Smart factories hebben veel voordelen. Naast complete afstemming van hardware, software en data die nodig is om een product te vermarkten, zoeken ondernemers een automatiseringsbedrijf dat past bij hun cultuur. Plus creatieve meedenkers die snappen wat er op de werkvloer speelt.

1. Roy Meenderink, RBK group
‘Accuraat en efficiënt functioneren’

RBK GRoup_Rondvraag VIS 5-2020

De RBK Group in Deventer is onderverdeeld in twee takken, vertelt commercieel directeur Roy Meenderink. Een daarvan is het ontwerpen van foodbedrijven. “Dan heb je het over bedrijven die willen bouwen of verbouwen.” Het is volgens hem nuttig om eerst de oplossingen voor de logistieke productie inrichting te hebben en pas daarna het gebouw te ontwerpen, als schil om de processen heen. “Wij kijken wat een bedrijf nu en wellicht over tien jaar nodig heeft, en ontwerpen de proceslijn.”

De andere tak van RBK is eveneens gericht op het verbeteren van de concurrentiepositie van foodbedrijven. Daarbij gaat het om de automatisering met innovatieve, gebruiksvriendelijke oplossingen. Meenderink: “Dan heb je het over industrie 4.0, de vierde industriële revolutie waar we nu een kleine tien jaar mee bezig zijn. Ik heb daar mijn eigen visie op. In principe kun je alles digitaliseren, maar als je foodbedrijven van goed advies wilt voorzien, moet je de kosten en baten wel tegen elkaar afwegen.”

Cobots

Aan informatie die op de digitale plank blijft liggen, heb je niet veel volgens de commercieel directeur. Dan kun volgens hem beter in andere dingen investeren, zoals cobots (meewerkende robots). “Hoe groot of klein een bedrijf ook is, in de basis wil iedereen zo accuraat en efficiënt mogelijk functioneren met zo weinig mogelijk derving.”

Met de software en de manier waarop de RBK Group die integreert, kun je direct bijsturen. “Wij bieden een volledig systeem van inkoop tot facturatie en alles wat daartussen zit: een systeem dat past bij elke portemonnee.”

Overkoepelend systeem

Kleine bedrijven moeten in zijn optiek net zoveel van intelligente systemen kunnen profiteren als grote. Euro-Baltic in Duitsland, dochteronderneming van P&P, is een voorbeeld. Of Kingfish, dat de fabriek onlangs heeft verdubbeld. Adri en Zoon is volop bezig met nieuwe automatisering. Ook zij hebben een flinke verbouwing en uitbreiding achter de rug.

Meenderink: “Allemaal zijn of gaan ze over van handmatige systemen naar één overkoepelend systeem. Dat gaat vele mensuren en geld besparen. Dit zie ik bij al onze klanten. Je wilt niet meer achteraf weten wat het rendement was toen je vis fileerde, je wilt in het moment weten of het nodig is en je activiteiten afstemmen op de behoefte.”

2. Joris Kolff, Schouw Informatisering
‘Een geïntegreerde oplossing is wenselijk’

Schouw inf_rondvraag VIS 5-2020

Roel Kox en Joris Kolff van Schouw Informatisering zijn dagelijks intensief betrokken bij het adviseren en helpen van foodbedrijven met het optimaliseren van hun bedrijfsprocessen en IT omgeving. Bij het gebruik van een ERP-platform (Enterprise Resource Planning) gaat het om het creëren van de ideale combinatie tussen processen, mensen en IT. Daarin wordt de foodindustrie voortdurend uitgedaagd, zegt Kox. “Voor elke foodbranche hebben we specialisten in huis. Hun uitgebreide kennis bundelen we. Zo zijn we niet alleen branchespecifiek, maar laten we eveneens onder meer de visbranche profiteren van slimme oplossingen uit soortgelijke voedingsmiddelenbedrijven. Ons motto is dat onze klanten na sluitingstijd altijd zonder zorgen de deur van hun bedrijf achter zich kunnen dichttrekken.”

Geïntegreerde oplossing

Schouw heeft inmiddels een aantal decennia ervaring met honderden foodbedrijven. Enkele voorbeelden in de viswereld zijn Vishandel Klooster, Schmidt Zeevis en Prins & Dingemanse. Het zijn overwegend klanten die willen overstappen van taakgerichte- naar procesgerichte automatisering, legt Kolff uit: “Ze willen een geïntegreerde oplossing voor hun hele bedrijf. Voor die integratie hebben ze behoefte aan IT-specialisten met branche specifieke kennis.”

Schouw levert deze combinatie. “We hebben een standaard foodoplossing op basis van het Microsoft Dynamics 365 platform met branche specifieke functionaliteit. Wij werken met twee verschillende Microsoft oplossingen: Dynamics 365 Business Central voor kleine en MKB-bedrijven; en Dynamics 365 for Finance & Operations voor enterprise organisaties en multinationals. Elk proces wordt gestroomlijnd, waarbij wijzelf steeds meer de taak hebben van een system integrator met de juiste knowhow. Omdat we verschillende applicaties koppelen, blijven bedrijven flexibel. Wij leveren de basis waarbinnen een bedrijf voortdurend kan aanpassen, groeien, uitbreiden of fuseren. De mogelijkheden hiertoe houden we altijd open.”

Overgenomen

Afgelopen november is Schouw Informatisering overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Aptean. Daarmee is het bedrijf onderdeel geworden van een groot netwerk in IT, waaronder JustFood ERP in Canada en Linkfresh in Groot Brittannië. Schouw blijft de lokale partij zoals men die kent, zegt Kox: “Schouw werkte al wereldwijd. Nu kunnen we nog meer kennis bundelen en technische beperkingen uit de weg ruimen. Daarnaast blijven de lijnen kort; alleen al verspreid over Europa hebben we twintig partners opdat we snel ter plekke kunnen zijn.”

3. Jacorine Cox, Visgilde van der Toorn
‘Automatisering vanuit één basissysteem’

Fak vd Toorn_Rondvraag 5-2020

Visgilde van der Toorn bouwde 24 jaar geleden het bedrijf net buiten Bodegraven vanaf de grond op, vertelt winkelchef Jacorine Cox. “Klanten komen hier speciaal voor onze vis, kunnen gratis parkeren, een hapje eten in de zaak of bij mooi weer op het terras.”

Het is een grote, drukke zaak maar wel ambachtelijk, zegt Cox. “Mensen waarderen ambacht. Houd het simpel en bij je eigen kennis, is ons motto. Doe waar je goed in bent. Zeker nu mensen veel zelf koken vanwege corona, kun je daarmee je expertise laten zien. Je voegt waarde toe die geen supermarkt kan geven, nog afgezien van service en klantenbinding. Je kunt mensen simpelweg goed helpen. Daar rijden onze klanten voor om.”

Naast de winkel is er 100 vierkante meter voor de verwerking. “Al heel lang hebben we een geautomatiseerd systeem voor het invoeren van bestellingen gebakken vis. In de keuken kon men de opdracht zien en direct uitvoeren. Maar dat gold niet voor alles wat we doen. Voor kerstbestellingen bijvoorbeeld waren zeker acht handelingen per klant nodig van bestellijst tot afleveren. Dat kon makkelijker, dachten we.”

Een basissysteem

Toen ze een oplossing hiervoor zochten, kwamen ze uit bij FAK. “Met onder andere als resultaat dat we ons werk nu kunnen doen met een medewerker minder. FAK heeft ons eveneens geholpen met het opzetten en inregelen van een goed functionerende webshop. Een enorm stuk automatisering, dat werkt vanuit één basissysteem: de backoffice van FAK. Het ‘direct meenemen’ is ook verbeterd en het is fijn dat FAK goed meedenkt. Ze proberen onze problemen zo geruisloos mogelijk op te lossen waardoor ons proces vlotter verloopt.”

FAK Next

FAK bedient al een decennium honderden versspeciaalzaken en blijft door ontwikkelen. Onlangs werd FAK Next gelanceerd, de nieuwste generatie software gecombineerd met hardware. Sneller, met onder andere een verbeterde indexatie, een nieuwe look en handige nieuwe functies waaronder de ‘kiosk-to-go’. De klant vult bij de bestelling eveneens de tijd van consumeren in. Omdat de opdracht in de terminal wordt opgeslagen, wordt hij ook precies op tijd verwerkt. Fax Next is voor iedereen toegankelijk, omdat het gehele pakket tegenwoordig tegen een vast maandbedrag wordt aangeboden en geüpdatet, ook de hardware.

4. Jacques Jobse, CSB System
‘Binnen ERP dekken we alles af’

CBS System_rondvraag VIS 5-2020

Wat ons als CSB System onderscheidt, is dat we sectorspecifiek werken, zegt Jacques Jobse, directeur Benelux. “Daardoor hebben we veel best practices en ervaring in de betreffende sectoren, waaronder de visbranche.

Relatief gezien is een bedrijf eenvoudig volgens Jobse: er komen grondstoffen binnen en er gaan eindproducten uit. Alle handelingen daartussen gebeuren volgens een bepaald systeem en in een modern bedrijf is dat Enterprice Resource Planning oftewel ERP. “Binnen ERP dekken we, naast de ingaande en uitgaande stromen, alle interne handelingen af en voldoen aan wetgevende informatie zoals traceability. Oftewel, we leggen alle informatie, nodig om processen goed te borgen, digitaal vast in een systeem. Papierloos.”

One stop shop

Deels gebeurt dat inmiddels zelfs steeds meer ‘mensloos’. “Op elke afdeling spreekt men na implementatie van ERP dezelfde digitale taal, alles is op elkaar afgestemd van financiën tot processing. Dat is onze missie: ‘One stop shop’. We zijn consequent een betrouwbare partner en leverancier. Ons criterium is dat we leveren wat nodig is, binnen gestelde termijn en kosten.”

CBS System organiseert regelmatig events. Eind mei was er een tweedaags seminar, vanwege corona als webinar te volgen: de ‘Discovery days’ met als thema’s het waarom van industrie 4.0 en digitalisering. Voorwaarden van veranderende technologieën, de effecten van digitalisering, het is een greep uit de onderwerpen die vanzelfsprekend aan de orde blijven komen.

Praktisch vertaald tracht je in je eigen fabriek het aanbod goed af te stemmen op de vraag, stelt Jobse nuchter. Met Basic ERP doet CSB System dat voor ondernemingen tot tien gebruikers, en het grote programma is zelfs geschikt voor honderden gebruikers.

Vis verwerken is interessant. “Bij vis heb je het altijd over een divergente structuur; er komt één element de fabriek in; vis en er gaan veel verschillende producten de deur uit. Niet elk stukje vis is even waardevol, daar moet je rekening mee houden. Bijproducten wil je eveneens goed vermarkten.”

 

Altijd op de hoogte blijven?