Poseidon mikt op het hogere segment

1 december 2020 Erik Kruisselbrink
Vismakelaar Poseidon staat op drie Groninger markten, waarvan de Vismarkt de belangrijkste is (foto: Koos Groenewold).

Een blik in de vitrine bij Vismakelaar Poseidon op de Vismarkt in Groningen laat een aantal opvallende, exclusieve producten zien zoals wilde zeebaars, harder en wilde wadoesters. Eigenaar Raymond Weessies mikt vooral op klanten in het hogere segment. “Ik focus niet op kiloknallers en grote bakken met vis. Ik verkoop vis van A-kwaliteit waar mensen voor willen betalen.”

Raymond Weessies (30) begon zes jaar geleden op drie markten in Groningen na een soort van carrièreswitch maar wel met de nodige ervaring als ambulant vishandelaar. Drie dagen in de week staat hij op de Groninger Vismarkt, een in het oog springende locatie. Hij vertelt hoe dat zo kwam. “Ik ben 12 jaar geleden, als bijbaantje, begonnen bij de Groninger Vishandel van Chris Zwier. Eerst alleen op de zaterdag maar daarna ook wel eens op vrijdag en de dinsdag. Dat kon prima naast mijn studie commerciële economie aan de Hanze Hogeschool Groningen en ik wilde graag geld verdienen. Dus veel uren maken, vond ik helemaal prima.

Zes jaar geleden gaf Zwier aan dat hij wilde stoppen. “Chris was bij wijze van spreken geboren in een ‘viskist’ en wilde wel eens wat anders. Op dat moment was ik net halverwege mijn opleiding. Maar zo’n kans komt niet vaak voorbij: een wagen met de plek op de markt erbij en ik vond het harstikke leuk om te doen. Mijn studie zou ik altijd wel weer kunnen oppakken, als ik zou willen. Ik heb er met familie en vrienden over gepraat en toen de knoop doorgehakt en mijn studie stopgezet.”

Zo staat Weessies dus sinds 28 augustus 2014 vol passie met zijn vishandel op drie Groninger vismarkten. Op dinsdag, vrijdag en zaterdag op de Vismarkt, op woensdag op die in de wijk Leuwenborg en op donderdag in Vinkhuizen.

Jongens van Poseidon

Poseidon_foto: Koos Groenewold

Raymond Weessies (Vismakelaar ­Poseidon) focust zich weer helemaal op de markt na het afstoten van een winkel in Paterswolde (foto: Koos Groenewold).  

Daar kwam dit jaar een zakelijk avontuur bij. Van februari tot september had Weessies namelijk nog een winkel in het naburige Paterswolde: ‘De Jongens van Poseidon’. Maar dat moest de rasondernemer toch na een half jaar staken. “Een vriend van mij (Mitchell Roemers, red) was eigenaar van een restaurant in Groningen. Hij wilde drie jaar geleden wel eens wat anders en mijn droom was groter worden.” Eén plus één was twee en dus nam het duo een viswinkel in het winkelcentrum over die te koop stond. “Albert Heijn, eigenaar van het pand, wilde ons maar wat graag hebben. Samen met Mitchell heb ik toen De Jongens van Poseidon opgezet. Want zo werden wij genoemd.”

Helaas was dat avontuur maar een kort leven beschoren. “We zijn op 29 februari opengegaan, maar ik heb in september de winkel weer gesloten. Mijn compagnon zag het niet meer zitten, het werd hem te veel.”
Zelf probeerde Weessies om tussen beide zaken heen en weer te pendelen, maar dat bleek onmogelijk. “Op de markt hebben we hele goeie mensen en die wil ik daar graag houden, dus ook dit was geen optie. Daarnaast hebben mijn vriendin en ik sinds een half jaar een dochter en die heeft nu natuurlijk ook alle prioriteit. Gelukkig hebben we de winkel in Paterswolde uiteindelijk weer goed kunnen verkopen.”

Luxe producten

Poseidon_foto: Koos Groenewold 3

Met onder meer wilde wadoesters mikt Poseidon op een koopkrachtig publiek (foto: Koos Groenewold).

Een ervaring rijker en een illusie armer, heeft Weessies weer alle aandacht voor de markt. De hernieuwde coronacrisis geeft daarbij een heel wisselend beeld qua omzet voor de Vismakelaar. “In zijn totaliteit mag ik niet klagen. Ik focus niet op kiloknallers en grote bakken met vis. Ik heb klanten die rustig 80 tot 90 euro uitgeven voor vis. Dat doen ze nog steeds. Sinds corona gaan veel mensen nog meer voor luxeproducten. Zeker sinds de horeca weer gesloten is. Sommige producten zijn in een restaurant niet eens te krijgen.”
Daarnaast ziet Weessies wel een andere pijler behoorlijk terugvallen. “Normaal gesproken trekken we ook veel Duitsers voor gebakken vis en haring. Die zien we sinds eind september niet meer. Dus dat merken we wel.” Weessies schat dat hij 40 procent verse vis verkoopt, 50 procent gebakken vis en 10 procent haring.

De keuze voor een luxe segment voor een koopkrachtiger publiek, heeft Weessies weloverwogen gemaakt. “Er staan hier drie viskramen naast elkaar. Kees de Groot was de vierde, die stond tegenover ons en leverde echt topkwaliteit. Ik dacht: Wat hij kan, kan ik ook. Als mijn buurman namelijk drie kilo makreel voor een tientje verkoopt, moet zijn buurman dat voor 9 euro doen. Dan verkoop je puur op prijs. Daar had ik geen zin in want dan maak je geen marge. Ik wil gewoon een hele mooie vis van A-kwaliteit verkopen waar de mensen ook voor willen betalen.”

Om die reden koopt Vismakelaar Poseidon bijzondere producten als de wilde waddenoester, wilde zeebaars en harder in bij ‘De Goede Vissers’ van Jan Geertsema uit Lauwersoog. Deze levert volgens Weessies een superkwaliteit vis die ook nog eens op een duurzame manier wordt gevangen. “Hij heeft de vis en ik de plek.” Waarmee meteen de naam ‘Vismakelaar’ Poseidon is verklaard. Zijn overige producten betrekt Weessies bij, in zijn ogen, andere topleveranciers zoals Louw Spijkerman in Lauwersoog en haringinleggerij Koelewijn in Bunschoten. Vanaf januari 2021 is Poseidon ook nog eens MSC- en ASC-gecertificeerd.

Chef-kok in dienst

Poseidon_foto: Koos Groenewold 4

De chef-kok die Raymond Weessies in dienst nam, bereidt ­onder meer de ambachtelijk gerookte zalm (foto: Koos Groenewold).

Het leveren van topkwaliteit kreeg nog een extra boost met de chef-kok die Weessies in dienst nam. Deze bereidt de vissoepen, salades, huisgerookte zalm, poké bowls, sashimi en paella die Poseidon onder meer in het assortiment heeft. Wat dat betreft heeft Weessies nog wel de nodige plannen voor andere verkoopkanalen. Als we de Groningse ondernemer spreken, is hij net bezig een keuken van 60 vierkante meter te realiseren in zijn loods waar hij in totaal beschikt over 120 vierkante meter. “Er is een groeiende markt voor maaltijden en salades, als je het maar zelf maakt. Onze kok heeft zich helemaal gestort op het roken van paling en zalm. Ik heb jongens die alles kunnen verkopen. Vooral omdat ze precies weten wat het product is en hoe je het moet bereiden. Bezorgen kan ook.”

De bezorgbus staat nu stil, want de horeca die normaal gesproken ook een goeie klant van Vismakelaar Poseidon is, zit dicht. “Op zondag en maandag sta je dan wel niet op de markt, maar dan kun je ook omzet draaien. Zeker tweeverdieners hebben helemaal geen tijd om vis op de markt te kopen, dus die krijgen het graag thuisbezorgd.”

Om zijn bijzondere assortiment beter op de markt te presenteren, zat Weessies al met wagenbouwer De Vries om tafel voor een nieuwe wagen. “Maar door corona is alles toch onzekerder geworden. We hadden de afgelopen jaren al aardig geïnvesteerd met een nieuwe bus en een nieuwe vrachtwagen. Dus ik ben wel voorzichtiger nu.”

Winkel op wielen

Poseidon_foto: Koos Groenewold 5

Het personeel van de Groningse vismakelaar is prima in staat om uitleg te geven over de bijzondere vissoorten (foto: Koos Groenewold).

Daarom verkoopt Vismakelaar Poseidon voorlopig nog zijn producten vanuit de verkoopwagen, die Weessies bij de start overnam van Kees Hartevelt uit Leiden. “Een wagen van De Vries. Die was toen al zestien jaar oud. Hij voldoet eigenlijk al lang niet meer, want we hebben veel meer ruimte nodig om alles goed te kunnen presenteren. De gerookte producten liggen nu tussen de gebakken vis. We komen ook ruimte in de vitrine tekort voor met name salades en maaltijden. Ik mis verder een vacumeerapparaat, meerdere weegschalen, een wasbakje en een koelcel. Wat dat betreft zijn de nieuwe verkoopwagens net winkels op wielen."

Herwaardering blijft

Poseidon_foto: Koos Groenewold 6

Een blik op ‘de afdeling’ verse vis (foto: Koos Groenewold).

Over de toekomst van de marktverkoop is Raymond Weessies van Vismakelaar Poseidon in Groningen helemaal niet somber. Zeker als het gaat om producten met toegevoegde waarde. “Het voordeel is dat de mensen tijdens de coronatijd weer waardering hebben gekregen voor de ambachtelijke bakker, slager en vishandelaar. Die herwaardering blijft wel als we straks corona hebben overwonnen.”

Altijd op de hoogte blijven?