_Foto Henk Riswick_2

Foto: Henk Riswick

De animo en de omzetten stijgen. De winkel wordt steeds populairder in de regio en Saskia en Janneke hebben daar wel een verklaring voor. ‘‘De coronatijd heeft ervoor gezorgd dat meer mensen zelf thuis vis wilden bereiden’’, legt Saskia uit. ‘‘De horeca zat dicht en de mensen ontdekten dat ze bij ons een zeetong voor 10 euro konden meenemen, waar ze er in een restaurant 40 euro voor betalen. Op vrijdag en zaterdag tijdens de corona-maanden stonden hier rijen klanten voor de deur. We leggen met passie en heel gedetailleerd uit hoe de verschillende vissoorten bereid moeten worden en als dat dan thuis lukt, worden de shoppers enthousiast en keren terug. Geleidelijk worden het ook viskenners.’’

De vitrine is dagelijks gevuld met een rijk assortiment; van hele vissen tot filets, en van gerookte vis tot schaal- & schelpdieren. Saskia Remmelink: ‘‘We streven er altijd naar om zes verschillende soorten oesters in huis te hebben, waar we veel over geleerd hebben in Frankrijk. Hoe meer keuze we bieden, hoe beter, zo vinden wij. Van alle producten die we verkopen willen we het fijne weten en we bezoeken de landen van herkomst, niet alleen voor het importeren, maar ook voor de achtergronden. Zo komen we regelmatig in Griekenland voor onze olijfolie en honing. De kennis die we daar opdoen brengen we over op onze klanten en dat leidt er toe dat ze veel durven te proberen.’’

Dochter Janneke beaamt dat klanten ‘gestuurd’ moeten worden en dat lukt opvallend goed met het enthousiasme dat moeder en dochter achter de vitrine tentoonspreiden. Maar alleen enthousiasme is zeker niet genoeg. Jaren opgebouwde kennis en ervaring over vis en de bereiding ervan zijn een must om te kunnen floreren. En die is er in overvloed.

Canada

Viswinkel Jan van de Krent_Foto Henk Riswick_3

Klanten uitleg geven over de vissoorten en de bereiding ervan is voor Janneke Remmelink belangrijk. “Je moet ze sturen”. (foto: Henk Riswick)

De passie voor vis, ontstond bij Saskia 35 jaar geleden in Canada al, waar ze stage liep voor de opleiding Horeca Management en Jan leerde kennen, die dezelfde opleiding volgde. De twee ontdekten een viszaak waar onbeperkt kreeft en krab gegeten kon worden. ‘‘Jan kreeg het plan om in Nederland kreeft te gaan importeren en vanaf 1988 is hij daar vanuit Hummelo, waar zijn familie het in de regio bekende restaurant De Gouden Karper runt, mee van start gegaan,’’ legt een trotse Saskia uit.

Van het een kwam het ander en het gezin streek in 2000 in Zutphen neer om de groothandel verder uit te breiden. Saskia besloot in 2004 de huidige winkel te beginnen, pal naast de groothandel, op het industrieterrein. Daarvóór had ze nog een tijd een visrestaurant in het stadje gerund. ‘‘We begonnen klein met de winkel, maar allengs is het assortiment uitgebreid. De groothandel van mijn man levert de kreeft, vis, schaal- en schelpdieren dagelijks zeevers aan’’, legt de eigenaresse uit.

De verwevenheid tussen BV en eenmanszaak blijkt uit het feit dat álle vis die de groothandel dagelijks over heeft, wordt overgeheveld naar de winkel. Jan Remmelink: ‘‘Ik koop bijvoorbeeld bij de visafslag in IJmuiden 40 kilogram scholfilet in. Daarvan gaat 35 kilogram naar de horeca en andere groothandels in het land en 5 kilogram is voor de winkel. Als ik 80 kilogram sliptong inkoop, gaat daarvan 8 kilogram naar de winkel. Grofweg bedraagt de winkelomzet tien procent van onze totale omzetten van groothandel en winkel.’’

Kreeftensoep

Viswinkel Jan van de Krent_Foto Henk Riswick_4

Zoon Teun met het product waar het allemaal mee begon: kreeft (foto: Henk Riswick).

Dutch Canadian Foodline heeft in IJmuiden een koelcel gehuurd, waar de vis uit onder meer Noorwegen en Denemarken wordt afgeleverd. De chauffeurs van de familie Remmelink - dagelijks rijden ze met vier busjes en twee vrachtwagens door het land - halen de vis op en leveren het vier keer in de week in het land af bij de klanten. Visgroothandel Adri & Zoon uit Yerseke is op zijn beurt leverancier van de familie Remmelink, voornamelijk voor de schaal- en schelpdieren.

In de winkel wordt ook gekookt door de gezinsleden. Zo maakt Jan, samen met zijn zoon die ook fervent jager is, er zijn befaamde kreeftensoep met aardappelgratin, die de dames samen met de zeetong gretig over de toonbank zien gaan. Ook krabsalade, zalmsalade en tonijnsalade maakt de familie zelf, evenals diverse andere eigen soepen, wildpáte’s en sauzen, dagverse vispotjes en vispatés.

Dat winkel en groothandel voor kwaliteit gaan, blijkt wel uit het feit dat geleverd wordt aan tophoreca, maar ook aan Chateaubriand in Heemstede, meerdere malen uitgeroepen tot beste slager van het land in de verkiezing Slagerij van het Jaar.

Olijfolie

Viswinkel Jan van de Krent_Foto Henk Riswick_5

De vis wordt dagelijks vers aangeleverd door Dutch Canadian Foodline (foto: Henk Riswick).

Hoewel vis de hoofdmoot vormt van het assortiment, verkoopt de familie ook Franse en Griekse wijn, opgekocht bij lokale wijnhuizen in die landen, waar Saskia regelmatig naar toe gaat. Verder bestaat het neven-assortiment uit Griekse olijfolie, ambachtelijke honing uit de Peloponnesos, diverse tomatendelicatessen en zeezout uit Egeïsche zee.

Daarnaast ligt er vlees van Bullmeat in de vitrine en wordt Oxerbrood verkocht, afkomstig van een broodbakker in het buitengebied van Gorssel. Dat alles maakt dat het in de winkel steeds drukker wordt. ‘‘Langzaam is het een soort supermarktje geworden’’, legt Janneke Remmelink uit. ‘‘In de coronatijd was er tijd en ruimte om meer de aandacht te geven aan onze winkel, aangezien het door de beperkingen in de horeca met de groothandel een tijdlang minder ging.’’

De winkel is vier dagen per week geopend van 9 uur tot 14 uur, evenals het bijbehorende terras, dat 22 zitplaatsen heeft en tijdens drukte nog wat extra statafels kan plaatsen. Vrijdag en zaterdag serveert de familie gebakken vis en kibbeling. 

Onbeperkt kreeft en krab

De oorsprong van Viswinkel Jan van de Krent Visspecialiteiten en groothandel Dutch Canadian Foodline in Zutphen, is terug te voeren naar de voorliefde voor kreeft bij de eigenaren. Jan Remmelink startte vanuit Hummelo in 1988 met de import van kreeft, nadat hij en zijn vrouw Saskia in Canada kennis hadden gemaakt met een viszaak waar onbeperkt kreeft en krab gegeten kon worden. Inmiddels is het assortiment schaal- en schelpdieren zeer volwassen met onder meer alikruik, coquilles, kokkels, garnalen, mosselen, scheermes, langoustines, vongoles en verschillende soorten oesters.

Lees ook
Nieuw bestuur Stichting Promotie Oosterscheldekreeft

Nieuw bestuur Stichting Promotie Oosterscheldekreeft

Stichting Promotie Oosterscheldekreeft een nieuw bestuur. De stichting zet zich in om de Oosterscheldekreeft onder de aandacht te brengen van een groot en geïnteresseerd publiek.

Kreeften en andere ongewervelde dieren voelen pijn

Kreeften en andere ongewervelde dieren voelen pijn

In Groot Britannië vallen ongewervelde dieren als kreeften, krabben en garnalen voortaan onder de dierenwelzijnwet. Volgens onderzoek van de London School of Economics and Political Science kunnen de dieren pijn ervaren.

VIZ Markt kijkt als een slager naar vis

VIZ Markt kijkt als een slager naar vis

VIZ Markt in Haarlem is geen doorsnee viswinkel. Duurzaamheid staat bij eigenaren Maarten en Sanne Post hoog in het vaandel. Ze verkopen vooral vis uit Europese wateren en gebruiken zoveel mogelijk de hele vis. Daarnaast zijn ze - naar eigen zeggen - de eerste viswinkel in Nederland die dry aging toepast. Ook benaderen ze vis op een andere manier, zoals...