Rayonmanager Pascalle Veerman is heel gelukkig met Epos’ samenwerking met het Belgische merk Jebo. “Ik weet zeker dat Nederlandse visspecialisten een boost kunnen geven aan hun verkoop met Jebo’s superieure verse vissalades.” Bart Favril van Jebo is het met haar eens.

De salades van Jebo zijn hier nog vrij onbekend, zegt Pascalle Veerman. “Ik had deze maanden niets liever gewild dan alle visspecialisten bezoeken om ze te laten proeven! Elke salade smaakt even uitmuntend en de kwaliteit is exclusief. Hiermee kun je als visspecialist echt een slag maken en mijn advies is om er gebruik van te maken. Als visspecialist ben je absoluut onderscheidend met de tonijn-pesto salade, de gerookte forel met champagne, de echte (!) king krabsalade, de luxe Canadese kreeft en al die andere salades. Salades met zo’n hoog percentage verse vis kun je nergens anders krijgen.”

Elkaar versterken
Omdat zowel Jebo als Epos tot de Bieze Groep behoren, is het vanzelfsprekend dat ze nu samenwerken, zegt Pascalle Veerman. “Sinds 1 januari jongstleden behartigt Epos de commerciële belangen van Jebo in Nederland. Aan mij de eer om de visbranche te laten kennismaken met de producten.” Favril is zeker zo blij met de ontwikkelingen. “We willen onze producten in Nederland bekendmaken samen met mensen die dezelfde normen en waarden uitdragen als wijzelf. Net als Jebo staat Epos dichtbij de vakman, wil Epos inspireren en innoveren. Daarom zijn wij ervan overtuigd dat Epos en Jebo elkaar kunnen versterken en dat die samenwerking ten goede komt aan de visspecialist.”

Van vraag naar aanbod

Epos_Pascalle_adv Vis 4-2020

Dat Veerman zo enthousiast is, vraagt om een kennismaking met Jebo zelf. Het merk Jebo is - net als Oh! My Tapas, CooKKing en nog enkele andere merken - ondergebracht bij Be food! in Brugge. De naam Jebo komt van Jeroen Bossier, die in 1995 Jebo Food oprichtte. In 2018 veranderde de bedrijfsnaam in Be food! Jebo is nog steeds het merk voor de salades.

Jeroen Bossier is zoon van een visboer met drie winkels en enkele markten. Zelf heeft hij opleidingen als kok, in de voedingsindustrie en als voedingstechnoloog.

Toen de vraag naar maaltijden en salades van verse vis toenam, was de keuze snel gemaakt, vertelt de huidige directeur Bart Favril. “In Zeebrugge, waar de verse vis binnenkomt, realiseerde Bossier een ambachtelijke productiekeuken. Vandaar gingen de producten rechtstreeks naar hun eigen winkels en naar die van collega’s. Puur ambachtswerk, met alleen de beste grondstoffen, en zo is het tot op de dag van vandaag.”

Huisbereide salades

Zowel Favril als zijn vrouw Dorothy Deseure zetten zich volledig in voor Be food!. Ze verkochten er hun super-markt voor, want de passie voor ambachtelijke producten veroverde hun harten. Favril: “Bij Be food! heerst zoveel liefde voor het product. Ons motto is om ambachtelijke producten te maken binnen een industriële omgeving, in de geest van het MKB. Die spirit moet je behouden. We heb-ben tot nu toe overwegend klanten in België en Frankrijk. Veel van hen verkopen de Jebo salades als ‘huisbereid’. Daar worden wij blij van, want dat betekent dat ze zich als vakman met onze verse salades kunnen vereenzelvigen.”

MKB-spirit

Jebo staat voor topkwaliteit en Be food! is inmiddels uitgegroeid tot 14.000 vierkante meter productieruimte. Vrijwel dagelijks wordt het bedrijf gecontroleerd op de vele certificeringen. Vijf fulltime kwaliteitsmedewerkers bewaken continu de kwaliteitszorg. Favril: “We kunnen altijd, ook onverwacht, geauditeerd worden. Bij elke controle blijkt dat we op de goede weg zijn. Het mooiste is dat we daarbij de MKB-spirit behouden. We hebben een uiterst platte organisatie en als klanten bellen, hebben ze al gauw mijn vrouw of mijzelf aan de lijn. We staan zeer dicht bij onze klanten en hun bestaan.”

Proefkeuken

Epos Jebo Salades 1_vis 4-2020

De 400 vierkante meter proefkeuken is misschien wel de belangrijkste plek binnen het bedrijf, vindt Favril. Want daar schrijft Be food! toekomst. “We innoveren voort-durend en willen productleader zijn. Mede daarom organiseren we vaak inspiratiedagen over concepten die binnen drie jaar actueel zijn. We vragen het MKB wat voor hen cruciaal is. Die informatie benutten we voor onze productontwikkeling. We omringen ons daarbij graag met optimisten - mensen die denken vanuit een ‘Ja’ en die een goed product centraal stellen. Een aantal klanten gaat daarin heel ver mee. Dat maakt dat we in de nieuwste technologieën kunnen investeren, waarvan afnemers vervolgens kunnen profiteren.”

Vakmanschap

Consumenten hunkeren naar authentieke producten. Kabeljauwsalade moet naar kabeljauw smaken, zalmsalade naar zalm. Ook de presentatie blijft belangrijk. Be food! kan heel veel liefde in het Jebo-assortiment stoppen, de vakman moet het verkopen. Die geeft er zijn eigen finishing touch aan. En zo is het goed, besluit Favril: “Ik geloof in de vakman! Van vis naar consument biedt elke schakel de toegevoegde waarde die nodig is om je te blijven onderscheiden. Als je de liefde voor je producten behoudt, win je elke klant voor je.”

Epos en JEBO logo

Epos specerijen
Galvanistraat 20
3861 NJ Nijkerk
Tel. +31 (0) 33-2477190
Website www.epos-specerijen.nl

Altijd op de hoogte blijven?