KNS en VNV gaan samenwerken - Vlees en vis liggen allebei op het bord, naast de aardappelen en de groenten’

4 februari 2020 Michelle de Koning

Adriaan van Moort, voorzitter VNV : “Je ziet ook bij verswinkels steeds meer ‘blurring’; slagers die ook vis verkopen, visspecialisten die maaltijden verkopen. Samenwerking komt dus op een goed moment.” (foto: VNV)

Eind 2019 sloten de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) een samenwerkingsovereenkomst. Om te beginnen gaat de administratie en het secretariaat van de VNV naar de KNS. En beide verenigingen zien nog meer kansen voor samenwerking. “Als je praat namens de hele versbranche ben je groter en sta je sterker.”

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Adriaan van Moort, voorzitter VNV: “We hebben met een aantal partijen gesproken op zoek naar een partner die secretariële dienstverlening kan bieden, en onze belangen kan behartigen. Bij de KNS gaf de doorslag dat er al veel kennis zit, waar de visdetailhandel voordeel bij heeft.”

Marian Lemsom, directeur KNS: “Wij zijn sinds 2015, 2016 al bezig met meer samenwerkingen zoeken zowel horizontaal als verticaal, in de keten dus maar ook buiten onze eigen branche. Deze samenwerking – net als die met de Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren die we ook onlangs sloten – past bij die ambitie. Want hoe je het ook wendt of keert: onze markt krimpt. En willen we onze huidige dienstverlening behouden, dan moeten we andere richtingen zoeken. En ik zie zoveel overeenkomsten tussen onze branches. Ik kan vaak al zeggen ‘slagers en visspecialisten’ als ik over zaken praat waar onze leden mee te maken hebben. Er bestaat op zoveel beleidsterreinen synergie. We liggen allebei op het bord van de consument naast de aardappels en de groenten, dus je zou kunnen denken dat we concurrenten zijn, maar ik zie het juist als iets dat ons samenbrengt.”

Adriaan: “Je ziet bij verswinkels steeds meer ‘blurring’; slagers die ook vis verkopen, visspecialisten die maaltijden verkopen. Samenwerking komt dus op een goed moment.”

Marian: “We werken ook al veel samen met andere partijen, bijvoorbeeld binnen MKB Nederland en in de Coalitie Winkelambacht met bakkers, bloemisten, schoenherstellers en kappers. Veel onderwerpen spelen bij meer ondernemers dan alleen slagers of visspecialisten. We zijn eigenlijk al jaren een nichemarkt. Als je ziet dat 85 procent van de consumentenaankopen van vlees in de supermarkt gedaan wordt, dan zijn de ambachtelijke slagerijen een nichemarkt. Dan heb je misschien niet zoveel invloed bij overheid en bestuur. Maar als je praat namens de hele versbranche ben je groter en sta je sterker.”

Adriaan: “Voor vis geldt dat 60 procent bij de supermarkt gekocht wordt, dan gaat het vooral om diepvriesproducten. En niet alleen verenigingen, ook versspecialisten zelf zouden in mijn ogen veel meer samen moeten werken. Maaltijden met groente van de groenteboer en vlees van de slager, bakkers die ook beleg verkopen, kaaswinkels die brood van de bakker aan de andere kant van het dorp verkopen, of zelfs uit het naastgelegen dorp als er geen bakker is. Je hebt elkaar nodig.”

Zien jullie de twee verenigingen in de toekomst op meer vlakken samenwerken?

Marian Lemson_Foto KNS

Marian Lemsom, directeur KNS : “Wij zijn sinds 2015, 2016 al bezig met meer samenwerkingen zoeken zowel horizontaal als verticaal, in de keten, maar ook buiten onze eigen branche. Deze samenwerking – net als die met de Nederlandse Bond van Poeliers en Wildhandelaren die we ook onlangs sloten – past bij die ambitie.” (foto: KNS)

Marian: “Wij zijn anders georganiseerd dan de VNV. Bij ons zit de kennis bij het secretariaat, bij de VNV zit dat meer bij het bestuur. Ik denk dat wij op termijn bijvoorbeeld het bestuur van de VNV kunnen ontlasten door meer dossierkennis op ons te nemen. Ook zijn de bestuursleden – van onze beide verenigingen – vaak ondernemers met goed lopende eigen bedrijven en dan heb je het soms ook te druk om aan beleidsontwikkeling of lobby te doen bijvoorbeeld. Dus ook daar zie ik ruimte voor ontzorging. Maar we moeten als KNS eerst nog veel kennis van de visbranche opdoen en de verschillende processen op de juiste manier integreren in onze processen.”

Adriaan: “Ik zie op termijn graag een kenniscentrum vis waarin alle aspecten van het ambacht visspecialist bewaard blijven voor nu en toekomstige generaties. Hier heeft de KNS al ervaring mee op het gebied van vlees, dus daar kunnen wij dan hopelijk van leren.”

Marian: “Onze hygiënecode ligt bij de NVWA en het zou zonde zijn als we niet met de VNV delen welke vragen en reacties daarop komen. Want onze twee branches hebben veel overeenkomsten en de HACCP-regels wijken op een aantal terreinen niet erg van elkaar af.”

Adriaan: “Op het gebied van opleidingen kunnen we meer met elkaar optrekken. Zeker ook gezien de ontwikkeling richting ‘een leven lang leren.’”

Marian: “Je ziet versbreed meer opleidingen ontstaan, denk aan Generation Food bij SVO. Dat is een mooie ontwikkeling om jonge mensen verschillende kanten van het versvak te laten zien zonder dat ze gelijk hoeven kiezen. Want dat is vaak moeilijk op jonge leeftijd.” 

Welke ontwikkelingen zien jullie in de branches waar slagers en visspecialisten rekening mee moeten houden?

Adriaan: “Opvallend is dat de jeugd tot 20 jaar verantwoordelijk is voor bijna de helft van alle bestedingen aan food buitenshuis. De jeugd heeft veel behoefte aan verantwoord eten, snelheid en gemak en ik denk dat wij daar nog meer op in kunnen spelen.”

Marian: “De eetmomenten zijn veranderd. Het is niet meer drie keer daags een maaltijd en misschien een of twee tussendoortjes. Jongeren eten de hele dag door. Ze wachten op het moment dat ze trek krijgen en kijken dan om zich heen. Maar wel bewust: waar komt het vandaan, is het gezond, verantwoord? Een andere ontwikkeling is natuurlijk dat er meer plantaardige of hybride producten geconsumeerd zullen gaan worden. Toch zie je de afgelopen jaren dat de vleesconsumptie ook is gegroeid. Dat komt deels door die veranderende eetmomenten. Ik denk wel dat vleesconsumptie in de toekomst daalt , maar de vraag is of het de specialist gaat raken. Want bewuster kiezen voor vlees – en vis – kan er juist voor zorgen dat consumenten naar de specialist gaan in plaats van naar de supermarkt.”

Adriaan: “In aanvulling daarop: De consument gaat ervan uit dat bij de specialist het beste product verkocht wordt. Of je nou 100 procent vlees of vis blijft verkopen, maaltijden erbij gaat doen of hybride producten gaat maken; ze kopen bij jou, want jij bent de specialist.”

Altijd op de hoogte blijven?