Vismagazine 1 | januari 2021

Vismagazine 1-2021

De thema's van dit nummer van Vismagazine zijn witvis en frituren.

In deze editie

  • ‘Laten zien hoe puur en gezond vis is’
    Nieuwbouw en nieuw concept voor visdetaillisten
  • Kabeljauw favoriet voor kibbeling
    ‘Consument merkt smaakverschil nauwelijks’
  • ‘Vis en visserij zit in ons DNA’
    Zeeuwse visser zet in op streekproducten
  • Vergeten vis voor de liefhebber
    Stokvisspecialist 200 jaar in touw
  • Stan van Lieshout start in coronatijd
    Brabantse gezelligheid en kwaliteit bij Van Vis
  • Spakenburgse omarmt exotische vis
    Viswagen met foodtruckbeleving
  • Tips voor de online verkoop
    ‘Wees persoonlijk en transparant’

Rubrieken

  • SVO vakopleiding food
  • Nieuws uit de branche
  • Column Johan Nooitgedagt
  • Nederlands Visbureau
  • VNV-nieuws
  • Financieel
  • Bedrijvengids
  • Wetgeving
  • Rondvraag: frituren
In deze editie
Visgroothandel Plugge kijkt uit naar nieuwbouw

Visgroothandel Plugge kijkt uit naar nieuwbouw

Dirk en Wim Plugge van de Scheveningse Visgroothandel D. Plugge kijken met spanning uit naar de dag dat de eerste paal voor de nieuwbouw de grond in wordt geslagen. Het nieuwe bedrijfspand komt op een paar honderd meter van de huidige locatie.

‘Consument merkt smaakverschil nauwelijks’

‘Consument merkt smaakverschil nauwelijks’

Welke vis is het meest geschikt voor kibbeling en lekkerbek? De meningen zijn meestal verdeeld. Navraag leert dat visspecialisten die de beste kwaliteit willen leveren, nauwelijks twijfelen. Verse kabeljauw is favoriet. Alleen als die echt te duur is, wordt er uitgeweken naar andere witvissoorten. Bot blijkt een goed alternatief voor kibbeling te zijn.

Zeeuwse visser zet in op streekproducten

Zeeuwse visser zet in op streekproducten

Hij kweekt hangmosselen, vangt kreeft in korven en paling in fuiken. De Zeeuwse visser Marcel van de Kreeke kent de kracht van streekproducten en verwerkt en verhandelt die dan ook zelf, rechtstreeks aan visdetaillisten en particulieren. “Zo doen we dat in de familie al drie generaties.” Vismagazine ging mee aan boord op het Veerse Meer.

Stokvisspecialist 200 jaar in touw

Stokvisspecialist 200 jaar in touw

Het is een ‘vergeten vis’ maar wel een met een rijke traditie: stokvis. In Nederland is Herman Smit & Zoon uit Rotterdam al 200 jaar in touw als stokvisspecialist. Ze zijn daarmee het enige bedrijf in ons land dat deze vis op ambachtelijke wijze verwerkt en verkoopt. “Het is een vis voor de liefhebber.”

Van Vis: kwaliteit en  Brabantse gezelligheid

Van Vis: kwaliteit en Brabantse gezelligheid

Een viswinkel openen in coronatijd, is dat een grote gok? Niet voor Stan van Lieshout uit het Brabantse Nuenen. Hij is eind vorig jaar zijn eerste eigen zaak gestart: Van Vis in Nuenen “Dit is juist een goede tijd: mensen gaan meer voor de lokale ondernemer.”

Viswagen met foodtruckbeleving

Viswagen met foodtruckbeleving

Kirsten Koelewijn (29) is gek op vis, foodtruckfestivals en vakanties in verre oorden. Dat komt allemaal samen in haar ambulante vishandel waar ze er elke dag een feestje van maakt voor haar team en klanten. Naast de gangbare vissoorten, vindt ze het een uitdaging om exotische vis te verkopen. “Hiervoor werkte ik voor een werkgever en ik dacht: dat...

Een kijkje in de keuken van Epos

Een kijkje in de keuken van Epos

Omdat de rayonmanagers van Epos zo weinig bij u op bezoek konden komen, draaien ze de rollen een beetje om. Ze bieden u een kijkje achter de schermen.

Maaltijdroerbak Mumbai Flavor

Maaltijdroerbak Mumbai Flavor

Epos inspireert de visspecialist met verassende recepten, zoals dit recept voor Maaltijdroerbak Mumbai Flavor.

Maaltijdroerbak Hollandse Stijl

Maaltijdroerbak Hollandse Stijl

Epos inspireert de visspecialist met verassende recepten, zoals dit recept voor Maaltijdroerbak Hollandse Stijl.

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Veel foodondernemers zijn actief op Facebook en Instagram om hun producten aan te prijzen. Ze vergeten daarbij hun verhaal te vertellen; teksten schrijven voor social media vinden ze lastig. Voormalig slagersvrouw Gisèle Rebel helpt ondernemers in de food- en horecabranche om meer (online) omzet te maken via Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en hun...