Dagelijks bedienen duizenden visspecialisten hun klanten vanuit de wagen als hun dagelijkse werkplek én gereedschap, of het de gewoonste zaak van de wereld is. Over de investeringen wordt goed nagedacht. De wagens zijn steeds multifunctioneler.

1. Tonnie Westerhuis, Vispaleis Westerhuis:
‘Goed afwegen wat belangrijk is’

Vispaleis Westerhuis_Verkoopwagens.nl

Vispaleis Westerhuis uit Termunterzijl staat al generaties lang goed bekend in de wijde omtrek. Van de vissersfamilie zijn twee nog altijd visser, maar Westerhuis’ grootvader begon in 1966 met de visverkoop. Vorig jaar verbouwde zoon Tonnie Westerhuis de zaak grondig na bedrijfsovername. “Nu is de winkel weer mooi en we hebben er een visrestaurant bij: “De routing perfect en alles modern.”
Zo winkel, zo wagen, want Westerhuis staat ook op drie markten. “De huidige wagen is van 2005 en nog altijd niet slecht. Maar nu willen we toch de nieuwste technieken erin en een moderne uitstraling. We denken er goed over na. Dat doen we samen met Roelof Vredeveld van Vredeveld Verkoopwagens. Die heeft ook onze oerdegelijke, huidige wagen gebouwd. Vredeveld kan prima luisteren. Natuurlijk komt hij met oplossingen, maar uiteindelijk wil ik het gevoel hebben dat ik ‘m zelf bedacht heb.”

Uitschuifdeel

“Eigenlijk wil ik m’n 12 meter-combinatie, auto met aanhanger, terugkrijgen in een 8 meter-zelfrijder zodat dat ik geen auto elders hoef te parkeren. De bus is 6 meter. Ik kan ‘m breder maken met uitschuifdelen en zo de oven 30 cm uitschuiven. Nu bak ik op de kopse kant maar daar wil ik liever vanaf, want eigenlijk sta ik regelmatig ietsje schuin. Een uitschuifdeel kost veel in verhouding tot de extra ruimte; voor een grotere aanhangwagen met truck heb je een groot rijbewijs nodig en niet alle medewerkers hebben dat.
Momenteel kijken we met Vredeveld of we de carrosserie in Duitsland laten bouwen. Daar mag je op een zelfrijder Fiat 2.41 meter inwendig breed bouwen, tegen 2.26 meter in Nederland. In Duitsland mag de Fiat ook wat meer tonnage hebben, maar of de meerprijs het waard is? Ik wil dus genoeg bakruimte maar ook een langere vitrine, traiteurproducten lopen steeds beter. Dus wellicht komen de koelmotoren op het dak. De klaptafels, stroomkabels, gasflessen, de koelboxen voor de verse garnalen, alles moet mee. Verder moet alles zo glad en naadloos mogelijk zodat we in een uur alles schoon hebben.”

Afwegen

Kortom, al met al is het een lastige puzzel en misschien gaat niet alles lukken, concludeert Westerhuis. “Het is afwegen wat je het belangrijkst vindt. Je moet er wel meer vis door verkopen! Dat betekent ook dat de consument overzicht moet hebben en snel moet kunnen besluiten.” De knopen zijn bijna doorgehakt. Nog een jaartje, dan kunnen klanten in Oost Groningen aan de nieuwe wagen wat lekkers scoren.

2. Francis Jak, Vishandel Jak:
‘Positieve boost dankzij nieuwe wagen’

Vishandel Jak

“Mijn ouders hadden niet verwacht dat hun enige dochter hun vishandel zou willen overnemen. Maar ik wilde wel. Toen ik mijn man André leerde kennen met z’n jarenlange horeca-ervaring, was het besluit snel genomen.” Francis Jak van Vishandel Jak uit Haarlem vertelt graag over het gerenommeerde familiebedrijf. Zoals over de geschiedenis. Die begint met de visrokerij en inleggerij van haar opa. “Vanwege een tragisch ongeval moest het roer om. Mijn vader zette het bedrijf wat kleiner voort en richtte zich vooral op de markthandel. Wij groeiden uit van twee naar vier markten en een ander bedrijfspand.”

Markten afgestoten

Toch heeft het Haarlemse bedrijf onlangs weer twee markten afgestoten. “We groeiden gewoon uit ons jasje en we willen per se alles zelf blijven doen. Het was buigen of barsten. In plaats van zes dagen werken van 04.00 - 20.00 uur, hebben we nu zondag, maandag en dinsdag vrij. Maar wél gaan we zoals altijd daags voor de markt naar IJmuiden: vis uitzoeken, fileren en schoonmaken. Soms wel vijftig soorten. Vis is onze passie en zo blijven we genieten van ons ambacht.”

Vertrouwensband

Vorig jaar tijdens de lockdown is de zesde verkoopwagen opgeleverd, zoals altijd - al 35 jaar - gebouwd door Evers Wagenbouw. Want een nieuwe wagen moet je tijdig kopen, vindt Jak. “Mijn vader kocht elke vijf, zes jaar een nieuwe. Altijd bij Evers, we hebben al lang een vertrouwensband. Ik heb wel even getwijfeld; ik werd vijftig, mijn man zestig, hoe lang wil je door? Maar ook willen we bijblijven. Dus kochten we een nieuwe bus, vrachtwagen en verkoopwagen.”

Alles werd al eind 2017 besteld maar Evers was druk en de familie Jak had geen haast. “Eigenlijk kon het niet beter, we konden telkens rustig beslissen. Ik ben heel blij dat we de keus hebben gemaakt. We werken met het nieuwste van het nieuwste, alles is mooi en schoon. We hebben nieuwe bedrijfskleding. Het geeft een positieve boost. Dit is een serieus vak dus moet je het serieus aanpakken, professioneel. Vis behoeft van begin tot eind aandacht.”

Apetrots

De wagen is geheel naar wens gemaakt. “Hij is 7.5 meter lang, vanwege de beschikbare ruimte op de markt. Naast indeling en apparatuur was de kleurkeuze belangrijk.” Het werd zilvergrijs, met zwarte letters, mooi verlicht, met houtkleurige kasten en zeegroene deurtjes, alles van RVS. Jak besluit: “De wagen is met dubbellucht super stabiel, en biedt een prachtige kijk op de vitrine. Hoog, ruim, gewoon een plaatje. We zijn apetrots.”

3. Cornelis Weerstand, Urker Vishandel Weerstand:
‘De wachtrij is flink gekrompen’

Urker Vishandel Weerstand

Ruim vijf jaar had de Urker Cornelis Weerstand een viswinkel in Katwijk, tot grote tevredenheid van de klanten en hemzelf. Toch besloot hij over te stappen naar de ambulante vishandel. “Ik woon in Gouda en wilde iets helemaal voor mezelf. Maar het woonhuis dat zou vrijkomen naast de winkel in Katwijk kwam uiteindelijk toch niet te koop. Toen ben ik naar Etienne Bruinekreeft van BK Market Trailers gestapt. Daar kon ik direct terecht voor een goede opgeknapte verkoopwagen die gelijk voor me werd opgeknapt.”

Vijf standplaatsen

Vervolgens moest Weerstand ‘als een wildeman’ bellen voor standplaatsen in Gouda. “Ik vond vijf standplaatsen, voor elke dag van de week eentje. Mijn vader zei: ‘Het maakt niet uit waar je staat. Als je kwaliteit hebt, komen de mensen.’ Mijn vader was visserman, ik heb bij een oom in de productie gewerkt en er is geen visje dat ik niet zelf kan fileren of bewerken. Het resultaat: het liep storm, soms met een wachtrij van bijna een uur. Daarom had ik heel snel een grote moderne wagen nodig.”

Ook daarbij heeft BK Market Trailers geholpen. “Ik kreeg voorrang; in plaats van een al ingeplande flexline voorraadwagen, bouwden ze een maatwerkwagen voor mij. Afgelopen juni, binnen tien maanden, kon ik ermee de boer op. Ik heb precies wat ik wilde. De toonbank is groter en ik benut elke centimeter. Ik ben sterk in maaltijden en salades. En in plaats van maximaal voor vier personen kibbeling te kunnen bakken, bak ik nu vier kilo kibbeling en acht lekkerbekken tegelijk, én ik heb een aparte pan voor frieten. De wachtrij is flink gekrompen!”

Frisse look

Weerstand vervolgt: “Mijn eerste wagen was een zelfrijder, dit is een aanhanger. Dat scheelt 1.5 meter toonbanklengte. Het mooiste vind ik de frisse look en de nieuwste snufjes: warm en koud water, vloerverwarming, gekoelde sauzen, een verzonken koeling in de werkbank voor een voorraadje kibbeling of haring, enzovoort.”

In het begin miste de visverkoper Katwijk flink. “Maar achteraf vind ik dit leuker. Klanten aan een kraam zijn vrijer en spontaner dan in de winkel. We staan allemaal samen buiten. Mijn team is leuk. Kortom, ik heb het super naar m’n zin.”

4. Jurie Noorloos, De Urker Visboer:
‘Breder assortiment en meer verkoop’

Urker Visboer

Jurie Noorloos, eigenaar van de Urker Visboer, verruilde in 2001 zijn standplaats bij de Urker haven om met een wagen op pad te gaan en met name in Lelystad vis aan de man te brengen. Sindsdien heeft hij enkele wagens versleten, vertelt hij. “Ik rijd zo’n duizend kilometer per week. Behalve dat je met je tijd mee wilt qua apparatuur en inrichting, raakt een wagen na tien jaar wel versleten. Onderbouw, assen, alles heeft te lijden.”

Zo liet hij onlangs voor de tweede keer bij InnovaN een nieuwe wagen bouwen. “Eigenaar Eric Bruinekreeft stond altijd voor ons klaar en Dick Roosendaal was ons vaste aanspreekpunt en onze vraagbaak. Hij heeft het hele bouwtraject begeleid. Het is bepaald geen standaardwagen! Kiek Reclame Urk verzorgde de buitenkant, ontwerpbureau Oe ontwierp de binnenkant. Op de achterwand prijkt een foto van de Urk 165 die in 2019 met twee opvarenden is vergaan. Het vrouwtje boven de oven en de psalm ernaast verwijzen naar het gevaarvolle beroep van visserman en het één zijn met de natuur.”

Grotere vitrine

Het resultaat mag er wezen, vindt Noorloos. “De routing is verbeterd dankzij een breder looppad. Zo nodig kunnen we met zes man aan het werk. We hebben een Perfecto HR oven, wat olie en gas scheelt. Verhitten gaat razendsnel en de vis is sneller gaar en krokanter. Verder hebben we meer koel- en vriesruimte en een grotere vitrine. De sauzen staan gekoeld, we hebben een prachtig gekoeld haringmeubel en we kunnen meer vis meenemen.”

Hierdoor kon Noorloos het assortiment uitbreiden. “We kunnen nu zelfs ter plekke vacuüm verpakken. Onze klanten staan lekker beschut tegen wind en regen dankzij vaste zijpanelen. Wijzelf wiebelen en rammelen niet meer onderweg. Ik heb het getest: als ik in Lelystad een blikje cola op de toonbank zet, staat ie er op Urk nog precies zo. Prima luchtvering. Kortom, de investering is het waard.”

Noorloos krijgt fijne reacties. De klanten profiteren mee van zijn vooruitgang. Maar ook zouden ze hem node missen. Z’n kwaliteit vis én z’n grote betrokkenheid met het lief en leed van z’n klanten maken hem zeer geliefd.

Altijd op de hoogte blijven?