Vismagazine 2 | maart 2022

Vismagazine 2-2022

Het thema van dit nummer van Vismagazine is zalm. Vismagazine 2-2022 verschijnt 22 maart 2022. Abonnees ontvangen het magazine en kunnen alle artikelen ook hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

Ja, ik neem een abonnement

 

In deze editie

ACTUEEL

  • Voorwoord
  • Uit de branche

VISSERIJ

  • Kweekzalmsector innoveert
    Meer kwekerijen op land door groeiende vraag
  • Wilde zalm voor fijnproevers
  • Onderbenutting platvisquota
    Noordwaartse migratie van schol zet door
  • Column Johan Nooitgedagt

HANDEL

  • Direct contact dankzij countermodel
    Visspeciaalzaak De Branding floreert
  • Standplaats dankzij goede contacten
    Eigen bedrijf is Jaap Koelewijn goed bevallen
  • Nederlands Visbureau
    Feiten over vis
  • 'We gaan kijken waar onze top zit’

INDUSTRIE

  • Vis uit de automaat
  • Korte lijntjes zijn belangrijk
    Groei is geen doel op zich voor Kotra

ONDERNEMEN

  • ‘Elke schaal sushi moet anders zijn’
  • VNV
    Nieuw VIS-programma voor ondernemers
  • Financieel
    Mogelijkheden tot betalingsuitstel
  • Wetgeving
    Houd uw modellen actueel
  • Bedrijvengids
  • Rondvraag: verpakken
  • Boeken
In deze editie
Wilde zalm voor fijnproevers

Wilde zalm voor fijnproevers

Spreek de zalmsoortnamen sockeye, chinook en coho zachtjes uit en de vangstgebieden laten zich bijna raden: de kustlijn van de Amerikaanse staat Alaska en het Canadese British Columbia, ooit het land van de 'First Nations'.

Onderbenutting van platvisquota

Onderbenutting van platvisquota

Een gunstige inschatting van de grootte van een visbestand en daaraan gekoppeld een ruim quotum, is geen garantie op het binnenhalen van volle netten. Dat blijkt uit benuttingscijfers van de platvisquota over 2021, die ver beneden peil liggen.

Visspeciaalzaak De Branding floreert dankzij metamorfose

Visspeciaalzaak De Branding floreert dankzij metamorfose

Gebakken vis en kibbeling zijn verantwoordelijk voor 75 procent van de omzet van Visspeciaalzaak De Branding in Rijssen. “Wij zijn kabeljauw altijd trouw gebleven, ook in tijd van schaarste”, zegt ondernemer Pieter Mourits.

Overstap naar eigen bedrijf is Jaap Koelewijn goed bevallen

Overstap naar eigen bedrijf is Jaap Koelewijn goed bevallen

Jaap Koelewijn is een tevreden mens én ondernemer. Hij vindt de huidige vier dagen, die hij als ambulant handelaar op standplaatsen te vinden is, helemaal prima. “Ik hoef niet per se rijk te worden. Het gaat erom dat ik mijn werk leuk vind en dat we er normaal van kunnen leven.”

Met wereldse gerechten gaat Epos het marinadeseizoen in

Met wereldse gerechten gaat Epos het marinadeseizoen in

Het marinadeseizoen breekt aan. Epos brengt verre landen naar jouw vishandel met de oosterse inspiratiebox, producten van La Fish en trendy Bieze Deli saladeproducten. Ook Bart Karregat van Vishandel Volendam Heiloo heeft er zin in.

Bieze Smokey Style Poké Bowl

Bieze Smokey Style Poké Bowl

Het marinadeseizoen breekt aan. Epos brengt verre landen naar jouw vishandel met de oosterse inspiratiebox, producten van La Fish, trendy Bieze Deli saladeproducten en recepten. Bijvoorbeeld dit recept voor Bieze Smokey Style Poké Bowl.

La Fish Oosterse Zalmmoot

La Fish Oosterse Zalmmoot

Het marinadeseizoen breekt aan. Epos brengt verre landen naar jouw vishandel met de oosterse inspiratiebox, producten van La Fish, trendy Bieze Deli saladeproducten en recepten. Bijvoorbeeld dit recept voor La Fish Oosterse Zalmmoot.

Groei is geen doel op zich voor Kotra

Groei is geen doel op zich voor Kotra

Wie kent ze niet, de vertrouwde lichtblauw met witte vrachtwagens van Kotra. Je komt ze in het hele land tegen en ook ver buiten onze landsgrenzen. Vismagazine sprak met directieleden Erik de Koeijer en Ida Sinke over de logistiek en de plannen voor de toekomst.

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstof­prijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.

Ondernemen

Ondernemen

Ik vind het mooi om te zien op welke verschillende manieren ondernemers en medewerkers in de branche terechtkomen. Want als je daar goed naar kijkt, zie je steeds meer mogelijkheden om aan nieuwe medewerkers of aan eventuele kopers voor je bedrijf te komen.