Makreelcampagne in Nederland en Polen

Nederlands Visbureau_VIS 8-2021

De promotiecampagne voor makreel, welke vorige maand in Nederland startte, heeft veel publiciteit opgeleverd. Met als vertrekpunt een herkenbare sticker op tal van verpakkingen in de winkels zijn aanvullend radiospots uitgezonden, een landelijke abricampagne ingevuld en advertorials geplaatst en een aantal ‘tastings’ in het land ingevuld.

Als guerrilla-actie is een opvallende bakfiets met proefhapjes ingezet die zich verplaatste door drukke gebieden in verschillende steden, waar alle mensen tevens een brochure kregen uitgereikt. Ook in de maand november zet de campagne zich nog een keer stevig door.
Een vergelijkbare campagne is uitgevoerd in het afzetgebied Polen onder de titel ‘Makrela Superdobra’ gedurende de periode oktober/november. Daarvoor is een speciale website de ‘lucht ingegaan’. Ook interessant voor alle mensen van Poolse afkomst die in Nederland wonen.

Nederlander eet 9,3 kilogram vis

Het grote aantal Nederlanders dat al viseter is, is het afgelopen jaar verder gestegen. In totaal is 162,5 miljoen kilogram aan vis, schaal- en schelpdieren gegeten. De consumptie per persoon komt hiermee op 9,3 kilogram. Dit meldt het Nederlands Visbureau, dat door onderzoeksbureau GfK de visconsumptie in Nederland in beeld liet brengen.

Soms tonen vergelijkingen met andere landen over visconsumptie een ‘versneden’ beeld. Door visconsumptie te bere-kenen in kilograms levend gewicht, lijkt de visconsumptie in landen om ons heen enorm veel hoger. In Nederland consumeerde men 9,3 kilogram vis, schaal en schelpdieren per persoon in het afgelopen jaar; dit betreft dood gewicht (dus schoon voor consumptie). Wanneer dit wordt omgerekend via conversietabellen naar levend gewicht, dan at de Nederlander 20 kilogram per persoon. Het gemiddelde van alle EU-landen betreft zo’n 24 kilogram.

Nieuwe vis van de maand-kalender

Nederlandvisvureau_Vis 8-2021

Het nieuwe jaar komt er weer aan en er wordt daarom alweer gewerkt aan de nieuwe kalender Vis van de Maand voor het jaar 2022. Een twaalftal vissen met even zoveel nieuwe recepten zijn de basis voor een nieuw POS-pakket. Deze materialen worden aan de abonnees toegestuurd, terwijl nieuw geïnteresseerden een en ander via de webshop van het Nederlands Visbureau kunnen bestellen.

Nieuwjaarsbijeenkomst

De traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van het Nederlands Visbureau voor haar visondernemers aan het begin van dit jaar moest als gevolg van COVID-19 worden gecanceld. Nu er weer stap voor stap live bijeenkomsten kunnen plaatsvinden, is inmiddels de datum voor de nieuwjaarsbijeenkomst 2022 geagendeerd. Zet 11 januari 2022 alvast in uw agenda.

 

Lees ook
Kansen op sterk verdienmodel met verse Noordzeevis

Kansen op sterk verdienmodel met verse Noordzeevis

Met verse Noordzeevis kunnen vishandel en horeca een sterk verdienmodel realiseren. Er moet dan wel meer vraag naar Noordzeevis komen vanuit de lokale markt. Anno 2022 is sprake van een forse mismatch tussen het lokale aanbod van verse Noordzeevis en de vraag naar vis. Maar liefst negentig procent van de aangelande verse Noordzeevis is bestemd voor...

Visconsumptie neemt toe

Visconsumptie neemt toe

Uit onderzoek door onderzoeksbureau GfK naar de visĀ­consumptie in Nederland blijkt dat de consumptie van vis, schaal- en schelpdieren over het jaar 2021-2022 is gestegen. Een lichtpuntje in sombere tijden.

Visconsumptie Nederlanders wederom licht gestegen

Visconsumptie Nederlanders wederom licht gestegen

Afgelopen jaar is de Nederlandse consument weer meer vis gaan eten. In de periode 1 juli 2021 tot 30 juni 2022 groeide de visconsumptie van 9,3 naar 9,5 kilo. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van het Nederlands Visbureau.