Foto: Nederlands Mosselbureau

De mosselsector start vanaf september met een door de Europese Unie gesubsidieerde campagne om meer jongeren in de leeftijd van 25 tot 35 jaar kennis te laten maken met mosselen. Naast een online kookchallenge met bekende Nederlanders is er een nieuwe commercial die mosselen als makkelijk, duurzaam en snel slow food promoot.

Een mosselkaravaan was - net als in voorgaande jaren - het startsein voor het Zeeuwse bodemmosselseizoen op 8 juli. Een tot leven gewekt standbeeld van de mosselman uit Yerseke gaf samen met voetbalanalist Jan Boskamp en de Vlaamse radio-dj Sven Ornelis het vertreksein voor deze optocht van vrachtwagens die vanuit mosseldorp Yerseke het land in reed met de eerste lichting Zeeuwse bodemmosselen.

Zorgen

Met 260 gram mosselvlees zijn de eerste Zeeuwse mosselen van 2020 goedgevuld maar ze zijn nog wat klein, vertelde Addy Risseeuw, voorman van de Zeeuwse mosselkwekers. Hij sprak ook zijn zorgen uit: “Door de massale sterfte van (jonge) mosselen in mei 2019 door schuimalg in de Oosterschelde, is een flink deel van de voorraad voor dit seizoen verloren gegaan.”

Toch kijkt de mosselsector vooral vooruit. Haar ambitie is om vanaf dit seizoen meer jongeren aan de mosselen te krijgen. Daartoe is de samenwerking gezocht met de Good Fish Foundation (bekend van de VISwijzer). Het streven is om jongeren in de leeftijd van 25-35 jaar als kopersgroep te bereiken met de boodschap dat mosselen niet alleen als gemaksproduct geschikt zijn maar ook duurzaam zijn omdat ze een lage ecologische voetafdruk hebben.

Snelste slowfood

In september gaat daartoe de online mediacampagne ‘Mosselen het snelste slowfood’ van start. In een commercial die via TV on demand wordt uitgezonden, ziet de kijker een mosselkotter die een kor in het water gooit. Daarna volgt een onderwater beeld en vervolgens belanden mosselen in een (koeken)pan in de keuken, waar een jonge man snel een gerecht maakt onder het motto ‘Zo duurzaam, zo makkelijk, zo lekker. Mosselen het snelste slow food.’

Mosselchallenge

Naast de commercial is er in september een online kookchallenge: de mosselchallenge. Daarmee moeten mosselen meer top of mind worden bij consumenten van 25 tot 35 jaar. Drie bekende Nederlanders (Shelly Sterk, Vjèze Fur en Nienke Plas) gaan vanuit hun keukens via livestreams drie online kooklessen van 40 minuten verzorgen. De Good Fish Foundation belicht tijdens deze livestreams het duurzaamheidsaspect van mosselen. Dennis Weening (bekend van Expeditie Robinson) treedt op als presentator. Via een social mediacampagne gaat de mosselsector deelnemers voor de challenge werven.

Altijd op de hoogte blijven?