Vismagazine 4 | mei 2021

Vismagazine 4-2021

De thema's van dit nummer van Vismagazine zijn Noordzeevis en koeling. Vismagazine 4-2021 verschijnt 25 mei. Abonnees ontvangen het magazine en kunnen alle artikelen ook hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

In deze editie

  • Beperkte kennis over Noordzeevis
    Onderzoek Dichtbijvangst sectorbreed van belang
  • Meer zoetwatervis en schoner water
    WNF-rapport geldt niet voor Nederlandse situatie
  • De Zeeland wil naam bekender maken
    De kracht van gepersonaliseerde verpakkingen
  • ‘Medewerkers vertrouwen geven’
    Bedrijfsleider neemt Zee op Tafel over
  • De Visjuwelier springt in het oog
    Kibbeling alsof een zeemeermin je kust
  • Epos op pad met de foodtruck
    La Fish laat vis beter tot z’n recht komen
  • Ambulant informeert over herkomst
    Eigen kleurensysteem voor duurzame vis
  • Witvisfileerlijn voor Adri & Zoon
    Capaciteit verdubbeld
  • Eerste maatregelen Single Use Plastics
    Versspecialisten krijgen ermee te maken
  • Liefde voor techniek
    Familiebedrijf Koops over hun vak
  • Pas op met gebruik van additieven
    Stappenplan NVWA als hulpmiddel

Rubrieken

  • SVO vakopleiding food
  • Nieuws uit de branche
  • Column Johan Nooitgedagt
  • Nederlands Visbureau
  • VNV-nieuws
  • Financieel
  • Wetgeving
  • Rondvraag: koeling
  • Boeken
In deze editie
Eerste maatregelen Single Use Plastics

Eerste maatregelen Single Use Plastics

Slagers, bakkers en visdetaillisten krijgen vanaf 3 juli te maken met de Single Use Plastics-richtlijn (SUP), die door de EU is afgekondigd. Kanttekening daarbij: de Europese Commissie moet nog een document met exacte definities publiceren van de begrippen die in de richtlijn voorkomen. Wanneer mag je bijvoorbeeld stellen dat je product herbruikbaar...

Vispassages, Schoon water en meer zoetwatervis

Vispassages, Schoon water en meer zoetwatervis

Wat is voor Nederland de waarde van een internationaal rapport dat stelt dat een derde van de wereldwijde zoetwatervissen met uitsterven wordt bedreigd? Die waarde is beperkt. Veel van de problemen die het Wereld Natuur Fonds (WNF) opsomt in het recente ‘Vergeten-vissen-rapport’ zijn in Nederland al aangepakt of worden onder handen genomen.

De kracht van gepersonaliseerde verpakkingen

De kracht van gepersonaliseerde verpakkingen

Ze hebben de mooiste winkel van Bergen op Zoom. Daar zijn Arie en Johanna Schot (eigenaren) en Vivian Joore (bedrijfsleider) van Visgilde De Zeeland van overtuigd. Dat hebben ze naar eigen zeggen te danken aan de sfeer in de winkel en de service en kwaliteit die ze bieden.

De Visjuwelier laat niets aan het toeval over

De Visjuwelier laat niets aan het toeval over

Dit is geen standaard viswinkel, dit is een juweeltje. Noëlle Bensi, afgestudeerd psychologe, moeder van twee kleine kinderen, zei haar uitstekende baan als case manager op en opende midden in coronatijd haar eigen viswinkel: De Visjuwelier in Capelle aan den IJssel.

Epos op pad met de foodtruck

Epos op pad met de foodtruck

Een uniek BEELD. Pascalle Veerman in de gloednieuwe Epos foodtruck, ’s morgens in alle vroegte, bij de grossier in volendam, Stralend als altijd en... met een nieuwe reeks smaakmakers speciaal voor de visbranche: La Fish.

Pas op met gebruik van additieven als hulpmiddel

Pas op met gebruik van additieven als hulpmiddel

Tegenwoordig worden steeds meer visproducten en maaltijden bereid met smaakmakers als sauzen, marinades, kruiden, mengsels van oliën, specerijen en kruiden. De eindproducten zijn panklaar voor de consument, dat is wel zo makkelijk. Maar hoe zit het met de additieven oftewel de toegevoegde hulpstoffen? Hoe achterhaal je als visspecialist welke e-nummers...

Bij Koops heeft iedereen z’n eigen verantwoordelijkheden

Bij Koops heeft iedereen z’n eigen verantwoordelijkheden

Acht familieleden werken efficiënt samen in het familiebedrijf Koops koeltechnisch buro Midden Nederland. “Onze gezamenlijke passie voor techniek maakt heel veel mogelijk.”

Visbranche investeert in zuinige koelapparatuur

Visbranche investeert in zuinige koelapparatuur

De groeiende waardering van de consument voor versspeciaalzaken en de aandacht voor herkomst en duurzaamheid, vallen op. De visbranche kan er z’n voordeel meedoen en daarbij gebruik maken van technieken uit de koelindustrie. Toekomstgerichte en creatieve oplossingen zijn er volop.

Uit de buurt

Uit de buurt

Wat van ver komt, is lekker. Opeens moest ik van de week aan dat spreekwoord denken. De betekenis ligt volgens (spreek)woordenboeken in het feit dat je voor iets van ver weg moeite hebt moeten doen en dat het (daarom) bijzonder en lekker(der) is. Ik heb dit spreekwoord overigens in geen jaren gehoord. En ik denk dat dat komt omdat het steeds minder...

BBQ en haring

BBQ en haring

Het zomernummer van magazine Visculinair verschijnt 1 juni. Vorige zomer was iedereen aan huis gekluisterd en werd de BBQ dé uitlaatklep om er een smakelijke tijd van de maken. Dit zomernummer biedt daarom visrecepten voor de grill. Ook haring mag niet ontbreken, noch de vissen van de maand juli en augustus. Reden om ook zeeduivel en tong op het menu...