Volgens Marktdata.nl wordt op internet steeds vaker gezocht naar vis, schaal- en schelpdieren. Het is positief als de consument die ook vaker gaat eten. De branche, van kweek tot verpakken, doet er alles aan. 

1. Igor Kint, Lenger Seafoods: ‘Meretrix clams ASC-gecertificeerd’

Lenger Seafood

Eind augustus stond Lenger op de Vietfish in Ho Chi Minh in Vietnam. Vietfish wordt al twintig jaar georganiseerd door de Vietnam Association of Seafood ­Exporters and Producers (VASEP). ­

De beurs groeit snel, weet ook Igor Kint: “Vietfish wint aan internationale populariteit, maar is ook belangrijk voor de thuismarkt. Voor ons was het de tweede keer dat we deelnamen. Lenger Vietnam ligt op koers en is sinds drie jaar in volle productie. Het aantal containers dat maandelijks wereldwijd wordt geëxporteerd, blijft toenemen. Naast diepvries produceert onze fabriek clamvlees in blik en voor de thuismarkt verse levende clams in consumentenverpakking.”

Verduurzaming

De week voor de beurs was er een pre-ASC-certificering in Nam Dinh in Vietnam. Daar tekenden alle betrokken partijen een overeenkomst voor de verduurzaming van de Meretrix clams. ­
Dit is wereldwijd de eerste certificering voor deze soort. Zo blijft Lenger de lat telkens zo hoog mogelijk leggen, aldus Kint. “Dat kan niet zonder goede mensen. Onze kracht in Vietnam bestaat uit de mensen die werken voor Lenger. Vanuit Nederland ondersteunen we hen met kennis op allerlei disciplines. Momenteel zit Lenger op een export van ongeveer vijfduizend ton. Die hoeveelheid zal het bedrijf binnen twee jaar verdubbelen.”

www.lengerseafoods.nl

2. Willem Bakker, Van Es verpakking: ‘Seafood en vooral de oester  is een hot item’

Van Es Verpakkingen

Van Es Verpakking is gevestigd in Yerseke. Dat betekent: heel veel liefde voor vis en schaal- en schelpdieren. Van Es verpakking is groot in oester- en mosselverpakkingen. “We hebben sinds kort ook netzakken op rol en andere zakken, naast de verpakkingen voor alle soorten schelpen en schelpjes.” Sinds twee jaar heeft Van Es speciale printers om verpakkingen te personaliseren. “Dat gaat snel, ook in kleine hoeveelheden. De print op de houten deksels van de oesterkistjes bijvoorbeeld heeft een prachtige uitstraling en is bovendien duurzaam. Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel.” Inmiddels lopen de aanvragen binnen voor kerstgeschenken, zoals ­bedrukte mosselpannen, oestermessen en gepersonaliseerde oesterdeksels. ­

Daarnaast doet het bedrijf veel overslag voor bedrijven en is bijvoorbeeld, in ­samenwerking met Smurfit Kappa, ­begonnen met kartonnen dozen. Helemaal enthousiast is Bakker over het project dat samen met Krijn Verwijs loopt: het recyclen en daarmee verduurzamen van kunststof mosselbakken. “Volgens ons gaat het er een keer van komen dat de bakken worden ingezameld. Dan zijn wij er klaar voor, want inmiddels kunnen we van de gebruikte bakken nieuwe mosselbakken maken. We laten op YouTube zien wat we doen.”

Het bedrijf is inmiddels ISO 22000 gecertificeerd en levert niet meer alleen in de ­Benelux, maar ook van Scandinavië en Zuid-Europa tot in Dubai. Dankzij de ­kwaliteit en service, aldus Bakker. Alles is op voorraad en de levertijden zijn kort. “En vergeet de bedrijven hier aan de ­waterkant niet. Zij hebben amper ­geschikte opslagruimten. Wij bezorgen hen de mandjes direct op afroep. Dit vraagt om een goedlopende logistiek en wij zijn er trots op dat wij hen soepel kunnen voorzien van de dagelijkse voorraad.” Bakker verwacht alleen maar groei. “Oesters zijn een hot item. Alle seafood eigenlijk, zeker de schaal- en schelpdieren. Het is supergezond, je hebt geen conversie door het voeren en weinig CO2-verbruik. Perfect.”

www.houtenmandjes.nl | www.vanesverpakking.nl | youtu.be/yME1qhhwupM

3. Rogier Speelman, Fisherman’s Choice: ‘Ons sterkste punt zijn de garnalensnacks’

Fisherman's choice shrimps

Fisherman’s Choice staat in het teken van vernieuwing. “Op vele fronten”, lacht Ruud van Zuidam. Na jaren groei trekt hij zich wat meer terug uit het bedrijf en heeft hij de directie overgedragen aan Rogier Speelman. Wel blijft Van Zuidam actief in diverse andere groepen (zoals Asia Express en Visscher Seafood) binnen de Brouwer Groothandelsgroep waarvan ook Fisherman’s Choice onderdeel is. ­Van Zuidam: “Fisherman’s Choice heeft een vaste klantenkring opgebouwd, waaronder internationaal grote foodservicebedrijven. We beleveren heel Europa en hebben eveneens een behoorlijke afzet in gebieden als Canada en het Midden-Oosten. Daar gaan onze producten direct van producent naar klant, vaak onder private label. We leveren in alle soorten verpakkingen, van stazakken tot kartonnen doosjes en skinpack.” Het ­bedrijf blijft het assortiment uitbreiden, vult de nieuwe directeur Speelman aan.

“Ons sterkste punt zijn de garnalensnacks. Daarin zijn we gespecialiseerd en marktleider. Daarnaast hebben we een uitgebreid ander assortiment van alle varianten garnalen, maar ook coquilles, krab, rivierkreeft en sardines voor zowel de foodservice als de retail. Te veel om op te noemen.”

Tipje van de sluier: aanvullingen op de range zijn tempura garnalen en de shrimp-cone, een snack die er uitziet als een overheerlijk ijsje in een krokant jasje van filodeeg. Beide zijn ook uitermate geschikt om in de oven te bereiden. Speelman: “Ze zijn uitgebreid getest tijdens de Brusselse Seafoodshow (SEG) en zeer goed ontvangen, net als de nieuwe garnalenbitterballen in drie kleuren: groen, rood en geel. Hierover gaan we nog meer publiceren.” Publicaties gaan er anders uitzien dan voorheen, want de groei van het bedrijf vroeg om een nieuwe huisstijl. Die wordt dit najaar gepresenteerd, compleet met een nieuw logo, nieuwe brochures, een andere website en een nieuwe verpakkingslijn. Kortom, producten die er toe doen, groei en de gehele vernieuwing van directie tot presentatie; zowel de vertrekkende ­directeur Ruud van Zuidam als de nieuwe directeur Rogier Speelman verheugen zich op de ontwikkelingen.

www.fishermanschoice.nl

4. Pieter Geijsen, Roem van Yerseke: ‘We zien kansen  voor de toekomst’

Roem van Yerseke

Pieter Geijsen van Roem van Yerseke is verantwoordelijk voor alles wat met het kweken van tapijtschelpen, oesters en mosselen van doen heeft. Roem van Yerseke startte in 2004 met de hatchery voor mosselen, in samenwerking met Imares, vertelt Geijsen. “Leuk, maar gezien de enorme volumes zijn de MZI’s veel ­geschikter. Dus hebben we de hatchery doorontwikkeld voor oesters en andere schelpdieren. In 2010 begonnen we met de oesterkweek. Nu, met de vijfde generatie oesters, werpt het z’n vruchten af. We hebben de creuses kunnen verfijnen door steeds te selecteren op overleving, vorm, kleur, groeisnelheid, vleesgehalte. Onze creuses zijn prachtig én minder ­vatbaar voor het herpes virus.”

Flupsy

Van de hatchery kraamkamer naar de ­inpandige nursery, vandaar naar de zelfontwikkelde flupsy. Tenslotte gaan de oesters in kweekmanden waar uiteindelijk de oesterboorder moeilijk bij kan. ­Tegelijkertijd houdt Roem van Yerseke zich bezig met de toekomst: voldoende voedsel voor de bevolking, ook over ­dertig, veertig jaar. Geijsen is voorstander van samenwerkingsverbanden én kleinschalige projecten. Hij noemt enkele voorbeelden. “Wij gebruiken van oudsher kleine gebieden om telkens weer het ­natuurlijk evenwicht te bewaken. Ook hebben alle landen rond de Noordzee een soort samenwerking om de platte oester weer terug te laten keren in de Noordzee. Tegelijkertijd vinden we het onze plicht om iets te doen met natuurherstel in de windparken. Aan de ene kant is het on­natuurlijk om onder water op beton te kweken. Maar aan de andere kant zien we kansen. Als we daar oestervelden kunnen creëren, ontstaat er weer een ketting­reactie aan organismen die zich daar ­vestigen.”

www.roemhatchery.nl | www.zeelandsroem.nl

 

 

 

Altijd op de hoogte blijven?