Wout Schinkel uit Urk omarmt familiehulp

25 augustus 2020 Erik Kruisselbrink

Wout Schinkel wilde na jaren in de visveerwerking wel eens wat anders en maakte tien jaar geleden een succesvolle overstap naar de ambulante handel (foto: Koos Groenewold).

Zijn vrouw en kinderen zijn een enorme steun in het bedrijf van Wout Schinkel van Urker vishandel Schinkel. Zij helpen hem met het bereiden van salades en patés en het schoonmaken van de wagen. “Als zij niet mee zouden werken, zou ik die ‘smaakmakers’ niet meer kunnen maken. Dan zou ik alleen nog kibbeling, lekkerbek en haring verkopen.”

Wout Schinkel (47) begon op latere leeftijd met zijn ambulante handel. “Bijna tien jaar geleden. Ik had altijd in de visverwerking gezeten, vooral van tong, schol en scholfilet, in een diepvriesbedrijf. Ik was toe aan wat anders. Een vriend van mij zat in de ambulante handel en dat zag ik ook wel zitten.”

Affiniteit met het product had Schinkel al. Hij startte met een huurwagen via Innovan trailers uit Ede en na 2,5 jaar kon hij een tweedehandswagen kopen bij BK Market Trailers. “Maar wel met de belofte aan Innovan dat ik daar mijn volgende, nieuwe wagen zou kopen.” Die nam de ambulante visverkoper begin vorig jaar februari in gebruik. De nieuwe wagen meet 7.30 waar de vorige 5 meter lang was. De vitrine ‘groeide’ van 4,5 naar 6,5 meter.

30 procent

Urker Vishandel Schinkel_foto Koos_3

Op een standplaats moet je lange adem hebben om een vaste klantenkring op te bouwen (foto: Koos Groenewold).

Sinds die tijd plust de ondernemer maar liefst 30 procent in omzet. “Het gaat hartstikke goed. Je ziet toch een mooi totaalplaatje nu en de vitrine is veel groter, waardoor je een veel ruimer assortiment kunt presenteren.” Corona gooide bepaald geen roet in het eten qua omzet. “De restaurants zitten dicht maar de mensen willen toch iets lekkers eten. Dan komen ze bij de slager en de vishandelaar terecht.”

Schinkel heeft alleen vaste standplaatsen, met op donderdagmorgen een kleine markt als uitzondering. “Plekken op weekmarkten zijn moeilijk te krijgen.” Met Witmarsum op donderdag heeft de Urker vishandelaar meteen zijn meest verre standplek, op een uur rijden. Verder staat hij in Kuinre, Emmeloord, Workum, IJlst en op zaterdag op de thuisbasis op Urk.”

Vanaf nul beginnen

Urker Vishandel Schinkel_foto Koos_2

Door de uitschuifbare erker kan degene die vis bakt achter de oven staan en oogcontact met de klant houden (foto: Koos Groenewold).

Op een standplaats heeft hij dan weliswaar geen directe concurrentie zoals op een markt, het kost wel veel tijd om iets op te bouwen. “Als je goede producten aanbiedt, levert dat mond-tot-mond reclame op en dan bouw je iets op. Maar op sommige plekken moet je echt vanaf nul beginnen en dan kan het wel vier of vijf jaar duren voordat je er goed gaat verdienen. Op Urk ken ik meerdere jongens die er om die reden weer mee zijn gestopt. Het duurde ze toch te lang.”

Schinkel is bijna tien jaar geleden alleen begonnen en toen dat te druk werd, nam hij een tweede ‘mannetje’ mee. Inmiddels staat de Urker vishandel op dinsdag, woensdag en vrijdag met drie man in de wagen en op donderdag en zaterdag met vier man.

Verse producten

Urker Vishandel Schinkel_foto Koos_1

In Kuinre krijgt Wout Schinkel hulp van medewerkster Sjoerdje Nobel en zoon Jonathan (foto: Koos Groenewold). 

Omdat hij volop steun krijgt van zijn gezin, is de Urker visspecialist samen met zijn vrouw Noëlle en de oudste kinderen, Jonathan en Cilia, ook in staat om zelf veel verse producten te maken. “We hebben vier kinderen, waarvan de oudste al drie dagen in de week mee gaat. Hij werkt ook in de zorg, dus het is de vraag waar hij uiteindelijk voor kiest.”

De tweede is 18 en zij maakt ’s avonds de wagen schoon, samen met zijn vrouw. “Ik ben nu om 7.00 uur in de schuur en ’s avonds vaak niet voor 21.00 uur thuis. Als ik alles alleen zou moeten doen, waar zou ik dan nog de tijd vandaan moeten halen om de patés en salades zelf te maken?”

Urker Vishandel Schinkel verkoopt vispatés en -salades als dé smaakmakers in het assortiment. Daar begon hij op eigen initiatief mee, zonder dat de klanten ernaar vroegen. “Patés hebben vis als basis, gecombineerd met andere ingrediënten. Zo hebben wij bijvoorbeeld makreel- en palingpaté. De salades zijn maaltijden op aardappel- of rijstbasis, zoals bijvoorbeeld zalmsalades.”

Urker bami

Urker Bami_Foto Koos Groenewold

Urker bami: met krabvlees en garnalen (foto: Koos Groenewold).

Schinkel biedt daarnaast drie verschillende roerbakschotels op basis van kabeljauw en Chinese groenten aan. De mensen kunnen er thuis een krieltje of rijst bij koken en dan zijn ze in zes minuten klaar. Maar ze kunnen deze ook kant-en-klaar kopen met ‘Urker bami of nasi’ met krabvlees en garnalen. “Die maaltijden presenteren we in bakken van 20 bij 90 centimeter en dat loopt ook goed. Die kant gaat het ook op, want de mensen hebben geen tijd meer uitgebreid om te koken. Zeker tweeverdieners niet. Die koken hoogstens in het weekend.”

Sinds hij zijn nieuwe wagen heeft, kan de Urker ook complete maaltijden op een plate aanbieden met versgebakken friet en rauwkostsalade. Hij krijgt van diverse kanten inspiratie. “Ik heb het erover met zes Urkers collega’s waar ik tevens mee bevriend ben en leverancier Polaris geeft ook regelmatig presentaties. Daarnaast kom je op beurzen wel eens wat tegen en je hebt natuurlijk ook vakbladen als Vismagazine waar je wel eens wat uithaalt.” Schinkel hecht veel waarde aan zijn smaakmakers, want ze maken een slordige 30 procent van zijn omzet uit. Ze worden dan ook in het hart van de vitrine gepresenteerd.

Gedeelde loods

Makreelpate_foto Koos Groenewold

Als smaakmakers heeft Vishandel Schinkel een groot aanbod aan zelfgemaakte vispatés en -salades (foto: Koos Groenewold).

Alle smaakmakers worden vers bereid in de loods die Schinkel deelt met twee collega’s, broer Harm en neef Pieter Baassen, met wie hij veel samenwerkt. Zo kopen ze gedrieën bijvoorbeeld dezelfde haring in, wat natuurlijk scheelt in de inkoopprijs. “Of een leverancier nu voor één vishandelaar komt of voor drie, dat maakt toch verschil. Dat praat toch net even anders.”

Naast de smaakmakers zijn klassiekers als kibbeling, haring en lekkerbekken de traditionele hardlopers. “Voor kibbeling en lekkerbekken wil ik alleen maar kabeljauw hebben. Wat anders komt er bij mij niet in. Het moet kwalitéit zijn.” Schinkel krijgt de kabeljauw graatloos aangeleverd. “De consument wil na aankoop niet meer in de vis hoeven te peuteren.”

Mosselen verkoopt de Urker vooralsnog weinig. “De mensen kunnen het wel bestellen. Het probleem met bijvoorbeeld vongoles is dat ze een beperkte houdbaarheid hebben en je het niet iedere dag verkoopt. Bovendien liggen die producten ook bij de supermarkt. Wij verkopen nu juist wat die de super niet heeft, zoals verse patés en salades en geen voorverpakte maaltijden. Als het goed is, komen de mensen vanzelf terug.”

Eigen stroom

Vitrine_Vernevelaar_foto Koos Groenewold

Voor de verse vis heeft Schinkel een vernevelaar in de 6,5 meter lange vitrine, waar hij zelf over heeft meegedacht (foto: Koos Groenewold).

Schinkel heeft zijn wagen die hij vorig jaar nieuw in gebruik nam, al helemaal op het assortiment van de toekomst ingericht. De vitrine heeft een verneveling die hij samen met neef Pieter en Innovan Trailers heeft ontwikkeld. Ook heeft hij een dieselgenerator aan boord, zodat hij geen stroom nodig heeft van de naburige supermarkt. “Daar hebben ze vaak maar 220 volt, terwijl wij 380 nodig hebben. Bovendien hebben we geen kabels om uit te rollen. Er werden ieder jaar wel twee kabels kapot gereden door het verkeer en dan praat je toch over 750 euro.” Daarnaast is het gemakkelijk bij een evenement. “Omdat we zelf stroom bij ons hebben, is onze vis altijd op temperatuur. Ook bij 30 graden. De vis is gekoeld als we wegrijden en dat is hij nog als we aankomen. Je bent soms toch wel een uur onderweg. Zo hebben we nog geen graad verschil op een hele dag.”

Oogcontact dankzij erker

De verkoopwagen van vishandel Wout Schinkel beschikt aan de buitenkant over een grote koelcel voor de voorraad. Om efficiënt te kunnen werken, zonder teveel lopen, staat er een ‘kleine’ koelcel met twintig kistjes kibbeling en kabeljauw naast de oven. Naast de forse omzet in patés en salades, blijven kibbeling, lekkerbekken en gebakken vis toch de klassieke hardlopers. Voor het bakken van vis is er een HR-oven van De Kuiper van 25 KWh met drie pannen van 75 bij 50 centimeter. Dankzij de uitschuifbare erker kunnen Schinkel en zijn personeel achter de oven staan en toch oogcontact hebben met de klanten.

Altijd op de hoogte blijven?