Vismagazine 2 | maart 2023

Vismagazine 2 | maart 2023

Het thema van dit nummer van Vismagazine is zalm. Vismagazine 2-2023 verschijnt in de week van 14 maart 2023. Abonnees ontvangen het magazine en kunnen alle artikelen hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

Ja, ik neem een abonnement

In deze editie

ACTUEEL

  • Redactioneel
  • Uit de branche

VISSERIJ

  • Garnalenvissers voeren vlaggenactie
  • Column Johan Nooitgedagt

HANDEL

  • Vis ruim 9 procent duurder in 2022
  • Niet het publiek voor kant-en-klaar
    Volendammer vishandel J. Kluessien
  • Nieuwe hygiënecode voor visspecialist
  • Knus en klaar voor de toekomst
    Vernieuwde viswinkel Dalfsen heeft regiofunctie
  • Nederlands Visbureau
  • Epos speelt in op wensen visspecialist

INDUSTRIE

  • Hank Eshuis, directeur Leroy Seafood
    ‘Wij verkopen geen zalm maar de hele keten’
  • Jurgen van Bakel, Fish and More
    ‘Zalm is in alle opzichten de hardloper’

ONDERNEMEN

  • Food in transitie 2030
    Sorteer tijdig voor op nieuwe uitdagingen
  • Financieel
    Liquiditeitsvoordeel
  • Wetgeving
    Werknemers in overtreding?
  • Bedrijvengids
  • Trend in verpakking voedingsmiddelen
    Mono-PE met barrière steeds meer mainstream
  • De toekomst (SVO)
    Van vis vangen naar vis verkopen
  • Boeken
In deze editie
Vlaggenactie garnalenvissers wegens dreigend visverbod

Vlaggenactie garnalenvissers wegens dreigend visverbod

Garnalenvissers op de Waddenzee en in de kustzone vrezen een juridische procedure van 14 natuur- en milieuorganisaties en Sportvisserij Nederland. Steen des aanstoots: de gedoog­vergunning van LNV waaronder de vissers mogen uitvaren.

Groene energiecentrale

Groene energiecentrale

Op de bodem van de Noordzee ligt een gasleidingennetwerk. Het Nederlandse deel herbergt een netwerk van zo’n 3.000 kilometer pijpleidingen.

Volendammer Vishandel J. Kluessien: Niet het publiek voor kant en klaar

Volendammer Vishandel J. Kluessien: Niet het publiek voor kant en klaar

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Die spreuk is helemaal van toepassing op Vishandel J. Kluessien. Trendy kant-en-klaar maaltijden zijn aan de klanten minder besteed. Klassiekers als gebakken vis, kibbeling en haring des te meer.

Vernieuwde Visspeciaalzaak Dalfijn in Dalfsen heeft regio-functie

Vernieuwde Visspeciaalzaak Dalfijn in Dalfsen heeft regio-functie

Visspeciaalzaak Dalfijn in Dalfsen kan er weer tegen. Na een verbouwing is de 35 m2 knusse winkel klaar voor de toekomst. Een open vitrine, dry misting en een geïntegreerd haring­meubel zijn de eye-catchers. “Ieder hoekje is optimaal benut.”

Om naar uit te kijken: Seafood Expo Global

Om naar uit te kijken: Seafood Expo Global

De nummer één van de vishandelsbeurzen in de wereld, de Seafood Expo Global 2023, vindt plaats van dinsdag 25 tot en met donderdag 27 april. Veel Nederlandse visbedrijven zetten hun beste beentje voor in Barcelona.

Vis ruim 9 procent duurder in 2022

Vis ruim 9 procent duurder in 2022

In 2022 was vis in al zijn verschijnings- en bereidingsvormen gemiddeld 9,2 procent duurder dan in 2021. Vis bleef daarmee iets achter bij de totale prijsstijging van voedingsmiddelen in 2022. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-inflatiecijfers.

Epos speelt in op wensen visspecialist

Epos speelt in op wensen visspecialist

Alles wordt duurder en er is weinig personeel. Ondernemers zoeken naar mogelijkheden en Epos biedt hen handvatten. “Een uitkomst”, vindt Noëlle Bensi van de Visjuwelier.

Zalm Yakitori spiesjes met Udon noodles

Zalm Yakitori spiesjes met Udon noodles

Epos inspireert de visspecialist met verassende recepten, zoals dit recept voor Zalm Yakitori spiesjes met Udon noodles.

Indiase viscurry met couscous

Indiase viscurry met couscous

Epos inspireert de visspecialist met verassende recepten, zoals dit recept voor Indiase viscurry met couscous.

‘We verkopen geen zalm, we verkopen de keten’

‘We verkopen geen zalm, we verkopen de keten’

Multinational Lerøy Seafood is een grote en dominante exporteur van zalm en witvis. Het Nederlandse dochterbedrijf op Urk heeft als opdracht ‘waarde’ toe te voegen. “Dat doen we met hetzelfde DNA als onze moederorganisatie bij het kweken van zalm”, zegt chief commercial officer Hank Eshuis.