Het mosselseizoen heeft een vliegende start gemaakt. Bij een rondgang langs diverse handelaren blijkt dat het vispercentage begin juli al op zo’n kleine 30 procent lag. En dat wordt dus alleen maar beter tijdens het verdere verloop van het seizoen.

1. Caroline Verwijs, Krijn Verwijs Yerseke:
‘Mosselen het vlees van de toekomst’

Krijn Verwijs_mosselboot_Rondvraag Vis 6-2022

“De mosseloogst ziet er veelbelovend uit”, meldt directeur Caroline Verwijs van mosselproducent Krijn Verwijs in Yerseke. "De kwaliteit is goed en wordt alleen maar beter. In de derde week van juni lagen de vispercentages al boven de 25 procent.”
Verwijs vertelt dat ‘haar’ bedrijf het hele jaar door oogst. “Begin juli is de start van de levering van de bodemmosselen. Naast de Oosterschelde en Waddenzee worden bodemmosselen ook gekweekt in Ierland en Duitsland. In maart hebben we de Deense hangmosselen en in mei de eerste Zeeuwse. Vanaf juli hebben we bodemmosselen uit de Oosterschelde, Waddenzee, Ierland en Duitsland. Vanaf eind augustus starten we met de oogst van de hangcultuur van onze zeeboerderij ten Zuidwesten van Engeland.”

Eiwitrijk alternatief

Verwijs ziet grote toekomstmogelijkheden voor mosselen als eiwitvervanger voor vlees. “We hebben steeds meer mensen te voeden, dus het is logisch om meer naar de zee te kijken om het eten vandaan te halen. Ondanks de trends van vega en vegan zullen we nooit helemaal plantbased gaan eten. En mosselen zijn een fantastisch eiwitrijk alternatief dat perfect past in het dieet van de moderne mens. Mosselen zijn daarnaast ontzettend duurzaam. Zij hebben geen extra voeding nodig want ze groeien uit zichzelf. Daarnaast vangen ze CO2 af voor de vorming van hun schelp. Dat past helemaal in de Green Deal van de EU.”

Het is volgens Verwijs geen enkel probleem om de mosselen vers bij de afnemers en consumenten te krijgen. “We hebben een pijpleiding diep in de Oosterschelde, waarmee we zuiver Oosterscheldewater kunnen aanvoeren. In onze verwerking gaat dit Oosterscheldewater door de UV- en ozon-installatie, zodat mosselen zo zuiver mogelijk in de verpakking terechtkomen. Doordat we met alle concullega’s dicht bij elkaar zitten, zijn logistieke bedrijven daar goed op ingesteld en kunnen snel leveren.”
Als trend ziet Verwijs nog een groei in het aantal toepassingen van mosselen. “De consument stelt de mossel erg op prijs, maar vaak ontbreekt het aan de kennis over hoe ze mosselen anders kunnen bereiden dan in een grote pan. Bijvoorbeeld met pasta of groente. Dat moeten we beter uitleggen. Makkelijk eten dat je snel op tafel kunt krijgen. En we moeten beter aansluiten bij de vraag met kleinere verpakkingen en meer convenience-producten.”

2. Niels Tieleman, Hollandse Mosselcentrale: 
‘Kwaliteit mosselen meteen al veelbelovend’

Hollandse Mosselcentrale (HMC)_Rondvraag Vis 6-2022

 

Niels Tieleman, algemeen manager van de Hollandse Mosselcentrale (HMC) roemt het vispercentage van de huidige mosselen. “Begin juli zat dat al op 30 procent. Dat kan oplopen tot 40 procent aan het eind van het seizoen. Maar zeker weten doe je dat nooit, want het is een natuurproduct.”
HMC organiseert als kernactiviteit zelf mosselfeesten, met name in België. “80 procent van de in totaal 70 miljoen mosselen die uit Zeeland komen, gaan naar België. Voor de mosselfeesten hebben we twintig wagens met alles aan boord. Begin juli starten we met zes, zeven feesten per weekend met zo’n 6.000 tot 7.000 kilo mosselen. Na de zomervakantie doen we tot 40 feesten per weekend. Dat loopt door tot half december. Dan beginnen we in half januari weer tot half maart en dan stoppen we drie maanden. We leveren daarnaast aan een klein aantal toprestaurants.”

Geen kwaliteitsverlies

HMC heeft met Tradition de Zélande haar eigen merk. “Dat wordt speciaal voor ons gedraaid. Onze leverancier doet voor ons na de machinale nog een handmatige sortering. In België willen ze namelijk het liefst mosselen van dezelfde grootte.” Verse mosselen leveren is voor HMC geen probleem. “Ze worden bij ons donderdagavond of vrijdagochtend geleverd en gaan dan rechtstreeks de koelwagens in. Daardoor is er geen kwaliteitsverlies. We verkopen ze op zaterdag of zondag en mosselen zijn zes dagen houdbaar, dus dat gaat prima.”
Als dé trend ziet Tieleman dat mensen het hele jaar door mosselen willen. “Dat vind ik geen goede trend. Als je daarvoor mosselen uit het buitenland moet aanvoeren, kun je niet dezelfde houdbaarheid garanderen. De mosselen zijn langer onderweg, lekken onderweg en hebben veel stress. Dan worden ze nog wel in Zeeuwse wateren gedompeld om het Zeeuwse mosselen te kunnen noemen. Maar dat komt de naam van de Zeeuwse mosselen niet echt ten goede, want de kwaliteit is vaak gewoon minder.”
Tieleman is positief over de toekomst van de mossel, maar plaatst ook wel kanttekeningen. “Er worden veel inspanningen gedaan om de jeugd in Nederland aan de mossel te krijgen, maar dat levert niet op wat er aan geld en energie in wordt gestopt. De Belg is opgegroeid met mosselen. Dit is, buiten Zeeuws-Vlaanderen, in Nederland niet het geval.”

3. Werner Postma, Roem van Yerseke:
‘Het gaat om het verhaal en het bereik’

Roem Yerseke_Rondvraag 6-2022

Commercieel manager Werner Postma (Roem van Yerseke) heeft een simpel credo. “Het gaat om het verhaal en het bereik. Het verhaal van de mossel is goed, maar we bereiken niet altijd de juiste mensen. Daar moeten we nog aan werken.” Postma vertelt over de mosselmaaltijd die zijn bedrijf in samenwerking met de Belgische wielerploeg Quickstep organiseerde op een van de rustdagen van de Tour de France. Dat was een mooie jaarlijkse blikvanger voor de Zeeuwse mossel, maar door corona is dat stilgevallen. “Vanaf 2023 pakken we de draad weer op. We sponsoren ook het komende WK veldrijden in Hoogerheide. Gezonde voeding en sport is een mooie combi.”
Sinds de overname twee jaar geleden maakt ook Prins & Dingemanse deel uit van het bedrijf. “Vanuit een merk heb je meer body om het verhaal uit te dragen. Nieuwe consumenten kan je uitleggen dat er ook andere bereidingen zijn.” Over de mosselburger die Rem van den Bosch vorig jaar lanceerde, is Postma enthousiast. “Daar is zeker een markt voor.” Maatschappelijke betrokkenheid zit bij veel mosselbedrijven in het DNA. “Het is niet zo moeilijk om de zee leeg te scheppen, maar je kan ook proberen vanuit een andere omgang met de natuur nieuwe mogelijkheden te ontdekken en te ontginnen”, zegt Postma. “Een goede coöperatie met overheden en natuurorganisaties hoort erbij. We proberen het hele spectrum – van mosselkweek tot de verpakking – te borgen, ook voor toekomstige generaties.”

Volledig recycleerbaar

Om de mosselen in optimale conditie bij de klant te krijgen, is het zaak de keten zo kort mogelijk te houden. “Hoe meer je een mossel verwerkt of transporteert, des te gestresster het beestje wordt.” De traditionele jute zakken maken plaats voor kunststof bakken, die zijn afgedekt met een volledig recycleerbare monofolie. “Er zijn ook bakken met karton of laminaat aan de binnenkant. Maar het moet stevig zijn en het mag niet gaan lekken. De ultieme oplossing hebben we nog niet gevonden en de klant let ook scherp op de kosten.” Als grootste schelpdierbedrijf is Roem van Yerseke gewend de risico’s te spreiden. “Je kan niet op één paard wedden. Daarvoor zijn de belangen te groot. Uitbreiding in Nederland zit er niet in. Offshore kweken en buitenlandse kweektrajecten bieden wellicht mogelijkheden”, besluit Postma.

4. Alex van Houte, Aquamossel-Triton: 
‘Teruggekoeld voor het verpakken’

Aquamossel-Triton Vissen YE110 3

Salesmanager Alex van Houte van Aquamossel Triton bevestigt dat de mosselen van dit seizoen van excellente kwaliteit zijn, met een hoog visgehalte. “Ons bedrijf heeft een geschiedenis van drie families. Wij hebben kwekerijen in Nederland, Duitsland en Ierland en we oogsten daar waar de beste kwaliteit is. Daarmee heb ik ook meteen al onze kracht genoemd waarmee we een sterk front richting de consument vormen. Daarbij komen onze grote sorteringen zoals de Jumbo (en later in het seizoen Goudmerk) meestal van Sylt en hebben we voldoende kleinere maten uit bijvoorbeeld Nederland. Ook in Ierland hebben we veel mosselen. Deze oogsten we later in het seizoen. Maar met die drie kwekerijen hebben wij automatisch een grote ‘range’ aan kwaliteit.”

Eerst teruggekoeld in silo’s

Om de producten zo vers mogelijk te houden, koelt Aquamossel Triton naar eigen zeggen als enige de mosselen terug in silo’s met koud water, voordat ze worden verpakt. “Hiermee garanderen we een topvers product dat volgens ons langer houdbaar is dan dat van de concullega’s.”
Als belangrijkste trend ziet Van Houte steeds meer bereidingswijzen voor mosselen in zwang komen. “De klassieke mosselpan blijft natuurlijk, maar je ziet dat nu ook mosselen in voorgerechten en op andere manieren worden geconsumeerd. Bovendien zie je ook steeds meer jongere mensen in Nederland ook mosselen proberen, waar ze in België altijd al heel populair waren.”
Van Houte denkt dat mosselen als product een prima toekomst hebben. “België zal altijd een hele belangrijke afzetmarkt blijven en daarnaast verkopen we ook in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Maar wij zien nog veel meer mogelijkheden voor export. De Verenigde Staten zijn ook weer open en ook naar landen in Oost-Europe en ook Dubai en Hongkong exporteren wij al jarenlang mosselen. Dat kan prima met MAP-verpakken (Modified Atmosphere Packaging) om het product langer houdbaar te houden.”

Altijd op de hoogte blijven?