Seafood Kijkduin: De viswinkel van de toekomst

Seafood Kijkduin_foto Naomi Heidinga_1

Seafood Kijkduin wil meer luxe bieden dan de viszaak aan het strand. Klanten kunnen ook genieten van een goede wijn en een smakelijke maaltijd (foto: Naomi Heidinga). 

Seafood Kijkduin zit in een gloednieuw foodcourt, met verschillende versaanbieders bij elkaar. Het doet denken aan Spanje of Frankrijk. Jo, Astrid en Noah Hop runnen samen het familiebedrijf, de viswinkel van de toekomst.

De aanloop valt op dinsdagochtend nog een beetje tegen. “Op maandag en dinsdag is het altijd rustig,” vertellen Jo en Astrid Hop. “We moeten het vooral van het weekend hebben.” Het stel had eerst een viswinkel in Doorn. De winkel in de Daily Fresh, zoals het Foodcourt heet, zouden ze ernaast runnen. Dat ging echter niet: in de nieuwe winkel ging teveel tijd zitten. Al voor de opening, in de gesprekken met de projectontwikkelaar en de inrichting van de nieuwe zaak. “We wilden deze viswinkel ernaast openen. Dat ging echter niet, er ging teveel tijd in onze nieuwe winkel zitten, qua inrichting en overleg met de projectontwikkelaar. Bovendien kostte het teveel tijd om de verse vis naar twee locaties te brengen. Daarom besloten ze de viswinkel in Doorn te verkopen. “Aan een jongen die al jaren bij ons werkte. Hij zet onze werkwijze voort. Aan hem wilde ik het wel verkopen.”

Oog op de toekomst

Seafood Kijkduin_foto Naomi Heidinga_2

Astrid en Jo zoeken zelf de verse vis uit (foto: Naomi Heidinga).  

De verkoop ging Jo wel aan het hart. “Het was een mooie viswinkel, de mensen kenden ons. We zaten er al tien jaar. Het ging echter niet meer: van de vier medewerkers stonden er twee in Kijkduin: Astrid en Noah.”
De nieuwe winkel in Kijkduin is gekocht met het oog op de toekomst. Dochter Noah (22 jaar) neemt de zaak later over. “Zij voelt zich hier meer op haar plaats dan in onze winkel in Doorn. Noah wilde al vanaf haar zestiende bij ons in de zaak werken,” vertelt Astrid. “Een tijdlang hebben we de boot afgehouden. Ik vond dat ze eerst met iets anders moest kennismaken. Ze bleef echter volhouden. Na een kort uitstapje naar
de visagie wilde ze toch graag terug naar de food. Ze heeft in een visrestaurant gewerkt, op de markt kip verkocht en in een andere viswinkel gestaan. Daar had ze het echter niet naar haar zin. De kwaliteit van de producten was minder, en er werd gesjoemeld met de vis. Toen ze nogmaals aangaf bij ons te willen werken, zijn we overstag gegaan. Het samenwerken gaat heel goed. Natuurlijk is er af en toe een snauw of sneer, maar dat praten we ’s avonds altijd uit. We kunnen alles tegen elkaar zeggen.” Noah verzorgt de social media van het bedrijf, en heeft het logo voor de nieuwe winkel uitgekozen: een zeemeermin. “Het mocht wel een beetje speels zijn,” aldus Jo. La Sirene, heet het blonde biertje, vernoemd naar de zeemeermin van het logo.

Vlakbij het strand

Seafood Kijkduin_foto Naomi Heidinga_3

Bezoekers kunnen ook ter plaatse genieten van lekkere vismaaltijden (foto: Naomi Heidinga).

Waar Jo een traditionele visboer is, die het liefst zijn messen staat te slijpen en een mooi stukje vis afsnijdt, zijn Astrid en Noah meer van de maaltijden en oesters. Daar moet de winkel het ook vooral van hebben. “We zijn meer richting de horeca opgeschoven. Het is de bedoeling dat men hier straks komt genieten van wijn, ons eigen biertje, oesters en lekkere vismaaltijden,” aldus Astrid.

Daily Food zit vlakbij het strand. De hoop is dat strandgangers voor een lekker wijntje en een goed stuk vis naar Seafood Kijkduin komen. “Ze zijn nu nog bezig met de trap, die van de boulevard direct uitkomt op ons winkelcentrum. Het winkelcentrum is nog deels in aanbouw. Het foodgedeelte is af, maar er komen nog kleine boetiekjes voor kleding, parfum en bijvoorbeeld een drogisterij. Ook wordt er nog volop gewerkt aan de appartementen.” Astrid verwacht dat het een stuk drukker wordt als straks alle winkels open zijn. “Als het regent en mensen gaan met de auto, dan gaan ze naar een winkelcentrum waar ze alle boodschappen kunnen doen. Alleen voor het foodgedeelte gaan ze niet omrijden, ook al is het parkeren hier goed geregeld: de eerste anderhalf uur sta je gratis.”

De mooie uitstraling van het foodcourt is soms ook een nadeel, merken de ondernemers. Bezoekers van Daily Fresh kijken hun ogen uit. “In eerste instantie merkten we dat mensen vooral gingen kijken, en wat minder kopen. Net als toen de Markthal in Rotterdam pas open was. Daarnaast moet men ons nog beter leren vinden en kennen."

Kwaliteit

Makreel_Seafood Kijkduin_foto Naomi Heidinga_4

Jo: "Onze gerookte makreel is misschien wat duurder, maar het verschil proef je ook." (foto: Naomi Heidinga)

"We onderscheiden ons met kwaliteitsproducten. We zoeken zelfs onze verse vis uit,” aldus Jo. “In Spakenburg, waar we eerst woonden, heb ik mijn vaste adresjes. In plaats van alles bij één leverancier te bestellen, ga ik verschillende adressen af. Ieder heeft zijn eigen specialisme. Dat geldt bijvoorbeeld voor de gerookte makreel. Die is bij ons misschien wat duurder dan bij een viswinkel aan het strand, maar het verschil proef je ook. Het is aan ons om het verschil aan klanten duidelijk te maken. Ik ben nu op zoek naar leveranciers in de buurt, die dezelfde kwaliteit kunnen bieden.”

We kiezen niet voor kibbeling in plastic bakjes, het mag wat luxer

Seafood Kijkduin wil meer luxe bieden dan de viszaak aan het strand. “Daarom kiezen we niet voor kibbeling in plastic bakjes, het mag wat luxer. Bij ons kunnen klanten genieten van een goede wijn en een smakelijke maaltijd, oesters of een broodje.” Populair zijn bijvoorbeeld de tonijnrol, de zalmzuurkoolmaaltijd en Thaise noedels. “Mensen houden hier wel van pittig.” De zuurkoolstamppot deed het ook in Doorn al goed. “Zuurkool met vette zalm is een goede combinatie. De mensen eten het zelfs in de zomer.”

Finetunen

Seafood Kijkduin_foto Naomi Heidinga_4

Seafood Kijkduin is gevestigd in foodcourt Daily Fresh (foto: Naomi Heidinga).

Rond de winkel zijn nu al wat zitplekken gemaakt. Er is een prachtige bar en buiten komt er nog een terras. “We verwachten dat het straks echter drukker zal worden. Ook in de avond. We zijn nu zeven dagen per week geopend. We werken meer, maar omdat we sinds kort hier wonen, is dat wel op te brengen. We hoeven niet meer van Spakenburg naar Den Haag te reizen. ’s Ochtends is het een kwestie van de hond uitlaten op het strand en vervolgens begin ik in de winkel. ’s Avonds sluit je af en loop je naar boven. Heerlijk!”

In de toekomst wil Jo een stapje terug doen. Helemaal stoppen wil hij nog niet, maar het zou wel lekker zijn als hij dagelijks rond 14 uur zou kunnen stoppen, als de verse vis in de vitrine ligt. De middag- en avondploeg kan het dan overnemen. Jo: “Dat plan hebben we nu een jaartje vooruit geschoven.”
Natuurlijk hadden ze het liever drukker gezien, maar een rustige aanloop biedt ook kansen. “We hebben nu de tijd om te kijken of alles op de goede plek staat, of we een goede routing hebben. Zo zijn we er onlangs achter gekomen dat de afwasmachine te ver weg staat. Wanneer we glazen moeten afwassen, moeten we te ver lopen.” Nog even finetunen dus en dan mag het wat de familie Hop betreft wel losgaan.

Over de inrichting

Seafood Kijkduin_foto Naomi Heidinga_5

De viszaak is meer richting horeca opgeschoven (foto: Naomi Heidinga).

Voor de inrichting van de nieuwe winkel werkten de ondernemers samen met Koeltechnisch buro Midden Nederland en interieurbouwer Rijksen. “We kenden Bernadet Koops van het Koeltechnisch buro Midden Nederland van de inrichting van onze winkel in Doorn. Die samenwerking beviel goed, dus hebben we ze ook voor Kijkduin ingeschakeld”, vertelt Jo. “Ik wilde in ieder geval een open vitrine. Zij waren de enige die dat konden leveren.” Koops: “We laten deze vitrines speciaal voor ons bouwen. Naast het leveren van de vitrine hebben we meegedacht over de routing van de nieuwe winkel. Bijzonder aan dit project was de aansluiting van de machines op de waterkoeler van de appartementen boven de foodmarkt. Normaal gesproken worden de machines met lucht gekoeld, maar hier is gekozen voor het gebruik van water. Dat heeft het voordeel dat weersomstandigheden minder invloed hebben. De warmte van de machines wordt gebruikt om het water te verwarmen, terwijl normaliter de warmte naar buiten wordt afgevoerd. Ook energietechnisch is dit dus een interessante oplossing.”

 

Dit is een artikel uit Vismagazine 3-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement
Lees ook
Werken in de viswinkel tijdens hittegolf

Werken in de viswinkel tijdens hittegolf

Volgens meteorologen lopen de temperaturen deze week hoog op en krijgen we waarschijnlijk te maken met een hittegolf. Ook vishandelaren moeten hier rekening mee houden. Welke maatregelen kan de visspecialist nemen?

Vliegende start voor VAN VIS

Vliegende start voor VAN VIS

Hij opende een viswinkel in coronatijd en die gok pakt voor Stan van Lieshout, eigenaar van VAN VIS in het Brabantse Nuenen, goed uit. “Mensen gingen het thuis gezellig maken en daarvan profiteerden wij.” Hij verkoopt veel Noordzeevis.

Koeltechnisch Buro Midden Nederland: Koel, koeler, koelst

Koeltechnisch Buro Midden Nederland: Koel, koeler, koelst

Wat zijn trends in koeltechniek? Wat kunnen we verwachten met betrekking tot koudemiddelen? Met welke uitdagingen kampt de koelbranche? Bernadet Koops, afgestudeerd koelmonteur en vertegenwoordiger bij familiebedrijf Koops Koeltechnisch Buro Midden Nederland beantwoordt deze vragen.