Straatbeeld

Vis van klaas_foto Herbert Wiggerman_1

Foto: Herbert Wiggerman

Ik denk dat ik niets zo bij Nederland vind horen als de ambulante vishandel. Niet dat ik het woord ambulant al kende voordat ik bij Vismagazine ging werken hoor, want in de volksmond noemen we het meestal viswagens. In mijn ogen bepaalt de ambulante handel ons Nederlandse stads- en dorpsgezicht. Bij treinstations, op markten, in winkelcentra, op alle plekken waar ik heb gewoond kon ik op bepaalde dagen in de week bij een wagen terecht voor verse en gebakken vis. Inmiddels woon ik in Leiden en hier zie ik – in ieder geval vóór corona – ook veel toeristen bij de kramen staan. Want een bezoek aan Nederland is niet compleet zonder een visje van de ambulante vishandelaar.

Natuurlijk hoor en lees je verhalen over de krimp van markten. De traditionele bezoekers van markten wordt wat ouder, gaat minder vaak en de jongere consumenten gaan minder vaak. Die kiezen vaker voor het gemak van de supermarkt. En als de groep klanten slinkt, willen ook steeds minder handelaren in weer en wind op pleinen en langs grachten staan.

Toch zie je – gelukkig – ook de tegenbeweging: biologische markten groeien in aantal en volume en vinden een eigen – nieuw – publiek. En gelukkig lees ik ook in Vismagazine 7 dat de zussen Mieke (21) en Aafke (18) de Graaf het roer van ambulante visbedrijf Vis van Klaas van hun ouders hebben overgenomen. Vol met plannen voor uitbreiding maar vooral ook: ze willen de jongere doelgroep die sinds corona de kraam meer weet te vinden als klant aan boord houden. Ze verkochten tot voor kort naast de hardlopers haring, kibbeling, makreel en palingfilet vooral ‘ouderwetse producten’ zoals spekbokking, sprotjes, panharing en haringprimeurs of -koninkjes. “Maar sinds drie jaar, vooral sinds corona, krijgen we steeds meer jonger publiek die we ook maaltijden en gemaksproducten willen gaan bieden.”

Ik hoop dat zij slagen in hun missie en dat veel anderen hun voorbeeld volgen want markten in het algemeen en ambulante vishandelaren in het bijzonder, horen bij Nederland.

Dossiers
Lees ook
‘Consument bepaalt wat ik verkoop’

‘Consument bepaalt wat ik verkoop’

Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag deel 3 met Jacob Heijnen van Fish ’n Food.

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Over zelforganisatie bestaan talloze modellen. Ze beschrijven hoe je meer eigenaarschap bij je werknemers  creëert en ervoor zorgt dat je team zelf bepaalt wat hun doelen zijn én hoe ze die willen behalen. Maar wat werkt in de praktijk nou echt? Hoe voorkom je de bekende valkuilen, zoals oeverloos overleggen, doelloos rondzwemmen of...

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Vanwege de oplopende coronacijfers vond er vrijdag 26 november opnieuw een persconferentie plaats waar het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde. Er is gekozen voor een zogenaamde avondlockdown. Wat betekent dit voor de bakker, slager, visspecialist en slijter?