Immense verkoopwagen met Smitto counterbakoven is lust voor het oog

Smitto_Alex Ruizendaal_adv VIS 8-2022_1

Alex Ruizendaal & Zn uit Spakenburg schafte onlangs een gloednieuwe supermoderne verkoopwagen aan. Tien meter lang. Met een immense luifel en met een Smitto counterbakoven in het midden. “Zo verkoop ik het liefst m’n vis.”

De nu 63-jarige Alex begon, samen met zijn vrouw, voor zichzelf toen hij 24 was. “Met niks. Ik heb m’n Ford ingeruild voor een busje en wat spulletjes. En elke dag blijkt een zegening.” Nu heeft hij samen met z’n twee zoons en een schoonzoon drie verkoopwagens. De nieuwste is dit jaar opgeleverd, tien (!) meter lang en schuift naar achteren uit in de breedte. “Groter dan dit ga ik niet, je moet mobiel blijven.”
De schitterende wagen, voorzien van de nieuwste technieken en snufjes, is gebouwd door BK Market Trailers. Alex: “Kleiner wilde ik ook niet: je verkoopt steeds meer andere producten dan verse, gebakken en ingemaakte vis. We hebben sushi, shashimi, tataki, pizza’s, salades, roerbakschotels, tortilla’s, wraps, zalmrollades met notentapenade, en ga zo maar door. Dat moet je kunnen uitstallen. Mijn zoons hebben de creativiteit om de wagen zo in te richten dat het water je in de mond loopt.”

Ik kom zo bij u

Voor de populaire gebakken vis, van kibbeling en visfrietjes tot mosselen en inktvisringen, heeft Smitto de nieuwste Pesci drie-pansoven met twee pannen van 800 mm en een van 450 mm. Harry Braams van Smitto vindt het prachtig. “Het is een counteropstelling, midden in de wagen en dat is uniek in een oplegger. Het is gedurfd, gezien de beperkte ruimte.” Maar Alex wil niet meer met z’n rug naar mensen toe bakken. “In mijn vorige wagen droeg ik altijd een shirt met op de rug: ‘ik kom zo bij u’. Daar ben ik voor het vis bakken voorgoed van af. Dit is gezellig, altijd een praatje. Klanten stellen makkelijker vragen over iets uit de toonbank, ik kan iets vertellen over de vis, en vooral: het is sociaal. Je merkt het ook aan de klanten.” 

Passie als basis

Smitto_Alex Ruizendaal_adv VIS 8-2022_2

Passie is heel belangrijk, dan kun je niets fout doen, is de mantra van Alex. “Vis moet altijd vers zijn, het gaat naar de inwendige mens! Je kunt nooit oude vis afgeprijsd verkopen. Zonder goede apparatuur kan ik m’n passie ook niet uitoefenen. En zonder m’n passie voor vis zou ik nergens zijn. Zonder m’n klanten ook niet. Het is een wisselwerking. Al veertig jaar bak ik vis in Perfecta, nu Smitto. Die ovens zijn ongelofelijk goed en telkens maakt de fabrikant ze weer innovatiever. Ik ben heel gelukkig met deze Smitto Pesci, en zeker zo blij met de zorgvuldige ondersteuning van begin tot eind van Harry Braams en Dirk Carree van QBTEC. Ik kan altijd op ze rekenen.” 

Mijn zoons slagen erin de wagen zo in te richten dat het water je in de mond loopt

Loopruimte

Aan beide zijden van de bakoven heeft Alex een meter loopruimte. “Door de uitschuifmogelijkheid naar achteren kan ik goed bij de koelcel. Is de schuif dicht, dan zit de pan precies tegen de achterwand. Tegen de trend in kiezen wij voor gas. Dat is handiger omdat we mobiel zijn. Nooit wordt de bakoven heter dan de 1800 C waarop hij staat afgesteld, en al gooi ik drie kilo vis tegelijk in de olie, hij blijft op temperatuur. Paneer zeef ik er gelijk uit, hij heeft een fantastisch filtersysteem en de olie gaat lang mee, de vis smaakt top. Alles is snel weer schoon en oven is superveilig.” 

Klanten blijven komen

Smitto_Alex Ruizendaal_adv VIS 8-2022_3

De kwaliteit doet er toe, zeker nu. Alles kost meer, vijfhonderd liter bakolie per week, diesel, verpakkingsmateriaal, enzovoort. Alex: “In deze dure tijd verkopen we vast minder vis, maar we zijn wel essentieel want mensen moeten nu eenmaal eten. Overal is het duurder maar klanten blijven komen zolang je een goed product hebt. En wie kibbeling eet hoeft thuis niet meer te koken. Gebakken vis zal dus hoog blijven scoren. We hebben vaker moeilijke tijden gekend. Maar ik geloof er heilig in dat als de nood het hoogst is, de redding nabij is. Blijf doen wat je hart je ingeeft.” 

Veertig jaar Smitto’s

Toen de Ruizendaals begonnen, had Smitto (toen Perfecta) nog geen pannen voor mobiele wagens. Maar Alex wilde die oven toch, omdat Smitto als een van de weinige toen al de pannen van onderen én de zijkanten tegelijk verwarmde. “De olie koelde niet af als je vis in de pan deed, en de vis werd gelijkmatig gebakken. Mede dankzij Dirk Carree kregen wij de allereerste Smitto voor de verkoopwagen. Een gloednieuwe versie. En nu hebben we weer de nieuwste.”

QBTEC logo

QBTEC
Middellandse zee 9
3446 CG Woerden
0348-475555
www.qbtec.nl/

Lees ook
Vis in de media - week 46

Vis in de media - week 46

De vissector worstelt met de hoge energieprijzen, onderzeese stroomkabels beïnvloeden krabben en een gesprek met de mannen van Seasogood. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

Veel ondernemers in het mkb kunnen niet anders dan de stijgende kosten voor onder andere energie en grondstoffen doorbereken aan de klant.

KNS geeft update over TEK-regeling

KNS geeft update over TEK-regeling

De TEK-regeling kreeg sinds de lancering veel kritiek van brancheorganisaties. Inmiddels heeft het kabinet de regeling op een aantal punten aangepast. Wat verandert er? Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) geeft op de website een update.