Nieuwe duurzame visrokerij in Spakenburg

Koelewijn

Koelewijn’s Haringinleggerij, groothandel in verse en bewerkte vis, gaat in Spakenburg een nieuwe duurzame visrokerij bouwen. Deze hypermoderne rokerij gaat voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van voedselveiligheid, duurzame visvangst en energiegebruik,

Nieuwe duurzame visrokerij

De nieuwe rokerij is bijna energie-neutraal en krijgt een IFS- en BRC-certificering. Het gebouw wordt eind 2017/begin 2018 opgeleverd. De nieuwe rokerij krijgt een oppervlakte van ongeveer 3.200 m2. Dit is een forse uitbreiding van de oude visrokerij die een oppervlakte van 2.000 m2 had. De eerste paal van de nieuwbouw is op 7 april geslagen.

Koelewijn’s Haringinleggerij

Koelewijn’s Haringinleggerij BV stamt uit 1931. Toen startte Dirk Koelewijn een haringinleggerij te starten. Hij weet een geheel eigen en unieke receptuur te ontwikkelen voor de conservering van haring. Meer dan 80 jaar later en 3 generaties is het bedrijf een van de grotere visgroothandels in Nederland.

Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstof­prijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.