Foto: Pixabay

Er gebeurt veel in de wereld. Na Brexit en een coronacrisis die voor veel onrust hebben gezorgd, zorgt de oorlog in Oekraïne nu voor veel onzekerheid. 

Voor onze branche zorgen deze ontwikkelingen voor toenemende ongerustheid over prijsontwikkelingen, schaarste en onzekerheid naar de toekomst. Hoge prijzen voor dieselolie hebben kottervissers al doen besluiten niet uit te varen. Hier is inmiddels een compensatie voor, maar tezamen met de Brexit-consequenties wordt er steeds minder vis in onze wateren gevangen. Dit heeft vanzelfsprekend een effect op de prijs. Aanvoer uit Rusland van onder andere pollak ligt door de sancties stil. Zonnebloemolie is schaars geworden. En dan zijn er nog de energieprijzen die soms verdubbeld of verdrievoudigd zijn. Kortom, de korte-termijn-vooruitzichten zijn niet rooskleurig. Wat kunnen wij doen?

VNV: "De oorlog in Oekraïne is in eerste instantie natuurlijk verschrikkelijk voor alle Oekraïense slachtoffers, vluchtelingen en mensen die vechten voor hun land. Wij hopen dat bij het uitkomen van deze Vismagazine een oplossing is gevonden voor het conflict."

Constante levering

De leveranciers in de visbranche verzekeren ons dat hun klanten beleverd zullen blijven worden. Met incidentele klanten die gaan hamsteren wordt contact gezocht, zodat trouwe klanten zich geen zorgen hoeven te maken over hun leveringen. Daarnaast verenigen wij ons als VNV binnen MKB-Nederland om de overheid te bewegen tot compensatie bij extreme prijsontwikkelingen en waar mogelijk via regelgeving schaarste te voorkomen.

Aantrekkelijk blijven

Belangrijk is natuurlijk ook dat de visspecialist vooruit blijft kijken. Wat wil de consument? De consument van nu vraagt om gezonde, duurzame en lekkere producten. Hoe kun je je marge verhogen door meer toegevoegde waarde te leveren? Denk aan mooie gemaksconcepten die voor de consument gemakkelijk te bereiden te zijn, mooie traiteurproducten, of wellicht complete maaltijden. Misschien kun je sushi toevoegen aan je assortiment, kun je je webshop nog verbeteren met inspiratie voor de consument? Kortom, hoe zorg je dat je aantrekkelijk blijft als specialist voor de consument, terwijl je tegelijkertijd je rendement verhoogt.

Bedrijfsverbetering

Daarnaast is het goed om te kijken hoe je de bedrijfskundige kant van je onderneming verder kunt verbeteren. Scoor je concurrerend op de belangrijkste kengetallen. Als VNV hebben wij daar onze VIS-scan voor ontwikkeld. Samen met de ondernemer kijken wij hoe het ondernemersrendement verder verbeterd kan worden. Wil je hier eens samen met een adviseur naar kijken, neem dan contact op met de VNV (info@visspecialisten.nl). Dat kan ook als je geen lid bent.

VNV: "De oorlog in Oekraïne is in eerste instantie natuurlijk verschrikkelijk voor alle Oekraïense slachtoffers, vluchtelingen en mensen die vechten voor hun land. Wij hopen dat bij het uitkomen van deze Vismagazine een oplossing is gevonden voor het conflict."

VNV logo

Vereniging van Nederlandse Visspecialisten
Secretariaat:
(085) 077 81 40
info@visspecialisten.nl
www.visspecialisten.nl

Altijd op de hoogte blijven?