Klaartje Bruil en  Harold van Bakel van Visspeciaalzaak van Bakel brengen als enige MSC-gecertificeerde visspecialist in Oss de duurzame vis aan de man (foto: Ellen Weber / MSC).

Sinds vorig jaar richt Marine Stewardship Council (MSC) zich actief op de visspecialisten in Nederland. Reden is de toenemende vraag naar duurzame vis. Inmiddels zijn zeventien visspeciaalzaken MSC-gecertificeerd. Twee pioniers uit Amsterdam en Oss over hoe ze zich onderscheiden met duurzaam gevangen vis.

Op de prijskaartjes van koolvisfilet, schelvisfilet, kabeljauw, wilde zalmfilet en coquille prijkt het blauwe MSC-logo. Daarnaast verkoopt visspecialist Harold van Bakel mosselen, nieuwe haring, kibbeling en gebakken vis met MSC-keurmerk. Visspeciaalzaak Van Bakel is de enige MSC-gecertificeerde visspecialist in Oss.
MSC staat voor Marine Stewardship Council. Deze non-profit organisatie voorziet duurzame visserij van het MSC-keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat de visvangst minimale effecten heeft op de marine flora en fauna. Van boot tot bord is traceerbaar waar de vis vandaan komt. Harold van Bakel: “Met zijn allen willen we nog heel lang vis eten. Dat besef drong eerst door in de grote steden en is inmiddels ook actueel in de provincie.” Zelf heeft de visverkoper uit Oss al jaren oog voor duurzaamheid, hij wil dan ook voorop lopen. “We waren de zevende zaak van Nederland die gecertificeerd is met het MSC-keurmerk.”

Het aanvragen van het MSC-keurmerk ging makkelijk via de groepscertificering van DuraCert. Eerst kwam Jan van Keulen, commercial manager van MSC, langs om in gesprek te gaan. Hij zorgt voor campagnes en promotiemateriaal. Alle medewerkers van visspeciaalzaak Van Bakel volgden een online cursus over het MSC-keurmerk, zodat ze weten wat duurzame visvangst inhoudt. “Klanten kopen bij ons omdat ze kwaliteit willen, ze vragen steeds vaker waar de vis vandaan komt”, vertelt Van Bakel.

Duurzaam

MSC_duurzame vis_foto MSC (© Marine Stewardship Council (MSC))

Certificering levert veel op: gebruik van het MSC logo in je winkel en gratis meedoen met campagnes (foto: MSC).

Dat klanten steeds vaker willen weten of de vis wel duurzaam is gevangen, merkt ook John Tol van Volendammer Vishandel Tol & De Geus uit Amsterdam-Oost. Zijn viswinkel ligt in een wijk met jonge tweeverdieners en mensen van middelbare leeftijd: mensen die zich bezighouden met het milieu. John Tol: “Ik kon altijd verantwoorden dat mijn vis duurzaam is, maar zo’n label laat toch zien dat we er wat aan doen.”

De Volendammer vishandel voert het keurmerk sinds begin 2020. John begon met de aanvraag voor haring en wilde zalm. “Aan de hand van facturen moet je bewijzen dat alle schakels in de keten gecertificeerd zijn. Van visserij naar de groothandel tot in de viswinkel. DuraCert nam veel werk uit handen. Doordat ze het keurmerk voor meerdere partijen tegelijk aanvragen, wordt de prijs gedrukt.”

Tol ziet dat supermarkten klanten verleiden met keurmerken, maar dat was voor hem niet de reden om het MSC-keurmerk aan te vragen. “De concurrentie ga ik al aan omdat ik dagelijks verse vis heb, terwijl de supermarkt vis verkoopt die zes dagen houdbaar is. Het keurmerk is belangrijk omdat we in de toekomst ook nog een lekker visje willen eten.”

Makreel krijgt geen label omdat het visbestand hard achteruit is gegaan. Pas als de populatie weer is gegroeid, is dat mogelijk. De eigenaar van de Volendammer Vishandel promoot de makreel pas weer als de populatie een gezonde omvang heeft. “We doen het met zijn allen. Vissers hebben er ook niets aan als we de zee leeg vissen.”

Evenwicht in de oceanen

MSC_duurzame vis 2 (© MSC)

Sandra Spier-Schmitt van DuraCert beseft dat het proces van certificeren niet sexy is. “Bedenk dat het een middel is. Het gaat erom dat we de vispopulatie behouden. Wil je als visspecialist verantwoording nemen voor het evenwicht in de oceanen?” Visspeciaalzaken zijn altijd druk met hun winkel en hebben geen tijd om zich te verdiepen in regelgeving. Daarom kunnen ze zich aansluiten bij DuraCert. Sandra: “Wij regelen de groepscertificering. We komen langs om de regels uit te leggen, nemen de administratie uit handen en ondersteunen met materiaal voor in de vitrine.”

Certificering levert veel op: gebruik van het MSC logo in je winkel, gratis meedoen met mooie campagnes, zoals de haringcampagne. Ook kom je op de website van MSC, die mensen doorverwijst naar MSC-gecertificeerde viswinkels.

Opstekers met MSC-logo

MSC_duurzame vis 3_foto MSC

Nieuw zijn de prijskaart-opstekers. “In deze moeilijke tijd willen we het de visspecialisten makkelijker maken. Hebben ze eenmaal het keurmerk, dan hoeven ze niet meer zelf aan de slag met logo’s. Wij leveren opstekers met het blauwe MSC-logo die ze aan hun prijskaartjes kunnen klikken.”

Jaarlijks controleert DuraCert de visspeciaalzaken. Kunnen ze nog steeds herleiden waar de vis vandaan komt, is de vis duurzaam gevangen? Indien nodig geeft DuraCert advies over wat er beter kan. Als laatste tip wil Sandra meegeven dat je niet meteen álle vis MSC hoeft aan te bieden. “Begin met een paar soorten. Bepaal per week welke ‘MSC-vangst van de week’ je aanbiedt. Je kunt ermee spelen.” 

Wat kost MSC-certificering?

Per jaar kost het 600 euro aan certificeringskosten, plus maximaal 90 euro aan reiskosten voor de DuraCert-medewerker die langskomt. Daarbij komt nog 180 euro afdracht aan het MSC, zodat deze non profit organisatie haar werk kan blijven doen.

Altijd op de hoogte blijven?