Visconsumptie neemt toe

Visbureau Gfk onderzoek 2022

Na de conferentie van de Visfederatie, waar werd gesproken over de zorgen vanwege de beschikbaarheid van vis, enorme verhoging van energiekosten en logistieke kosten – niet voor niets is onlangs een brandbrief verstuurd vanuit gezamenlijke belangenorganisaties naar het kabinet – vond onlangs de sectorbijeenkomst ‘Visserij in Cijfers’ plaats van Wageningen Economic Research. Hier werd ver­slag gedaan van de economische malaise waarin de visserij, de kottersector, zich bevindt met geschatte verliezen van 20 tot 30 miljoen euro over dit kalenderjaar.

Lichtpuntje

Het Nederlands Visbureau presenteerde de daaropvolgende week de resultaten van het onderzoek door onderzoeksbureau GfK naar de visconsumptie in Nederland. Overall is de consumptie van vis, schaal- en schelpdieren over het jaar 2021-2022 gestegen. Na een jaar waarin ook coronamaatregelen en de energiecrisis een rol speelden, een lichtpuntje.

Terwijl de Nederlanders het jaar ervoor nog 9,3 kg per persoon per jaar aten, bleek dit het afgelopen jaar 9,5 kg te zijn. We blijken gemiddeld ook meer verschillende soorten vis te eten, vooral buitenshuis, terwijl de top-vijf lijst van meest gegeten vissoorten nog altijd wordt aangevoerd door zalm, tonijn, haring, kabeljauw en mosselen.
Een verdiepend onderzoek onder jonge gezinnen laat zien dat de meeste kinderen tussen acht en zestien jaar thuis mee-eten wanneer er vis op tafel staat. Ruim de helft van de jonge consumenten blijken visgerechten eveneens lekker en gezond te vinden. Uiterlijk of vegetariër wensen spelen nauwelijks een rol.

Under construction

Vis van de maand_visbureau

In het laatste kwartaal van het jaar wordt de kalender Vis van de Maand 2023 geproduceerd, met daarbij behorende receptontwikkeling en fotografie om communicatiemiddelen beschikbaar te hebben voor het komend jaar richting vishandels en consumenten. Ook het magazine Visculinair, dat juist in de decembermaand als attentie aan de klanten wordt aangeboden is ‘under construction’ en vanaf 1 december beschikbaar. Aan een aantal andere publicaties wordt gewerkt. 

Visbureau_logo

Lees ook
WENR onderzoekt mogelijkheden commerciële rivierkreeftvisserij

WENR onderzoekt mogelijkheden commerciële rivierkreeftvisserij

De Amerikaanse rivierkreeft heeft zich ontwikkeld tot een ware plaag. Vangen en opeten is een vaak genoemde oplossing. Wageningen Environmental Research (WENR) onderzoekt of er een markt is voor de rivierkreeftvisserij en of er mogelijkheden zijn voor de diervoederindustrie?

Kansen op sterk verdienmodel met verse Noordzeevis

Kansen op sterk verdienmodel met verse Noordzeevis

Met verse Noordzeevis kunnen vishandel en horeca een sterk verdienmodel realiseren. Er moet dan wel meer vraag naar Noordzeevis komen vanuit de lokale markt. Anno 2022 is sprake van een forse mismatch tussen het lokale aanbod van verse Noordzeevis en de vraag naar vis. Maar liefst negentig procent van de aangelande verse Noordzeevis is bestemd voor...

Visconsumptie Nederlanders wederom licht gestegen

Visconsumptie Nederlanders wederom licht gestegen

Afgelopen jaar is de Nederlandse consument weer meer vis gaan eten. In de periode 1 juli 2021 tot 30 juni 2022 groeide de visconsumptie van 9,3 naar 9,5 kilo. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van het Nederlands Visbureau.