Veel visspecialisten werken hard. Lange dagen, weinig vrij, veel staan en fysieke arbeid. Niet erg, want we hebben allemaal een grote liefde voor het vak, maar het is natuurlijk wel fijn als je aan het eind van het jaar onder aan de streep een mooie winst overhoudt. Daarom geeft de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten je 5 tips om nóg succesvoller te ondernemen.

1. Gun jezelf een goede marge
Kijk bij het bepalen van de verkoopprijs van je producten verder dan alleen de inkoopprijs van de grondstoffen. Uit de marge moet je onder andere je personeel, afschrijvingen, huur of hypotheek én je winst halen. Je accountant of financieel adviseur kan meedenken over wat voor jouw bedrijf een gezonde marge is. Sponsor Smedes Fine Food heeft daarnaast een handige tool op haar website die kan helpen om grip te krijgen op je marge.

2. Werk samen met andere versspecialisten
Je kent ongetwijfeld het spreekwoord ‘Liever een goede buur, dan een verre vriend’. Dat geldt zeker ook in de versdetailhandel. Door samen te werken met de slager, groenteboer en bakker vergroot je jullie gezamenlijke bereik via social media en kun je kosten voor promotie delen. Eén van de bijeffecten van de coronacrisis is dat veel consumenten hun producten momenteel het liefste lokaal kopen. Profiteer daarvan en trek samen op met je verscollega’s.

3. Kijk kritisch naar je kosten
Soms kun je eenvoudig kosten besparen zonder concessies te doen aan kwaliteit. Leden van VNV profiteren bijvoorbeeld van collectiviteitskortingen op gebied van energie, verzekeringen, webshops en afvalinzameling via sponsors van de vereniging. Bezoek de website voor meer informatie.

4. Verkoop online
Steeds meer consumenten kopen versproducten online. Uit onderzoeken van toonaangevende partijen als Rabobank en FSIN blijkt dat de groei van dit kanaal de komende jaren fors doorzet. Dus heb je nog geen webshop of is jouw webshop niet geschikt om versproducten te verkopen? Dan is dit een goed moment om dat te veranderen.

5. Durf te kiezen
Een exclusieve visspeciaalzaak met luxeproducten als kreeft en kaviaar openen, is misschien een goed idee als er in jouw verzorgingsgebied veel consumenten met een heel hoog inkomen wonen. Maar je slaat de plank volledig mis met je concept als de huishoudens in jouw buurt vooral op zoek zijn naar haring en gebakken vis. Durf in je assortiment, uitstraling en klantbenadering keuzes te maken die passen bij je doelgroep.

Heb je vragen over succesvol ondernemen als visspecialist? Neem dan gerust contact op met VNV.

VNV logo

Vereniging van Nederlandse Visspecialisten
Secretariaat:
Diepenhorstlaan 3
2288 EW Rijswijk ZH
(085) 077 81 40
info@visspecialisten.nl
Meer informatie:
www.visspecialisten.nl

Altijd op de hoogte blijven?