Trends voor winkelinrichting

1 juni 2022 Edwin Rensen

De inrichting van visspeciaalzaken is een anders dan tien jaar geleden. Trends en ontwikkelingen zorgen voor een veranderende kijk op de winkel. Zo is zelfbediening door corona verder toegenomen, en dat lijkt een blijvertje.

1. Bernadet Koops, Koeltechnisch Buro Midden Nederland:
‘Eerlijk en oprecht advies’

Koeltechnisch Buro Midden Nederland_rondvraag vis 4-2022 Koeltechnisch Buro Midden Nederland wil graag flexibel opereren en zo voldoen aan de wensen van de klanten. “We luisteren goed naar de vraag van ondernemers in de visbranche. Zo kan de klant bij ons terecht voor één koelmeubel, maar ook voor een totale verbouwing. Verder beschikken we over een grote range occasion koelmeubels”, legt Bernadet Koops namens het familiebedrijf uit. “Meestal hebben we een oplossing in huis voor ieder budget. Ik vind het een uitdaging om een klant zo goed mogelijk te informeren. De prijs-kwaliteitverhouding moet in iedere situatie kloppen.” Koeltechnisch Buro Midden Nederland hecht er ook aan om mee denken in de routebepaling en de uitstraling van de winkel. “Wij kunnen 3D-tekenen, zodat voor de klant de sfeer voorafgaand aan een verbouwing al helder wordt. Samen met een interieurbouwer realiseren wij vaak een totale winkelverbouwing. Zo wordt de klant compleet ontzorgd.”

Energietransitie

Het bedrijf werkt met de nieuwste technieken op gebied van koelen, is flexibel en geeft eerlijk en oprecht advies. “Inmiddels hebben wij een bult aan ervaring opgebouwd en kunnen goed adviseren over de do’s en don’ts”, stelt Bernadet Koops. Daarbij speelt ook de energietransitie een rol. “Investeren in een hoog kwalitatieve koelmachine met een laag energieverbruik heeft bijvoorbeeld een meerwaarde voor de toekomst. Ook kunnen temperaturen automatisch gelogd worden, en kan een alarm worden verstuurd als een deur open blijft staan. Hierdoor heeft de ondernemer meer tijd voor ondernemen.’’

Praatje

Een belangrijke trend op dit moment is volgens Koops de opkomst van de versbeleving, naast kwaliteit en gemak. “De klant loopt zelf door de winkel en kan producten meenemen uit zelfbedieningskoelingen. Zo is er minder personeel nodig en heeft de visboer meer tijd voor een praatje met de klant. Ook gaat de klant niet alleen voor verse vis naar de visspecialist, maar ook voor maaltijden, borrelplanken en natuurlijk advisering.” Bernadet Koops vindt dat de ondernemer, als het gaat om inrichting, goed moet onderzoeken wat bij zijn of haar winkel past. “Uiteindelijk is het onze klant die als geen ander kan inschatten wat wel of niet gaat werken en wat het beste past. We zeggen wel vaak dat ze niet bang moeten zijn voor vernieuwing.”

2. Harold Jongman, Verswinkel Bouwen:
‘Minimalistische industriële inrichting in combinatie met warme, luxe materialen’

Verswinkel Bouwen_rondvraag VIS 4-2022 Verswinkel Bouwen verzorgt het volledige traject van nieuwbouw, verbouw, aanpassingen of levering van RVS-meubels, verwerkingsmachines, kook- en vaatwasapparatuur. “We geven advies door middel van een uitgebreid intake-gesprek op locatie, dragen zorg voor het inmeten van de ruimte en vervolgens werken we een conceptplan op papier uit”, legt Harold Jongman uit. “Wij produceren zelf al onze (koel-)meubels en zijn dealer van gerenommeerde merken. Onze projectmanager is vast aanspreekpunt en begeleidt het volledige traject. Hij is tevens contactpersoon voor eventuele andere partijen als een soort aannemer en installateur. Ook verzorgen we de plaatsing en installatie van het interieur.”

Lokale ondernemers

Verswinkel Bouwen onderscheidt zich volgens Jongman onder meer door uitgebreide persoonlijke aandacht voor de klant en korte lijnen, een platte organisatie en flexibiliteit door eigen maatwerkproductie. “Veel mensen weten niet dat achter ons kantoor in Nunspeet een complete productiehal zit, waar alle meubels volledig door ons zelf worden ontworpen en geproduceerd. Niet alleen kunnen we de volledige inrichting voor onze rekening nemen, desgewenst werken we ook graag samen met lokale ondernemers. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat ondernemers dit erg waarderen. Dat is praktisch, duurzaam, en draagt bij aan lokaal verantwoord ondernemen”, vindt Jongman.

Luxe

Als belangrijke trend neemt hij ‘een strakke minimalistische industriële inrichting in combinatie met warme luxe materialen’ waar. Maar er is meer. “Voor wat betreft de koelmeubels zien we dat het percentage zelfbedieningsmeubels nog steeds toeneemt ten opzichte van de bedieningstoonbanken”, weet Jongman. “Een open karakter, waarbij de klant kan zien dat er eigen bereiding plaatsvindt, is ook een veel geziene aanpassing in de huidige interieurs. Dat geeft de klant extra vertrouwen. Bij de grotere inrichtingen is een goede routing met checkout een mooie oplossing. Klanten die geen uitgebreid advies willen, kunnen snel winkelen door kant-en-klaar producten te kopen. Een mooie strakke kooklijn of broodjescorner met steamer en/of speedoven zijn bijna niet meer weg te denken in eigentijdse verswinkels.” Jongman is van mening dat ondernemers de werkplek zodanig moeten inrichten, dat ze niet met de rug naar de klant hoeven te staan. “Persoonlijke aandacht wordt erg gewaardeerd. Ook moet de inrichting afgestemd zijn op het assortiment en het soort publiek dat in de zaak verschijnt. Het totaalplaatje moet kloppen.”

3. Frans van Erkel, Van Erkel Reclame & Styling:
‘Onderscheiden door dicht bij jezelf te blijven en te doen waar je goed in bent’

Van Erkel_rondvraag 4-2022

Van Erkel heeft alles in huis om klanten te verleiden ambachtelijke producten te kopen. Frans van Erkel ziet belangrijke trends op gebied van winkelinrichting en signing. “Er wordt tegenwoordig veel gekeken naar onze zuiderburen. In België heb je een behoorlijk aanbod in moderne en bourgondische interieurs. Tevens worden er regelmatig twee tot drie interieurbouwers uitgenodigd die de wensen van de ondernemer gaan visualiseren. De keuze die uiteindelijk gemaakt wordt, is niet alleen gebaseerd op de prijs. Belangrijker is de vraag of de inte­rieurbouwer de wensen goed heeft vertaald in het ontwerp.”

Gevoel

Bij een winkelverbouwing is het voor de ondernemer ook van belang dat er een ‘goed gevoel’ is bij de interieurbouwer, vindt Frans van Erkel verder. “Als we het hebben over de reclame, signing en styling van de winkel wordt er meestal één partij uitgenodigd. Het belang van een goede buitenreclame met een hoge attentiewaarde wordt toch nog onderschat. De uitstraling van je winkel begint voor de klant natuurlijk echt buiten.” Van Erkel onderscheidt zich door dicht bij zichzelf te blijven en te doen waar het bedrijf goed in is. “Het begint bij goed luisteren naar de opdrachtgever en dit te vertalen naar ideeën. Dit wordt uitgewerkt in tekst, daarna in een Moodboard. Zo krijgt de opdrachtgever een goed beeld van de sfeer en de mogelijkheden.”

Er is volgens Van Erkel geen ‘goed of fout’. “Je moet proberen het DNA van de opdrachtgever in een ontwerp te krijgen en ieders DNA is anders. Natuurlijk heb je met trends te maken, maar ook met de vestigingsplaats, het pand en bijbehorende sfeer, streekgewoontes, dealen met de ruimte, doelgroep en assortiment. Tijdens de coronapandemie is zelfbediening toegenomen, daarop moet je je route en interieur aanpassen. Wat je ook vaker ziet, is een aparte in- en uitgang met een centraal afrekenpunt.” Van Erkel constateert dat ondernemers die al lange tijd verbouwen, in een te laat stadium stilstaan bij de gevel. “In België is de buitenreclame belangrijker dan hier. Het wordt echt meegenomen in het plan en budget. Een mooie winkel begint aan de buitenkant, vanwege zichtbaarheid, attentiewaarde en stopkracht.”

4. Ronald de Kleer, Emondt KMI:
‘Design-interieur op maat’

Emomdt_rondvraag Vis 4-2022

Emondt KMI is specialist op gebied van verswinkelinterieurs. Naast ontwerp van een compleet winkelinterieur, levert en monteert de interieurinrichter op locatie de complete koeltechniek en de klimaatinstallaties, met nadruk op energiezuinigheid en rendement. “Om tot het beste verkoopconcept te komen, identificeren wij samen met onze klant het DNA van de klantengroep en de locatie, en komen tot een wensenplan. Met nadruk op een uniek design-interieur op maat. Beleving en een goed ingedeeld winkelconcept leiden uiteindelijk tot maximale omzet”, legt adviseur Ronald de Kleer uit.

Gekoelde zelfbediening

Gekoelde productpresentaties in één concept zijn in trek. “Naast de gekoelde bediening vanuit de toonbank is gekoelde zelfbediening van voorverpakte producten omzetverhogend. Ook wordt een vaste routing vaker toegepast en zorgt een zitgedeelte voor meer productbeleving. Wij bouwen koelmeubelen voor de bediening én zelfbediening op maat, passend bij de rest van het design”, legt De Kleer uit. Materialen met een natuurlijke uitstraling zijn een trend. Natuursteen, hout, glas en visuals worden ingezet als sfeerbeeld. Ook ziet Emondt KMI een toename in de verkoop van duurzame energiezuinige koelsystemen. Dat komt door de energietransitie; het verbruik en rendement van met name koel- en vriescellen wordt steeds belangrijker. De Kleer: “Door te spelen met temperatuur en te letten op verbruik en rendement kun je veel besparen.” Helaas merkt hij ook dat zijn klanten momenteel slecht aan nieuw personeel kunnen komen. “Daarom moeten onze adviseurs van de diverse disciplines goed letten op routing en logistiek van de winkel. Juiste en optimale efficiëntie van de winkel zijn steeds belangrijker.”

Emondt KMI onderscheidt zich door te fabriceren in eigen fabriek. “We waarborgen de kwaliteit tot in het laatste detail van de afwerking. Dat valt niet te onderschatten. Eigen vakmensen die testen en ontwikkelen, distributie en service, het is allemaal onder één dak te vinden, verdeeld over twee vestigingen in Apeldoorn en Enschede.” De Kleer vindt het maatwerk belangrijk. “Geen stad, dorp, winkelcentrum of klant is hetzelfde. Je moet goed inventariseren wat de klant en locatie nodig hebben.”

Dit is een artikel uit Vismagazine 4-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?