Gebakken vis blijft populair

QBTEC_ Arie en klaas-Jan de Graaf

“Voor mij is de wagen een thuis en de Smitto m’n kantoor”, vertelt Klaas-Jan de Graaf.

Arie en Klaas-Jan de Graaf, Lammert de Graaf, Henk Bos en Alex Ruizendaal: vier ambulante visverkopers met een gloednieuwe wagen voorzien van Smitto HR bakovens. “Je wilt gewoon de beste gebakken vis verkopen.”

Foto’s: QBTEC/Smitto

Vader en zoon Arie en Klaas-Jan de Graaf – samen ‘de Graaf van Spakenburg’ - zijn de trotse eigenaren van een nieuwe supermoderne verkoopwagen, gebouwd door Campa Verkoopwagens. “Wij stellen hoge eisen aan onze producten en daarbij hoort het beste gereedschap”, stelt Klaas-Jan. Daar valt de verkoopwagen onder. “Wij zeggen altijd: vis verkopen is een beleving, een soort theater. En jij bent de hoofdrolspeler. Ons ‘podium’ is onze wagen in gedurfd fel rood - de kleur van ‘onze’ plaatselijke voetbalclub IJsselmeervogels. De wagen zelf is al een beleving met onze naam en het zelfontworpen logo erop. En met acht meter toonbank, een gekoelde haringmeubel en overdwars aan de kopse kant een HR Smitto bakoven met een pan van 100 centimeter en van 80 centimeter.”

De Spakenburgers hebben die capaciteit nodig. “Regelmatig staan hier lange rijen en niemand hoeft lang te wachten. Klanten weten dat en blijven geduldig. Regent het? Hier staat een emmer met rode paraplu’s!”
Arie roept soms ineens een prijsvraagje uit met als prijs een zak kibbeling. “Kibbeling is ons hoofdproduct. Wij maken ‘m van de beste pollak. Wij snijden relatief kleine stukken zodat de vis snel gaart en mensen mooie ‘snacks’ krijgen. Ik bak in de grote pan tot 3,5 kilogram maximaal 4 minuten op 180 graden Celsius en 2,5 kilogram in de pan van 80 cm. De oven is in luttele seconden weer op temperatuur. Olie verversen we dagelijks, bakmeel maken wij vers in de wagen. En de lach naar al onze klanten doen wij er gratis bij! Zo zijn we dé winnaar van de Kibbeling Cup voor de ambulante handel geworden.”

Bakken, in schalen doen, kruiden, naast de kassa zetten en door. Klaas-Jan geniet van dit werk. “Voor mij is de wagen een thuis en de Smitto m’n kantoor.”

Luxe uitstraling

QBTEC_ Lammert de Graaf

“Op piekmomenten moet je de vraag goed aankunnen”, vindt Willem de Graaf.

‘Nobody better’ staat op de vier wagens van Lammert de Graaf en Zoon. Waar z’n overgrootvader nog op de bakfiets vis ventte, liet achterkleinzoon Willem de Graaf onlangs weer een nieuwe wagen bouwen bij Evers Wagenbouw, de tweede wagen in twee jaar tijd. “Evers maakt alles precies naar wens. Zelfs de hoogte van de wagen is aangepast aan onze loods. De wagen is strak, heel modern, stralend wit en per productsoort precies goed uitgelicht met led-spots.”

Zijn klanten waarderen de luxe uitstraling. “Door het strakke ontwerp oogt de wagen extra lang, zeker als de achterdeur naar boven opengeklapt staan waardoor een overdekt terrasje ontstaat. Sta je daar een visje te eten, dan heb je eveneens zicht op alles wat binnen gebeurt, met links achterin de HR Smitto bakoven.”
Willem vervolgt: “Mensen willen meer kant-en-klaar producten en maaltijden, maar ook de gebakken vis blijft populair!”

In alle wagens hebben ze HR Smitto’s met elk 2 bakken van 1 meter. “Die zijn hard nodig. Op piekmomenten moet je de vraag aankunnen naar gebakken mosselen, garnalen of kabeljauw, terwijl je tegelijkertijd grote hoeveelheden lekkerbekken en kibbeling bakt. De kwaliteit moet constant goed blijven en daar kun je bij Smitto op vertrouwen. We hebben een perfecte werkplek met extra ruimte voor weegschalen rechts van ons en links de gekoelde sauzen. We hebben vanaf de Smitto overal zicht op en de verkopers kunnen de bestellingen gemakkelijk gereedmaken. Feitelijk is de wagen is zo ingericht dat het een ‘gestroomlijnde machine’ is.”

Indrukwekkend resultaat

QBTEC_ Alex Ruizendaal

En de nieuwe wagen van Alex Ruizendaal? Daarmee is BK Market Trailers nog druk in de weer. Het wordt een prachtig blauwe verkoopwagen, voorzien van een immense luifel en een HR Smitto bakoven. “Een indrukwekkend project”, zegt Harry Braams van Smitto. “Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en hoe het bevalt. Zodra de wagen in gebruik is, beloven we een uitgebreider verhaal over alle ins en outs.”

Solide

QBTEC_Henk Bos

“Het is net of de pan ruikt als het drukker wordt – dan voert ie zichzelf gewoon op!”, aldus Henk Bos.

Henk Bos van Vishandel Henk Bos koos voor een rijdende verkoopwagen. Het is de derde nieuwe wagen die carrosseriebouwer De Vries voor hem bouwde. “De vorige is twintig jaar meegegaan en ik wil binnenkort ook onze tweede wagen inruilen. Dan kunnen we weer twintig jaar voort, want De Vries bouwt ongelofelijk solide.”

Bos heeft nog altijd hetzelfde logo en dezelfde uitstraling, alleen is de wagen nu donkergrijs met een opvallende rood-wit-blauwe streep. “Hij oogt exclusief. Alles is top, het gekoelde haringsnijmeubel, de toonbank, het is een mooie viswinkel op wielen. Vroeger ging het vooral om haring, kibbeling en lekkerbek, maar sinds een paar jaar hebben we een steamer en verkopen we veel kant-en-klare maaltijden. Maar gebakken vis is een blijvertje.”. De Smitto staat links van het midden tegen de achterwand; centraal in de wagen. “We hadden een 2-pans Smitto maar nu een 3-pans HR met bakken van 80, 70 en 45 centimeter. Die derde pan is voor frites. Dat past in de trend. Voor gebakken vis en maaltijden geldt: de supermarkt is misschien niet slecht, maar wij zijn beter!”

Succesformule

Omdat deze wagen wat breder is, hebben ze ook wat meer bewegingsruimte. “Ik heb de ruimte om te bakken en de verkoopsters hebben het meeste contact met de klanten.”
HR bakken is gemakkelijk. “Je drukt op de startknop en je hoeft nergens meer naar om te kijken. Het is net of de pan ruikt als het drukker wordt – dan voert ie zichzelf gewoon op! Ik houd van mooie kleine stukjes kibbeling van hele goede pollak, gebakken in zelfgemaakt beslag met onze eigen kruidenmix. Die bak ik graag in grote hoeveelheden olie die ik om de dag ververs. Dat is onze succesformule.”

Blij met samenwerking

QBTEC_Harry Braams

Verhalen te over. En petje af, niet alleen voor de mannen en vrouwen in de vishandel, maar ook voor de wagenbouwers, stelt Harry Braams. “We zijn heel blij met de nauwe en prettige samenwerking, waardoor ook onze Smitto’s optimaal tot hun recht komen. Dat kan alleen omdat de wagenbouwers hart voor en verstand van hun werk hebben. Dat geldt voor bovengenoemde bedrijven, maar net zo goed voor Kowa Holland Wagenbouw, Vredeveld verkoopwagens, Van Waarde Verkoopwagens en Innovan Trailers. Allemaal vakmanschap. Als de consument wist wat er allemaal aan vooraf gaat voor ze zo’n heerlijk stukje gebakken kibbeling kunnen eten, dan zouden ze massaal naar de viskraam rennen.”

 

Smitto_logo

Smitto
Middellandse Zee 9
3466 CG Woerden
smitto.nl

Lees ook
‘Goed afwegen wat belangrijk is’

‘Goed afwegen wat belangrijk is’

Dagelijks bedienen duizenden visspecialisten hun klanten vanuit de wagen als hun dagelijkse werkplek én gereedschap, of het de gewoonste zaak van de wereld is. Over de investeringen wordt goed nagedacht. De wagens zijn steeds multifunctioneler. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Tonnie Westerhuis van Vispaleis Westerhuis.

Straatbeeld

Straatbeeld

Ik denk dat ik niets zo bij Nederland vind horen als de ambulante vishandel. Niet dat ik het woord ambulant al kende voordat ik bij Vismagazine ging werken hoor, want in de volksmond noemen we het meestal viswagens. In mijn ogen bepaalt de ambulante handel ons Nederlandse stads- en dorpsgezicht.

Verkoopwagen is multifunctioneel

Verkoopwagen is multifunctioneel

Dagelijks bedienen duizenden visspecialisten hun klanten vanuit de wagen als hun dagelijkse werkplek én gereedschap, of het de gewoonste zaak van de wereld is. Over de investeringen wordt goed nagedacht. De wagens zijn steeds multifunctioneler.