Honderd jaar AVO kruiden en specerijen in het Duitse Belm. Zo klein als het familiebedrijf begon, zo groot is het nu met 650 medewerkers en een reusachtig, nieuw, hypermodern logistiek centrum. Daarvan profiteren de klanten.

AVO was al marktleider in Duitsland maar de groei zet door in heel Europa. “De basis van ons succes noemen wij ‘het AVO-pad’,” zegt marketingleider Guido Boberg. “Dat betekent: absolute klantgerichtheid, uitgebreide dienstverlening, een hoog innovatieniveau en de bereidheid om te investeren in infrastructuur zoals machines en systemen. Daarin is de laatste twintig jaar ruim honderd miljoen euro geïnvesteerd! Nog een fundamentele randvoorwaarde voor succes is dat je trends herkent en er direct een product of concept uit kunt ontwikkelen. Dat vergt openheid, nieuwsgierigheid, aandacht en een portie lef. Soms gaat het om iets nieuws, soms herontdekken we beproefde zaken die in de vergetelheid zijn geraakt. Die steken we dan in een eigentijds jasje.”

Opkomst (olie)marinades

AVO_ROn Kuijpers en Martijn Leisz

Peter Eernst, verkoopleider Benelux, vertelt hoe AVO in de jaren ‘70 als eerste met oliemarinades begon. “Let wel, oorspronkelijk komt AVO uit de slagerswereld. Daar werden gemaksproducten al snel populair. Wij waren pionier en in Duitsland exclusieve ontwikkelingspartner van de vlees- en worstindustrie voor industrieel geproduceerde en voorverpakte vleesspecialiteiten. Ook toen al moesten kruidenmixen en marinades niet alleen lekker zijn, maar eveneens aan de voortdurend veranderende technologische eisen voldoen. AVO kwam met Lafiness, MariTop en Liq-Würz. Lafiness en MariTop zijn in Nederland de meest bekende merken bij visspecialisten. Sommigen kennen ook onze klassieke kruidenmixen zoals Bonanza, Dallas, Denver en Santa Fe.”

Individuele productontwikkeling

AVO heeft een zeer breed assortiment maar de focus ligt op individuele productontwikkeling, vertellen salesmanager Martijn Lelsz en vakadviseur export Martijn Teunissen. Die laatste vertelt: “Wij ontwikkelen met de klant nieuwe producten plus een passend marketingconcept. Zo bieden we iedereen z‘n eigen, unieke kruidenmix en marinade. Wel verschilt de regelgeving in Nederland en Duitsland voor (hoeveelheden en soorten) toevoegingen. Zout is daar een voorbeeld van.” Martijn Lelsz: “Juist doordat we goed afstemmen met elke klant, kunnen we overal rekening mee houden. We leren voortdurend van elkaar.”

Visgerechten

AVO_visgerecht

Visspecialisten kunnen mooie gerechten maken met bijvoorbeeld Lafiness, weet salesmanager Ron Kuipers. “Je kunt je beslist onderscheiden met deze premium kwaliteit. Deze smaken vind je nergens anders. Klanten komen er voor terug en ik kom graag langs om samen nieuwe recepturen uit te proberen. We hebben ruim honderd soorten Lafiness die we ook nog per klant kunnen aanpassen. Jaarlijks komen er nieuwe marinades bij, inmiddels ook biologisch en in clean label. De laatste jaren hebben we bijvoorbeeld bijzondere marinades ontwikkeld met gefermenteerde peper, truffel, zwarte knoflook en gerookte paprika. AVO gaat palmolie weren en alle producten worden momenteel ‘omgebouwd’ en geproduceerd met volledig gehydrogeneerde koolzaadolie.”

Trendsetter

AVO heeft een aparte commissie die trends ontwikkelt, onder leiding van algemeen directeur Guido Maßmann, legt Boberg uit. “Samen met onze experts bespreken de commissieleden alle ideeën en suggesties. Iedereen mag ideeën aandragen! Veel input komt van de buitendienst, zoals in Nederland Martijn Lelsz, Ron Kuipers en Martijn Teunissen. Zij onderhouden nauw contact met klanten en signaleren al gauw opkomende trends. Ook onze samenwerking met internationale lokale partners vormen een bron van inspiratie, net als onze export-experts die alles van authentieke buitenlandse keukens weten. We letten niet alleen op smaak. We letten ook op herkomst, duurzaamheid en productieprocessen. Een goed voorbeeld is het weren van palmolie, maar ook de AVO plantencrème is interessant. Die is 100 procent plantaardig en kan dierlijk vet vervangen in veel producten.“

Duurzaam ondernemen

Volgens marketingleider Guido Boberg profileert AVO zich sterker dan ooit qua duurzaam ondernemen. “Binnenkort zijn we ZNU-gecertificeerd – de Duitse standaard voor duurzaam beheer. Hiermee kunnen we onze bestaande duurzaamheidsactiviteiten beter bundelen, organiseren en blijven doorontwikkelen.”

Groei

De afgelopen twee jaar is het bestaande fabrieksterrein verdubbeld en is er een groot hightech logistiek centrum gebouwd. Dat is december 2020 in gebruik genomen. In de vrijgekomen ruimte waar eerder de logistiek was gehuisvest, breidt AVO uit met de vloeibare productie „Een geweldige stap vooruit“, stelt Boberg. “Vooral in Nederland willen we flink groeien. Onze connecties worden steeds beter dankzij ons Nederlandse team dat ondersteund wordt door onze productexperts. Daar kunnen Nederlandse ondernemers van profiteren.“

Meer weten?

• Martijn Lelsz (06) 270 385 95
• Ron Kuipers (06) 505 584 55
• Martijn Teunissen (06) 425 095 20
• Peter Eernst (06) 435 430 00 (Benelux)
• Michael Kolenbrander (0180) 531 141 (NL)

AVO_logo 100 jaar

AVO specerijen
Deventerseweg 14b, 2994 LD Barendrecht
info@avo-specerijen.nl | avo.de

Altijd op de hoogte blijven?