Klanten worden verwend door vishandel Van den Berg

3 februari 2020 Erik Kruisselbrink

Sinds vorig jaar zomer heeft Van den Berg twee aan elkaar geschakelde verkoopwagens geruild
voor één nieuwe (Henk Riswick).

Vishandel van den Berg is een opvallende verschijning op de weekmarkten in Dinxperlo en Winterswijk. Niet alleen vanwege de kleurencombinatie van antraciet, oranje en wat blauw, maar ook door haar omvang. De verkoopwagen meet maar liefst 17,80 meter. Daarvan is de helft louter overkapping en bedoeld om klanten aangenaam hun consumptie ter plekke te laten nuttigen.

Het is een vrijdagmiddag in januari. De markt in Dinxperlo is zoals altijd een gezellige bedoening met een uitgebreid productaanbod. Het is droog en dat levert zoals altijd op dat soort dagen een prima publieke belangstelling op. Er klinkt bijna net zo veel Duits als Nederlands tussen de kramen en dat verklaart ook wel waarom er in een kleine plaats als Dinxperlo zo’n uitgebreide markt kan floreren. Een groot deel van de omzet in Winterswijk, de thuisbasis van Vishandel Van den Berg, is afkomstig van de Duitse klanten. Daar zijn onze oosterburen zelfs goed voor 70 procent van de complete omzet van de middenstand. Van den Berg staat er op woensdag en zaterdag op de markt, en is op vrijdag van 12.00 tot 19.00 uur in Dinxperlo te vinden. Op de weekmarkt die in 2018 werd uitgeroepen tot beste kleine markt in Nederland.

17.80 meter verkoopruimte

Vishandel van de Berg 2_Foto Henk Riswick

Judith en Bas van Dijk hebben het prima voor elkaar met hun drie succesvolle markten (Henk Riswick).

Van den Berg kan er weer even tegen met zijn verkoopwagen, die de vishandel in juni van het afgelopen jaar in gebruik nam. De wagen is met zijn hoofdkleuren antraciet met oranje een opvallende verschijning op beide markten. Maar dat geldt ook voor het formaat. Eenmaal uitgeklapt meet de wagen, die zelf 9,80 meter lang is, maar liefst 17,80 meter. De twee ruimtes die door het uitklappen aan de zijkanten ontstaan zijn daarbij puur bedoeld om mensen een plekje te geven om hun bestelling ter plekke te kunnen nuttigen. In de zithoek of aan een statafel. Een onmisbare trend, aldus visspecialiste Judith van Dijk (42) die het bedrijf samen met haar man Bas (43) runt. “Met de twee kleppen willen wij de mensen een beschut plekje geven, zeker bij slecht of heel warm weer.”

Twee wagens aan elkaar

Vishandel van de Berg 3_Foto Henk Riswick

Judith en Bas van Dijk hebben het prima voor elkaar met hun drie succesvolle markten (Henk Riswick).

Maar hoe groot de wagen ook is, ten opzichte van de vorige verkoopplek heeft Van den Berg wel vitrineruimte ingeleverd. Voorheen verkocht de vishandel namelijk vanuit twee aan elkaar geschakelde wagens. “Eén van acht meter en één van 5,5 meter, plus nog wat parasols om onder te kunnen staan”, legt Van Dijk uit. “Maar het was heel lastig om daar één uitstraling in te krijgen”, noemt ze als bezwaar. “We kregen regelmatig de vraag of de twee wagens bij elkaar hoorden. Het kwam ook voor dat mensen twee keer in de rij gingen staan.”

Daarom besloten Judith en Bas drie jaar geleden voor een nieuwe verkoopwagen. Zij namen ruim de tijd om zich goed te oriënteren. “We zijn gaan kijken bij leveranciers en hebben ideeën opgedaan bij collega’s.” Uiteindelijk besloot het duo om opnieuw met BK Trailers in zee te gaan. “Daar hebben wij al meerdere wagens mee gebouwd en hebben er een vertrouwensband mee. Ze komen altijd met ideeën over de inrichting en ze komen altijd onmiddellijk als er iets mis is.”

In de nieuwe wagen bevindt zich een bakwand met drie pannen met een doorsnede van 60 centimeter. Die bakwand wordt naar achteren uit de wagen geschoven als deze eenmaal op de goede plek staat. Verder is er een gastank aan boord en heeft Van den Berg een instelbare afzuiginstallatie, die bijvoorbeeld hoger gezet kan worden als het wat drukker is voor de kraam. Bovendien is de wagen uitgerust met een noodstroomvoorziening. Mocht de stroom uitvallen, en dat gebeurt nog wel eens op een markt, volgens Judith, dan kan Van den Berg nog een uur zonder gevolgen doorbakken. De bakwand is uitgerust met een regelbare afzuiginstallatie. In de wagen bevindt zich ook een inductieplaat waarop bijvoorbeeld, zalm, zeebaars en groenten gegrild kunnen worden. De wagen is uitgerust met een gekoelde vitrine, met twee zones die afzonderlijk van elkaar kunnen worden ingeregeld. Zo zijn de verse vis en de gerookte vis van elkaar gescheiden. Daarnaast heeft de wagen een forse diepvries- en koelcel die met hun houtkleuren deuren een extra accent aan het interieur geven dat verder vooral oranje en antraciet gekleurd is. Aan de zijkanten van de vitrine bevinden zich sauspompen waarmee klanten zelf hun saus kunnen tappen. Het hele plafond, inclusief dat van de eetgelegenheden aan de zijkanten, is uitgerust met grote ledspots. Tegen de achterwand prijken maar liefst vijf beeldschermen met de eigen reclame van Van den Berg. Met bijvoorbeeld een sfeerplaatje tussendoor als er feestdagen in aantocht zijn. Van Dijk vertelt dat zij bewust niet voor bewegend beeld in de vorm van filmpjes heeft gekozen op de schermen. “Dat leidt af. Dan kijken de mensen op het beeldscherm, terwijl ze in de vitrine moeten kijken.”

Gemaksproducten komen eraan

Vishandel van de Berg 4_Foto Henk Riswick

Judith van Dijk voorziet dat kant-en-klaarmaaltijden steeds belangrijker worden in het assortiment (Henk Riswick).

De traditionele hardlopers in de ambulante vishandel zijn ook bij Van den Berg: kibbeling, gebakken vis en haring. Daarnaast heeft de Winterswijkse vishandel ook een arsenaal ovenschotels en roerbakvis en -groenten in het assortiment. Dat wordt deels in de eigen bedrijfshal en deels in de wagen bereid. “Het is in de Achterhoek nog niet echt ingeburgerd, maar we verkopen steeds meer gemaksproducten en kant-en-klaarmaaltijden die snel te bereiden zijn. Die markt is ook hier groeiende. De mensen koken steeds minder zelf. We verkopen daarnaast steeds meer verschillende broodjes. Vroeger had je een zacht, wit bolletje voor bij de haring of de zalm, maar tegenwoordig hebben we harde, zachte en bruine en witte bolletjes. Een andere trend is ook graatloze filet. En mensen kopen steeds kleinere aantallen. Vroeger kochten ze grote hoeveelheden, maar nu één haring met een zuurtje om ter plekke op te eten.”

Antraciet met oranje

Vishandel van de Berg 5_Foto Henk Riswick

Oranje is met antraciet en een klein beetje blauw de hoofdkleur in de verkoopwagen (Henk Riswick).

Met de nieuwe wagen werd ook het traditionele rood, wit en blauw ingeruild voor het modernere antraciet met  oranje. Voor het ontwerp werd ontwerpbureau Isidoro Signing ingeschakeld in de persoon van Evert Pul als ontwerper. “Het moest anders dan anders worden. Rood, wit en blauw waren de kleuren die traditioneel voor de ambulante vishandel stonden. Wij wilden nu graag oranje, want wat is er nu Hollandser dan de kleur oranje. De ontwerper kwam daarna met antraciet als kleur die hij daar het beste bij vond passen. Dat vonden we ook belangrijk op een markt waar veel Duitsers komen.” Een vleugje blauw in de vorm van de helft van de vis betekent de finishing touch.

Drie dagen

Het is druk bij vishandel Van den Berg, die vrijdagmiddag. En dat blijkt geen vertekend beeld. Het gaat goed met de zaken. Dat blijkt wel uit het feit dat Van den Berg het bij drie marktdagen in de week kan houden om voldoende omzet te draaien. “Daarnaast hebben we af en toe andere activiteiten en nog wat extra Duitse zondagen en soms een evenement.” Van den Berg koos ook bewust voor drie marktdagen om een gezonde werk-privébalans te houden. “Wij maken onze uren wel. Op vrijdag en zaterdag maken we al 14 uur en met de administratie op maandag heb je er al een week opzitten in uren. Maar in die drie dagen moet het dan ook helemaal gebeuren. Het wordt strak voorbereid en georganiseerd. Maar als het in een weekend regent, hebben we ook meteen een hele slechte week.”

Continuïteit is de kern

Vishandel van de Berg 6_Foto Henk Riswick

’Vaste gezichten’ in de wagen zorgen voor een trouw publiek (Henk Riswick).

Continuïteit is een heel belangrijke factor, antwoordt Van Dijk als haar gevraagd wordt naar de redenen van het succes van de onderneming. “Wij zijn er altijd, ook met slecht weer. En continuïteit geldt ook voor de kwaliteit van het product en het assortiment, én voor het personeel. “We werken met heel veel vaste mensen. Vooral Duitsers komen voor een vast gezicht. We hebben wel veel weekendhulpen, maar dat zijn wel vaste mensen met een goeie mix tussen jong en oud en man en vrouw.” De standbemanning varieert van vier tot zeven personen. “Dat hangt af van hoe druk het is en dat hangt er weer vanaf welke dag van de week het is en welke periode in het jaar. In de zomer is het echt druk, maar in november is het een trieste bedoening.”

Duitse klanten zijn een factor van belang als het gaat om de omzet van Van den Berg. En dat is niet het enige voordeel van de oosterburen, zo is de ervaring van Judith van Dijk. “Duitsers zijn veel vriendelijker, ze zijn geduldiger en wachten beter op hun beurt. Daarvoor willen ze dan wel een bepaalde kwaliteit.” Duitsers geven niet per se meer of minder geld uit. “Ze bestellen wel anders. Namelijk per aantal stuks en niet op gewicht, zoals Nederlanders dat doen. Een Duitser bestelt gewoon twee stuks van iets. Of het nu 400 gram of anderhalve kilo is.”

Niet alleen qua klantenbenadering is het continuïteit wat de klok slaat bij vishandel Van den Berg. Dat geldt ook voor de leveranciers. “De haring en de makreel kopen wij bij Ouwehand en de verse vis bij Fishpartners of bij Den Heyer. We zijn trouw aan onze leveranciers. Dan kun je ook nog eens netjes ‘zeuren’ over de prijs.” Van den Berg wordt wekelijks vier tot vijf keer beleverd. Daarbij hebben de leveranciers zelf een sleutel zodat ze producten ’s nachts zelf in de koeling of diepvries kunnen leggen.

Weekmarkten

Judith van Dijk is groot geworden in het bedrijf van haar vader met wie zij op haar 21ste al een VOF vormde. Judiths vader heeft in het begin – in de jaren ’80 – ook wel met kermissen en standplaatsen geëxperimenteerd, maar uiteindelijk bevielen weekmarkten toch het beste. “Het kan best zijn dat er in de toekomst nog een keer een standplaats voorbijkomt waar we gaan staan.” Voor kermissen voelt Judith helemaal niets. “Dat is toch echt een andere ‘gymnastiekvereniging’.” 

Altijd op de hoogte blijven?