Verpak duurzaam - Geef vis de jas die past

18 maart 2020 Xandra Veltman

Vis! Elke vistraiteur en visverwerker weet legio producten en recepten te verzinnen. Diezelfde vis en visproducten moeten goed verpakt zijn in functionele, praktische én aantrekkelijke verpakkingen. Deze moeten passen bij het product en het imago van de ondernemer. 

1. Henry van Diermen, Vis van Henry
‘Duurzaam van vis tot verpakking’

Vis van Henry

Ook als je ‘m nog niet kent, valt Vis van Henry in Amsterdam direct op. Alleen al de styling! Knaloranje snack- en verpakkingsdozen met gele letters, citroengele kibbelingbakjes met blauwe letters, felblauwe verpakkingen met donkerblauwe letters. Het zijn unieke en volledig composteerbare papieren verpakkingen, speciaal voor eigenaar Henry van Diermen ontworpen door Remmert Dekker Packaging.

Wouter Wigman, Manager Marketing en Design, is er trots op. “We hebben er patent op. Het is vochtwerend, zonder plastic toevoegingen of folielaagje en voldoet aan de voedselveiligheid. Er kan heet en vet voedsel in, en we hebben als speciale optie een uitvouwbaar sausbakje erbij. Karton is het materiaal van de toekomst, we doen mee aan Europese bosprogramma’s.”

Honderd procent duurzame verpakking was een must voor Van Diermen. “Dat past bij onze visie en bij de wensen van Amsterdammers.” Geboren Spakenburger, had hij het wel gezien na een periode met een financiële loopbaan en hij begon in Amsterdam een ambulante zaak. “We staan op drie markten en doen evenementen. De marktkraam is mooi met zilvergrijs en veel teksten die iets vertellen over onze producten.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Vis van Henry_2

Op de zeilen staat: ‘We maken onze salades zelf zonder gekke ingrediënten’. Op de kap: ‘De beste viskoekjes van Amsterdam’. “Dat klopt, we zijn al twee keer uitgeroepen als beste. We hebben meer eigen vissnacks; garnalen- en visburgers, viskoekjes, snacks op maat voor restaurants. We hebben een kok en maken alles zelf. We kopen nooit een basis voor een zalm- of makreelsalade, we bouwen ‘m van begin tot eind helemaal zelf op.”

Alle snacks zijn handgemaakt. “We weten precies wat er in zit. Wil een restaurant een gambasnack met veel groente, dan zorgen we dat die er komt. Onze gambaburger maakt niemand zomaar na! Al met al hebben we een leuk en groeiend bedrijf met de groothandel, de kramen waarmee we op markten in Amsterdam staan en op evenementen in het hele land, van KLM 100 jaar tot Netflix en Tata Steel.”

2. Klaas Kalis, Barneveld Verpakkingen en Disposables:
‘We zoeken constant naar beter en duurzamer’

Barneveld Verpakkingen

Sinds een jaar draagt het eerdere ‘Van Barneveld-Verpakkingen’ de naam ‘Barneveld Verpakkingen en Disposables’. “We wilden met de tijd mee”, zegt accountmanager Klaas Kalis. “Alleen al voor de zoekmachines op internet is dit beter.”

Met de tijd meegaan, betekent eveneens verpakkingslijnen vervangen. Zo is voor de visbranche ‘Fish Today’ vervangen door ‘Enjoy Fish’.  Kalis: “We hebben Enjoy Fish als vervanger van de oude lijn onder meer met leden van de inkooporganisatie ontwikkeld. Hiermee hebben we een unieke, eigentijdse lijn. Waar mogelijk en nodig, kunnen we de producten vernieuwen, aanpassen en verbeteren. Daar waar de markt verandert, gaan wij mee. Dit wordt in de handel goed ontvangen.”

‘B unique’ is het motto dat Barneveld Verpakkingen uitdraagt. Kalis noemt voorbeelden. “We zoeken samen met onze klanten naar verpakkingsoplossingen in de ruimste zin van het woord. We ontzorgen ze bijvoorbeeld door de voorraad te beheren, denken mee over klantspecifieke verpakkingsuitstraling en bieden bestelgemak via de website en bestelapp.”

Op het grote thema duurzaam zoeken ze constant naar wat ze kunnen toepassen op visgebied, om de producten weer beter te maken dan die ze al voeren. “Denk aan papieren tasjes in plaats van plastic en kibbelingbakjes van suikerriet. En aan deksels en rietjes van PLA (biologisch afbreek plastic, red.). Soms adviseren we zelfs om iets nog niet te vervangen en te wachten totdat er oplossingen zijn waar we achter staan en wat landelijk gedragen wordt.Samengevat doen we alles om die goede unieke partner te zijn.”

Kalis vindt het een eer om voor Barneveld Verpakkingen en Disposables te werken. “Dit bedrijf kenmerkt zich door korte lijnen, snel schakelen en veel service. Wij krijgen bijzonder veel ruimte en vrijheid om de gestelde doelen te realiseren. Tel daarbij op dat er een hoog niveau van werkmateriaal wordt gebruikt, dat iedereen van hoog tot laag weet wat er leeft en speelt, en dat je merkt dat dit bedrijf je waardevol vindt. We worden gewaardeerd. Dat motiveert mij al elf jaar lang.”

3. Lourens van Keulen, Tramper technology:
‘Met één druk op de knop is het geregeld’

Tramper

Tramper Technology bouwde in 2003 haar eerste vier traysealers. Aanleiding was de vraag naar lekvrije verpakkingen vanuit de mosselindustrie. Vanwege veeleiseisende omstandigheden zoals het zoute water moest alles daar heel robuust zijn, aldus Lourens van Keulen, verantwoordelijk voor de marketing. “Dat zie je nog altijd terug in de machines. Onze klanten stellen hoge eisen qua robuustheid, hygiëne en voedselveiligheid. Ze moeten overal goed bij kunnen en willen geen onbereikbare punten waar vuil zich kan ophopen. Deze machines zijn eenvoudig te reinigen dankzij de open opbouw. Tegelijkertijd wil men flexibiliteit en snel en gemakkelijk kunnen omschakelen om een breed scala aan verpakkingen te kunnen ­verwerken.”

Dat kan bijvoorbeeld met de kleinste Tramper sealmachine, de S-340, die veel wordt ingezet door kleine en middelgrote bedrijven. Afgelopen jaar is de S-340 doorontwikkeld en dat is goed ontvangen in de markt. Het is een snelle verpakkingsmachine, die tot 18 slagen per minuut kan draaien. Ideaal als bakjes handmatig worden opgezet en afgevuld. Ook kun je de S-340 ook gemakkelijk uitbreiden met een trayontnester en automatisch vulsysteem.

De machine heeft servogestuurde aandrijvingen zodat je bijvoorbeeld vloeibare producten als vissoep kunt verpakken. Van Keulen: “De acceleratie en deceleratie van de transportbewegingen in de machine zijn perfect te regelen. Zo voorkom je dat er product verloren gaat of dat de verpakking besmeurd wordt door een te heftige start of stop.”

Veel bedrijven zijn druk met een verschuiving qua verpakkingen en zoeken naar meer duurzame en beter recyclebare oplossingen. Tramper ziet vooral toekomst in volledig circulaire recyclebare materialen. “De Tramper machines zijn voorbereid om verschillende materialen te kunnen verwerken, zolang de tray en folie maar op elkaar worden afgestemd”, zegt Van Keulen. “Als de klant een nieuwe soort schalen aanlevert, zorgen wij dat ze in de machine passen. Het omstellen tussen verpakkingen van verschillende materialen is eenvoudig door per product of verpakking een recept in te voeren. In principe is het dan met één druk op de knop geregeld!”

4. Rick Groenenboom, Visgilde Kees Sloot:
‘Meer verpakken door online’

Visgilde kees Sloot_winkel 1

Rotterdam IJsselmonde is een gezellige wijk en Kees en Chantal Sloot hadden er jarenlang hun winkel: Visgilde Kees Sloot. Deze is door Rick Groenenboom en zijn partner Robin Vos op 14 oktober 2019 overgenomen. “Voor ons is het de uitdaging om de winkel zo goed te houden. Alles is mogelijk met vis, het heeft potentie voor de toekomst. De branche ontwikkelt zich voortdurend, er komen steeds nieuwe dingen.”

Groenenboom is content met de support van het Visgilde. Zo organiseerde Visgilde onlangs een avond voor presentaties en recepten. “Kortom, een goede en mooie club. Daarnaast ben ik blij dat steeds meer collega’s aandacht geven aan seizoensgebonden vis. Het Nederlands Visbureau levert kaartjes erbij, wij completeren het met een leuke aanbieding, de consument vindt het interessant en de natuur profiteert er ook van. Vlees wordt minder populair, vis is voor velen een mooi alternatief. Ik verwacht naast alle acties veel van de webwinkel die in de maak is.”

On-line - dat betekent meer verpakken. Voor al zijn verpakkingen heeft Groenenboom contact met Delmo. “Delmo komt van oudsher bij Visgilde Kees Sloot en ik heb geen enkele reden om dat te veranderen. Delmo heeft een groot assortiment Visgilde verpakkingen en ik heb m’n eigen logo er op. De kwaliteit, prijs en service zijn prima. De leverancier komt twee keer per week en weet precies wat nodig is. Ik kan altijd bij verkoopadviseur Gerrit Koenekoop terecht. Die ondersteuning vind ik perfect.”

 

Altijd op de hoogte blijven?