Vismagazine 9 | december 2022

Vis 9-2022

Het thema van dit nummer van Vismagazine is digitalisering. Vismagazine 9-2022 verschijnt 6 december 2022. Abonnees ontvangen het magazine en kunnen alle artikelen ook hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

Ja, ik neem een abonnement

In deze editie

ACTUEEL

  • Dichtbijvangst
  • Uit de branche

VISSERIJ

  • Vissorteerrobot scheelt ‘handjes’
  • Column Johan Nooitgedagt

HANDEL

  • Etiketteren moet je leren
  • Ook na zestig jaar still going strong
    Vishandel Zwarthoed floreert zonder personeel
  • Visvrienden maken hun droom waar
    Tweede Goudse winkel trekt ander publiek
  • Op naar het volgende jubileum
  • Nederlands Visbureau
    Schoolkinderen happen gretig in vis

PRODUCTIE

  • Flexitariër binnenhalen met vegan vis
    Groeimarkt voor plantaardige visproducten
  • Nieuwe kansen voor visspecialisten
    Hybride productontwikkeling Plant4Texture

ONDERNEMEN

  • Hoger rendement door digitaal inzicht
    Digitaliseren is minder ingewikkeld dan het lijkt
  • Financieel
    Jubelton exit
  • Wetgeving
    Geen recht op billijke ontslagvergoeding
  • Bedrijvengids
  • De toekomst (SVO)
    ’Ik wil alles leren over het visvak’
  • Rondvraag: digitalisering
  • Boeken
In deze editie
Dichtbijvangst

Dichtbijvangst

Onder de naam ‘Dichtbijvangst’ organiseerde Stichting Noordzeevis uit Scheveningen op 14 november een interessante bijeenkomst. De avond was om verschillende redenen het bezoeken waard. Zo kregen de deel­nemers een heerlijk diner voorgeschoteld met dichtbij gevangen vis in de hoofdrol. Zowel de bereiding als het uitserveren was tot in...

Etiketteren moet je leren

Etiketteren moet je leren

De regels voor het etiketteren van voor­verpakte en (zelf) verpakte visproducten zijn niet voor iedereen duidelijk. Geen wonder dat veel visspecialisten zich hierover laten bijscholen.

Vishandel Zwarthoed floreert maar personeel is een groot probleem

Vishandel Zwarthoed floreert maar personeel is een groot probleem

Ondanks zijn optimisme over de ambulante vishandel maakt Jan Zwarthoed zich zorgen over de energiecrisis en de inflatie. “Ik wil alleen kwaliteitsvis verkopen, tegen een prijs die het publiek met een kleine beurs kan betalen. We verkopen geen pangasius of tilapia. Dat vind ik geen vis.”

Visvrienden maken hun droom waar

Visvrienden maken hun droom waar

Ze kennen elkaar sinds de pubertijd. En nu zijn ze compagnons. Sjaak van der Spek en Jurian van de Graaf openden in hartje Gouda hun tweede visspeciaalzaak. “En daar treffen we een compleet ander publiek dan in winkelcentrum Bloemendaal.”

Groeimarkt voor plantaardige visproducten

Groeimarkt voor plantaardige visproducten

Vegan vis. Het klinkt als vloeken in de kerk maar bij de con­sument is er animo voor, vertelt Simon Visscher van de Vegan Visboer. Hij verkoopt verschillende plant­aardige visproducten die samen met Kramer Fish ontwikkeld zijn. Visspecialisten kunnen hiermee flexitariërs en veganisten binnenhalen als klant.

Nieuwe kansen voor visspecialisten met hybride producten Plant4Texture

Nieuwe kansen voor visspecialisten met hybride producten Plant4Texture

Plantaardige hamburgers en ‘hybride’ worsten zijn al heel normaal. Ook in de viswereld liggen er volop kansen. SVO vakopleiding food geeft de ontwikkeling van hybride en plantaardige producten een vaste plek in haar opleidingen.

Gestage groei online verkoop bij verswinkel

Gestage groei online verkoop bij verswinkel

Bij versspecialisten heeft bestellen, zeker na corona, een impuls gekregen. De markt voor bezorging groeit, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet. En er zijn nog veel ondernemers zonder webshop.

Op naar het volgende jubileum

Op naar het volgende jubileum

Al veertig jaar zet de Vereniging van Nederlandse Vis­specialisten zich in voor de belangen van haar leden en de branche van visspecialisten in het algemeen.

Kinderen happen gretig in vis

Kinderen happen gretig in vis

Het project ‘School vol vis’, gericht op het verzorgen van zoveel mogelijk gastlessen op basisscholen, buurthuizen of anderszins om de jonge consumenten (tussen 8 en 14 jaar) te bereiken, is al op verschillende scholen een succes gebleken.

Jubelton exit

Jubelton exit

Om oneerlijke concurrentie in de woningmarkt tegen te gaan is in het wetsvoorstel Belastingplan 2023 een behoorlijke versobering van de schenkingsvrijstelling eigen woning aangekondigd. Wat zijn de plannen?