Foto: Blauwe Maan communicatie

In het oosten van Nederland zijn er haringparty’s voor het goede doel te over, maar mosselparty’s zie je zelden. De Eerste Bronckhorster Mosselparty op 29 november 2019 is zeer enthousiast ontvangen.

In België stikt het van de uitstekend bezochte mosselparty’s waar honderden kilo’s worden geconsumeerd. In de Achterhoek kom je dat niet tegen. Presidente van de Lionsclub Bronckhorst Xandra Veltman wilde daar verandering in brengen met een mosselparty voor het goede doel. Dat is gelukt. Peter Bol van De Zeeuwse Mossel, Benjamin Schot van Neeltje Jans Mossel en Tilly Sint Nicolaas van het Nederlands Mosselbureau reageerden enthousiast en sponsorden mosselen, de koks Wim en Pim van Engelenburg, mosselsausjes en -groenten en mosselpannen ter decoratie en verkoop. Daarmee was de basis gelegd. De datum: 29 november 2019, vlak voor de decemberdrukte en vooral: de mosselen waren op hun best.

Lastige kaartverkoop

Met groot enthousiasme begon de kaartverkoop en daar struikelden Lionsleden direct over de lage populariteit van mosselen in Oost-Nederland. Heel wat ondernemers en particulieren hielden er niet van, vonden het stinken of waren er ooit ziek van geworden… soms bleek dat ze nog nooit mosselen hadden geproefd en dachten dat het vies was. Maar de club hield vol en verkocht uiteindelijk 165 van de 200 kaarten.

Goede doelen
De netto opbrengst bedroeg bijna € 4700,- bedoeld voor de drie goede doelen die LC Bronckhorst dit jaar steunt. Dat zijn de stichtingen Welzijn in Vorden, Steenderen, Zelhem en Hummelo; het onderzoek naar kinderkanker via het Prinses Máxima Centrum; en de stichting Maya in Nepal, die zich inzet om het onderwijs daar te verbeteren.

De mosselparty werd een feest: jong (7) en oud (93), rijk en arm, kwam vanaf vijf uur ’s middags via een rode loper de loods in. Die was omgebouwd tot pop-up restaurant met twee rijen lange tafels van aan elkaar gezette biertafels, gedekt met rood geruit papier, sierpompoenen, kaarsjes, bloemetjes, schalen snackgroentes en mosselsausjes. Ook waren er decoratieve 16- en 8-persoons tafels. Naar buiten kijkend zag je de lichtjes van de friettent, daar vlakbij - maar wel binnen - stonden Pim en Wim van Engelenburg met vier grote pannen en 210 kilo mosselen. De Lionsleden zorgden voor een ‘opscheplijn’ zodat de gasten mosselen, brood en frietjes naar wens meekregen. Het kantoor achter de loods was ingericht als café, met een podium, wat statafels en een bar.

Nieuwe traditie

Mosselparty_2_ Foto Blauwe Maan

Foto: Blauwe Maan communicatie

Eten en drinken kunnen Achterhoekers! Na een welkomstdrankje stond het rijen dik voor de mosselen en tegen half negen ’s avonds waren 195 kilo mosselen opgesoupeerd. Het regende complimenten over de kwaliteit en de verhalen over recepten zongen rond.

De korte films van de sponsoren, waaronder het Nederlands mosselbureau, DZM, de Seafood Steamgroup, Neeltje Jans, Van Es verpakkingen, Fishpartners en Rog Vistraiteur en vele anderen werden op een grote wand in de loods geprojecteerd en waren in de bar op een flink TV-scherm te zien. Ze werden goed bekeken. Wim en Pim van Engelenburg beantwoordden vragen over mosselen en genoten mee. En vele gasten zeiden bij vertrek: ‘Volgend jaar komen we weer!’ Die Tweede Bronckhorster Mosselparty zou wel eens groter kunnen worden, want de mond-tot-mond reclame doet nu al z’n werk. Het begin van een nieuwe traditie lijkt geboren.

Sponsoren
In september adopteerde Lionsclub Bronckhorst het idee. Het was een uitdaging: de intentie was 200 deelnemers en de tijd was kort. Maar het lukte. De Innovatieloods, een bedrijf dat onder meer opleidingen verzorgt in bouw en groen, stelde haar gehele loods en kantoor beschikbaar, goed voor een pop-up restaurant en een grote bar, met op de parkeerplaats de frietkraam van vleesboerderij Garritsen.

Daarna ging het snel: Han Jansen Grafisch Ontwerp uit Doesburg ontwierp flyers en toegangskaarten, Van Es verpakkingen schonk kunststof mosselpannetjes, Degens zakjes mosselkruiden, Avo kruidenboter, Rog Vistraiteur, Fishpartners en Rhenen Resort sponsorden de wijn, voor de niet-mosseleters zorgde Yama voor Kara Age gemarineerde kiphapjes en slagerij DerkJan Addink uit Lochem voor dry-aged hamburgers. Aviko uit Steenderen schonk friet, Plus supermarkt uit Hengelo Gld leverde een koelwagen en stokbrood, de Bronckhorster Beer Brewery tapte haar beroemde bier, biertafels kwamen van cateringbedrijf Kermex en de stichting Oranjefeesten Toldijk, markttenten en buitenverlichting van marktvereniging Hengelo Gld, kapstokken en limonadebekertjes van café restaurant Den Bremer in Toldijk, fruitkwekerij Horstink uit Steenderen gaf appelsap en de Toldijkse groente- en fruitkweker De Kruisbrink snackgroenten, hotel Bakker in Vorden zorgde voor de rode loper en Caliture Home & Garden, ook uit Vorden, zorgde voor een ludieke inrichting met grote tafels, kaarsenhouders en nog veel meer. Zorgkwekerij Aalderink de Stek versierde het geheel met allerlei pompoenen. Leo at Live regelde het geluid, IJsselcomputer service maakte de sponsorfilm, gelardeerd met actiefoto’s van de Lionsclub Bronckhorst en video’s over internationale projecten. Het Zutphens Schipperskoor trad gratis op en de Seafood Steam Group liet stoommosselen uit de magnetron proeven.

Altijd op de hoogte blijven?