Vismagazine 8 | november 2020

Vismagazine 8-2020 cover

De thema's voor dit nummer van Vismagazine zijn kweekvis en foodservice.

In deze editie

  • Jacques Hermus brengt ode aan vis
    ‘We gaan slordig om met onze vis’
  • Energiezuinig vissen is tendens
    Nieuwbouwgolf in de kotervisserij
  • Zes vraagstukken over kweekvis
    ‘Kweekvis vangt groeiende vraag op’
  • Topdrukte in coronatijd
    ‘25 doosjes paling op één dag’
  • Visrokerij zoekt de biomarkt op
    ‘Vermeld herkomst vangtechnieken’
  • Voorbereiden op feestdagen
    ‘Consument geeft meer uit aan kerstmaaltijd’
  • Laat zien wat je verkoopt
    Meer omzet door visual merchandising
  • Consument waardeert vakmanschap
    ‘Nieuwe’ rol voor vers

Rubrieken

  • SVO vakopleiding food
  • Nieuws in Beeld
  • Nieuws uit de branche
  • Column Johan Nooitgedagt
  • Nederlands Visbureau
  • VNV-nieuws
  • Financieel
  • Wetgeving
  • Rondvraag: foodservice
  • Boeken
In deze editie
Transport van levende zalm over water

Transport van levende zalm over water

In de tientallen inhammen en baaien van de Schotse Shetlandeilanden bevinden zich vele kweekkooien, gevuld met zalmen. Wanneer de zalmen consumptiegeschikt zijn, gaan ze naar de wal. Transport over water van levende zalm is daarom onmisbaar.

‘We gaan slordig om met onze vis’

‘We gaan slordig om met onze vis’

Jager, visser, verzamelaar en boer. Culinair journalist en schrijver Jacques Hermus is het allemaal. In zijn onlangs verschenen boek Beet! brengt hij een ode aan vis en neemt hij de lezer mee op een culinaire vistocht door Nederland. Onderweg breekt hij een lans voor zoetwatervis en pleit hij voor meer verse vis op het bord en in de visspeciaalzaak.

Nieuwbouwgolf in de kottervisserij

Nieuwbouwgolf in de kottervisserij

Het zijn onzekere tijden voor de kottervisserij. Vissers vrezen een no-deal Brexit en kampen met het pulsverbod, visserijvrije windmolenparken en natuurcompensatie in visserijvrije zeereservaten. Desondanks noteren Nederlandse scheepswerven de ene na de andere nieuwbouworder.

Zes vraagstukken over kweekvis belicht

Zes vraagstukken over kweekvis belicht

Door de uitdijende wereldbevolking en de toenemende aandacht voor gezondheid, groeit de visconsumptie. Omdat het aanbod van wilde vis niet gelijk groeit met de behoefte, neemt de vraag naar kweekvis al jaren toe. Hoog tijd dus om eens dieper in de kweekvisvijver te duiken. Zes veelgestelde vragen.

Topdrukte in coronatijd bij familie konter

Topdrukte in coronatijd bij familie konter

Palingrokerij en vishandel Konter in Vollenhove bestaat al sinds 1911. Van een kleine palingrokerij is het uitgegroeid tot een visbedrijf met winkel, groothandel en webshop. De opvolging is al geregeld: zoon Jacco staat klaar om vader Everard op te volgen. Zijn nieuwste idee: een automaat waar klanten gerookte vissoorten zelf ‘uit de muur halen’ als...

Voorbereiden op feestdagen in coronatijd

Voorbereiden op feestdagen in coronatijd

De feestdagen van 2020 zullen de meeste mensen hoogstwaarschijnlijk overwegend thuis vieren. Vismagazine vroeg vier visspecialisten hoe ze zich in deze coronatijd voorbereiden op de feestdagen in december. Naast het stroomlijnen van het klantenbezoek, wordt er nagedacht over bijzondere producten voor thuiskoks en feestelijke kant-en-klaarmaaltijden.

Visrokerij Zuidvenne zoekt de biologische markt op

Visrokerij Zuidvenne zoekt de biologische markt op

Uit cijfers van de Centrale Vereniging voor Ambulante handel blijkt dat de weekmarkten minder bezoekers trekken. Bjorn Zweers van ambachtelijke visrokerij Zuidvenne in Zutphen staat daarom heel bewust op biologische markten. Met zijn ambachtelijke producten en door voor beleving in zijn kraam te zorgen, bedient hij zijn klanten. Hij signaleert dat steeds...

Inspireer  je klanten!

Inspireer je klanten!

“Dit jaar is het belangrijker dan ooit dat we de visspecialisten ondersteunen met feestelijke specialiteiten.” Dat zegt Pascalle Veerman, rayon-manager vis voor Epos. Ze heeft prachtige recepten uitgewerkt, met foto’s. Ook vertelt ze over de unieke Jebo feestsalades en heeft ze tips voor klantenbinding - zeker nu consumenten minder impulsaankopen kunnen...

Meer omzet dankzij visual merchandising

Meer omzet dankzij visual merchandising

Hoe verleid je klanten om bepaalde producten te kopen? Heeft het zin om aandacht te besteden aan je productpresentatie? Deze vragen zijn gesneden koek voor Peter de Bie van Studio NRG Blue in Amsterdam. Hij ondersteunt en adviseert zijn klanten bij visual merchandising. Dat werpt zijn vruchten af: klanten behalen een omzetgroei van 30 procent.

‘Hulp vragen is niet meer nodig’

‘Hulp vragen is niet meer nodig’

Voor visspecialist Dries van den Berg & Zn in Harderwijk zijn goed opgeleide medewerkers heel belangrijk. Daarom volgde een team van medewerkers vorig jaar de Vakopleiding vis van SVO vakopleiding food. Begin dit jaar gingen ook vier andere collega’s daarmee van start. De coronacrisis zette de training op pauze, maar de deelnemers zijn nu al enthousiast.