Verpakking is stukje imago

16 augustus 2016

Verpakkingen zorgen dat het product goed tot z’n recht komt. Hoe je vis verpakt is afhankelijk van doelgroep, locatie, product en gewenste uitstraling. En natuurlijk van de kosten, voor ondernemer en consument.

Vishandel De Noordzee - Paardekooper

Sebastiaan Frelink (28 jaar) uit Egmond aan Zee is een bijzondere ondernemer. Hij werkte jaren bij een vishandel en bij Marqt en besloot om een eigen viszaak te beginnen: ‘De Noordzee’ in Beverwijk…. in de supermarkt van Deka. Goede producten vragen om dito verpakkingen en Frelink koos voor Alpamer verpakkingen van Paardekooper. Hiermee wordt vis eenvoudig, snel en hygiënisch verpakt, altijd precies op maat. De folie is een mengsel van papier en aluminium.

Fieret’s Vishandel - Icepack

De familie Fieret is ondernemend en creatief, zo vertelt administratief medewerker en webwinkelbeheerder Ruben Kwint. Die webwinkel begon in 2011 en Kwint werd gevraagd alles over verpakken en verzenden uit te zoeken. "Ik koop Icepack XL op grote rollen. Je kunt Icepacks precies op maat afscheuren. We doen ze in warm water in onze grote RVS kuip, dan neemt de gel in de verpakking het water op.Die matten doen we in plastic bakken en vriezen we in. Na een etmaal hebben we keiharde icepacks, die minimaal 24 uur koelen.

Visspeciaalzaak R. en L. de Graaf - Smedes 

De Graaf bekeek de kosten en baten van verpakkingen. Hij probeerde een en ander uit om de kwaliteit te vergelijken en speurde ook op internet. “Daar zag ik enorme verschillen. Aangezien Smedes tegenwoordig ook verpakkingen heeft en we daar altijd al goed mee samenwerken, koop ik daar wat ik nodig heb, zoals patatbakjes, mooie houten ringen met bedrukking, bamboe bakjes, gevoerde visvellen, papieren inpakzakken en plastic tasjes. De Graaf kan zich op deze manier geheel aan z’n producten wijden.

Jean Dhooge, de Oesterij -  Van Es

Van Es Verpakking uit Yerseke bestaat sinds 1880 en is overwegend gespecialiseerd in populierenhouten verpakkingen. Dit jaar krijgt het bedrijf het BRC-label om te voldoen aan de hygiëne- en voedselveiligheidseisen van de retailsector.  Jean Dhooge van De Oesterij over de samenwerking: “Wij hebben een prachtige selectie producten en richten ons daarmee niet op volumeafnemers maar alleen op het betere segment. Daarom werken we samen met Van Es. Ze zijn positief ingesteld, doen hun werk goed, leveren kwaliteit en zijn altijd bereikbaar. We nemen vooral houten mandjes af, voorzien van ons eigen logo. Hout ademt en heeft sfeer. Netten en hout zijn de beste manier om onze producten te verpakken en de klant betaalt zich er toch niet scheel aan.

Meer over verpakkingen staat in Vismagazine 7.

Meer lezen? Neem een abonnement

 

Altijd op de hoogte blijven?