Neeltje Jans denkt out of the box

Neeltje Jans_Mosselbox

Mosselkwekers bedenken creatieve oplossingen om mosselen aantrekkelijk te maken en te houden. Zo startte Neeltje Jans in oktober Mosselbox.com: een verse foodserviceformule om meer mosselen aan de man te brengen.

Foto: Neeltje Jans

Neeltje Jans verbouwt: restaurant en winkel worden gescheiden. Corona heeft de voordelen daarvan duidelijk gemaakt. Ook helder is het voordeel van een goede webshop. Mosselkwekers zijn zich er al langer van bewust dat ze creatief moeten zijn om mosselen aantrekkelijk te houden voor consumenten. Daarom vroeg Neeltje Jans’ directeur Simon Schot aan Adriaan de Putter om een nieuwe markt te bedenken.

Het kostte De Putter, die net z’n Master bedrijfscommunicatie had afgerond aan de universiteit van Tilburg, twee weken voor hij een formule had: “Ik werk al langer voor Neeltje Jans en nu gaf Simon me afgelopen zomer de vrije hand.” Sinds 1 oktober is alles rond. Via een speciale site zijn mosselmaaltijden in allerlei vormen te koop: basis, luxe, Spaans, pikante en Thais. Maar ook Alaska-zalm met zeekraal of spinazie, tarbot, roodbaars, IJslandse lijngevangen kabeljauw met pesto, schol, griet, zeebaars en zeewolf, oesters en Oosterschelde- of Canadese kreeft.

Daarnaast zijn tapas- , party-, vis- en luxe visboxen bestellen. Met keuze tussen abdijbier of een wijn erbij, vissalades of kruidenboter, aan alles is gedacht. “De kreeft is voorgegaard, dat maakt het gemakkelijk klaarmaken. Bij alle recepten zit een recept en bij de verse oesters een oestermes en omschrijving om ze veilig open te maken.”

Vers thuisbezorgd

Qua foodservice is het wel een soort primeur, vindt De Putter. “We leveren alle regionale ingrediënten compleet met duurzaam gevangen vis en zeevruchten in één box thuis. Recept, groenten, zeevis, frites en brood. Als ik zie hoe bedrijven als Hello Fresh het doen, en hoe de webwinkels van grote verse visbedrijven lopen, denk ik dat dit een perfecte match is. Mosselen versturen is tot nu toe veelal nog een serviceproduct.”

ABC-levering

Het werkt simpel: op de website een box bestellen en thuis laten bezorgen. Of bij vrienden natuurlijk, als cadeautje. ABC-levering: maandag bestellen is woensdag in huis. Met de box zet je in korte tijd een superverse maaltijd op tafel. Je kunt ook kiezen voor een abonnement, waarbinnen je altijd van box kunt wisselen; je zit nergens aan vast.

Geen concurrentie

De Putter benadrukt dat het geen directe concurrentie van restaurants of viswinkels is. “Het is een heel ander concept. We rollen het eerst uit voor consumenten in de Benelux. Hopelijk zullen Duitsland en Frankrijk volgen. Ook willen we in gesprek met vis- en boerderijwinkels of groothandels. We voeren een ‘agressief’ online marketingbeleid om onze lokale producten bekender te maken voor een groter publiek. Ludieke acties volgen nog.” Dat is, met het oog op de feestdagen, iets om naar uit te kijken.

 

Lees ook
Schelpdieren verdienen ereplek op het menu

Schelpdieren verdienen ereplek op het menu

Mosselen zijn voedzaam, je hoeft geen kunstmest te gebruiken en ze geen eten te geven. Op het gebied van eiwittransitie, duurzaamheid en voedselbeleid is de sector het beste jongetje van de klas. Schelpdieren verdienen een ereplek.

Oproep: Doe mee aan de Nationale Mosselweek 2022

Oproep: Doe mee aan de Nationale Mosselweek 2022

Van 17 tot en met 23 oktober 2022 vindt de Nationale Mosselweek plaats. Good Fish roept samen met MSC en het Nederlands Mosselbureau restaurants op om mee te doen aan deze week en hun gasten te verrassen met een ‘mosselbite’ of ‘mosselamuse’.

Het tij mee

Het tij mee

Mosselen lijken te profiteren van het tij om minder vlees en meer vis en planten te eten. De schelpdieren stonden onlangs ook bovenaan het lijstje in dagblad Trouw als het gaat om voeding met een lage klimaatimpact. Veel lager dan vlees en ook lager dan sommige vleesvervangers.