Smaakmakers

ambulante visverkoper Jeroen Blokhuis_3

Foto: Koos Groenewold

Heerlijk woord vind ik dat: smaakmakers. Natuurlijk bedoelen we er in deze editie ingrediënten mee die vis nog lekkerder kunnen maken. Maar eerlijk gezegd zoeken we bij Vismagazine altijd naar smaakmakers. Mooie winkels, enthousiaste ambulante ondernemers, acties om de consument mee te verleiden, verenigingen die visspecialisten helpen het beste uit hun zaak te halen; elke editie willen we smaakmakers laten zien die anderen kunnen inspireren, die inzichten delen waar collega’s iets mee kunnen.

Geert Hoekstra wil ik zo’n smaakmaker noemen. Deze geboren en getogen Urker uit een vissersfamilie (zijn opa’s en ooms waren Noordzeevisser) is sinds de zomer practor Visserij, Innovatie en Ondernemerschap bij ROC Friese Poort. Daar wordt via kleine en grote initiatieven gewerkt aan alternatieven voor de pulstechniek, aan energiezuinige scheepsmodellen en aan innovatieve visverwerking. “Als practor wil ik met mijn team bijdragen aan zulke ontwikkelingen. Door in het onderwijs de juiste praktijk-onderzoeksvragen te stellen, gaan wij met het practoraat-team, het bedrijfsleven en overheden bijdragen aan een toekomstbestendige maritieme sector.”

In Vismagazine 6-2021 vonden we ook een smaakmaker in streekmerk Wiedenvis. Een initiatief om de vissers nieuw toekomstperspectief bieden en de recreatieve regio Weerribben-Wieden te verrijken met verantwoord gevangen, duurzaam beheerde streekvis.

Maar de smaakmaker die voor mij met stip op één staat deze editie is de jonge ambulante visverkoper Jeroen Blokhuis. Hij is 22 en verkoopt vis vanuit een spiksplinternieuwe wagen op maar liefst vier verschillende standplaatsen in het land. Coevorden op vrijdag, Zaandam op woensdag, Swifterbant op donderdag en Oosterhout op zaterdag. Allemaal een behoorlijk eind van Spakenburg en dat bevalt want “Hoe dichter je bij Spakenburg zit, hoe groter de concurrentie.” Heerlijke ondernemer. (En natuurlijk komen die andere smaakmakers in Vismagazine 6-2021 ook ruimschoots aan bod, dus spijker je kennis bij op het gebied van verse en droge kruiden, marinades, soepen en sauzen.)

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vis in de media - week 5-2023

Vis in de media - week 5-2023

De toekomst van de haven van Den Oever, visvervangers op basis van rijst en dolfijnen en vissers werken samen. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

Plantaardige smaakmakers

Plantaardige smaakmakers

Gifgroene, pikzwarte of knalroze barbecuerubs. Ze zijn razend populair onder consumenten en niet alleen vanwege de unieke smaken. Als het om kruiden en specerijen gaat, doen tegenwoordig alle zintuigen mee. En ook gezondheid speelt een rol.