Vismagazine 3 | april 2020

Vismagazine 3-2020

In deze editie

  • Groei webshops door coronacrisis
    Loempia-express loopt als een trein.
  • Rokerijen vrezen voor halvering omzet
    Coronacrisis beïnvloedt de productie.
  • Visprijzen onder druk
    Onzekere tijden door coronavirus.
  • Kreeftensoep als visitekaartje
    Visgilde Vermaas steeds meer traiteur.
  • Vakdiploma weer verplichten
    Hans Fentsahm is vakman in hart en nieren.
  • Keizerlijke saus uit Rotterdam
    Nederlander brouwt Japanse smaakmaker.
  • Inspiratie voor streetfood en vegan
    Seminar bij kruidenfabrikant AVO.
  • Sociaal verkopen via Linkedin
    Column Perry van Beek.
  • Digitale ruggengraat voor ondernemer
    FAK Software is kennispartner.

Rubrieken

  • SVO vakopleiding food
  • Nieuws in beeld
  • Uit de branche
  • Column Johan Nooitgedagt
  • Nederlands Visbureau
  • VNV-nieuws
  • Financieel
  • Wetgeving
  • Rondvraag: internationaal
  • Boeken
In deze editie
Rokerijen vrezen voor halvering omzet

Rokerijen vrezen voor halvering omzet

Het aantal rokerijen in Nederland is lang niet meer zo groot als voorheen maar de overgebleven bedrijven kampen allemaal met omzetverlies als gevolg van de coronacrisis. Op basis van een dalende vraag stemmen ze hun volumes te roken vis af.

Visprijzen onder druk door coronavirus

Visprijzen onder druk door coronavirus

De maatregelen tegen het coronavirus , zijn voelbaar in alle vezels van de maatschappij. Visserij en vishandel zijn geraakt door de malaise die is ontstaan. Door terugloop van de export en de vraag van ambulante marktverkopers, staan de prijzen onder druk. Zo leert een rondgang langs Scheveningse bedrijven.

Keizerlijke sojasaus uit Rotterdam

Keizerlijke sojasaus uit Rotterdam

Bij Tomasu draait alles om smaak. Oprichter Thomas Uljee reisde de wereld rond in een zoektocht naar de ultieme smaakbeleving. Nu komt de wereld naar hem toe. Internationale topkoks en gelauwerde collega-brouwers; allemaal willen ze zien wat het geheim is van de ‘keizerlijke sojasaus’ uit Rotterdam-Zuid.

Visgilde Vermaas Rotterdam steeds meer traiteur

Visgilde Vermaas Rotterdam steeds meer traiteur

Vader John en zoon Kevin Vermaas zijn in mei samen twaalf jaar eigenaar van Visgilde Vermaas uit Rotterdam. Terwijl John een stapje terug doet, is zoon Kevin sinds kort hoofdverantwoordelijk. Kwaliteit staat voorop in de winkel, die steeds meer een traiteurzaak wordt.

Hans Fentsahm is vakman in hart en nieren

Hans Fentsahm is vakman in hart en nieren

Unieke producten, in combinatie met passie en vakkennis. Dat is volgens Hans Fentsahm de basis voor zijn bestaan als vishandelaar. Voor hem is het echt een roeping en niet zomaar een baan. Beschrijf je Fentsahm als vishandelaar, dan doe je hem in alle opzichten te kort.

Inspiratie voor streetfood en vegan

Inspiratie voor streetfood en vegan

Ron Kuipers en Martijn Lelsz van kruidenfabrikant AVO organiseerden in maart een seminar in Osnabrück. Dit keer ging het over streetfood, vegan en bbq. Vlees- en visspecialisten, horeca en industrie waren vertegenwoordigd.

FAK Software: digitale ruggengraat voor ondernemers

FAK Software: digitale ruggengraat voor ondernemers

Hoe behoud je je authentieke ambacht in deze snelle, digitale samenleving? Ontwikkelaar Armando Kwekkeboom creëert met FAK Software een connectie tussen twee werelden.

Internationale vishandel laat de moed niet zakken

Internationale vishandel laat de moed niet zakken

Half maart volgden de maatregelen om het coronavirus onder controle te houden elkaar in snel tempo op. Tijd voor een kort gesprek met enkele spelers op de internationale markt. Volhouden en roeien met de riemen die je hebt, is het motto.

Sociaal verkopen via Linkedin

Sociaal verkopen via Linkedin

Terwijl social media niet meer weg te denken is als tool in consumentenmarketing, worden zulke platformen in de business-to-businessmarkt lang niet altijd op waarde geschat. Met bestaande contacten en het (koud) bellen van prospects kom je er wel, wordt nog steeds gedacht. “Zo deed ik het ook”, zegt Perry van Beek. “Maar toen in 2008 de crisis begon...

‘Verhaal over vis aan klant vertellen’

‘Verhaal over vis aan klant vertellen’

Tijdens zijn middelbare schooltijd werkte Didier Hartmann (22) op zaterdag in een viswinkel. Toen hij na zijn koksopleiding tijdelijk werk zocht, klopte hij weer aan in de visbranche. Inmiddels werkt hij alweer vier jaar bij Visgilde Vermaas in Rotterdam. Onlangs rondde hij de mbo 2-opleiding Verkoopmedewerker vis van SVO vakopleiding food cum laude...