Pieter Mourits runt met zijn vrouw Rineke visspeciaalzaak De Branding in Rijssen. Pieter was vrachtwagenchauffeur en kwam veel bij versspeciaalzaken over de vloer. Toen hij via zijn schoonvader hoorde dat De Branding te koop kwam, ging het balletje rollen. Ik vind het mooi om te zien op welke verschillende manieren ondernemers en medewerkers in de branche terechtkomen. Want als je daar goed naar kijkt, zie je steeds meer mogelijkheden om aan nieuwe medewerkers of aan eventuele kopers voor je bedrijf te komen.

Dat is een mooi perspectief, want de hele voedingsbranche kampt met grote tekorten op personeelsgebied. En veel ondernemers willen stoppen, maar vinden geen opvolger. Traditioneel wordt in de visbranche nog veel binnen de familie doorgegeven en opgevolgd, maar daar komt ook langzaam verandering in. Dus is het goed om om je heen te kijken: welke potentie en wensen hebben de huidige medewerkers? Welke leveranciers, bezorgers, klanten komen er over de vloer en leggen die misschien interesse voor het vak of het bedrijf aan de dag?

Ook Jaap Koelewijn (40) is sinds vier jaar zelfstandig ambulant vishandelaar. Na zo’n elf jaar haring fileren en veel hobbymatig werk in de paardenhouderij, maakte hij op zijn 34ste de overstap naar de ambulante vishandel. Eerst bij Willem de Graaf, inmiddels zelfstandig. Hij kreeg met een goed businessplan een krediet en begon zo zijn eigen ambulante handel. Maar hij had evengoed iets over kunnen nemen van een ondernemer die ermee wilde stoppen. Liefde voor het product vis en ondernemerschap vinden altijd een weg. En hoe fijn zou het zijn als het de weg vindt naar uw bedrijf op het moment dat u daarom zit te springen?

Tot slot laat het verhaal van Neeltje Melchels ook zien hoe iemand de branche in kan rollen. Voor een hbo-studie wilde ze onderzoek doen, dat leidde tot een zaterdagbaantje, wat weer zorgde voor eigen ideeën over sushi. Inmiddels volgt ze een traiteursopleiding, daarna gaat ze naar de vakopleiding vis en ze denkt over haar eigen viszaak. Nu al een prachtige ondernemer in de branche.

Kortom: kijk om u heen en zie de kansen. Ze liggen misschien niet altijd voor de hand, maar ze zijn er.

Altijd op de hoogte blijven?