Acht tips voor een goede foto voor social media

uit pauline's keuken

Social media is populair en voor een ondernemer een goede manier om zijn of haar doelgroep te bereiken. Hoe kun je met de juiste beelden de aandacht grijpen van de vluchtige consument? Pauline Weuring van Uit Pauline’s Keuken en culinair fotograaf Remko Kraaijeveld geven acht tips.

1. Eenheid
Zorg voor eenheid in je kanaal. Door bijvoorbeeld steeds hetzelfde filter te gebruiken, creëer je samenhang. Dat straalt rust uit en nodigt uit om te volgen. 

2. Duidelijk verhaal
Zorg voor een duidelijk verhaal. Zo geef je socialemediakanalen zeggingskracht.

3. Fotografiecursus
Volg een fotografiecursus, zodat je de basis onder de knie krijgt. Met een filter kan je een slechte foto niet maskeren.

4. Aantrekkelijke foto's
Zorg ervoor dat je foto’s altijd scherp zijn en uitnodigen om het product te eten.

5. Houd het simpel
Less is more. Door het beeld simpel te houden zorg je voor focus.

6. Goede belichting
Maak gebruik van goede belichting, bij voorkeur daglicht. Gebruik geen tl-licht! 

7. Neem de tijd
Neem er de tijd voor. Dit kan ook efficiënt door op één dag twintig foto’s te maken en deze gedurende de maand te delen. 

8. Geef een kijkje achter de schermen
Mensen vinden het leuk om de persoon achter het bedrijf te leren kennen. Laat niet alleen producten zien, maar geef ook een kijkje achter de schermen. 

Meer weten over de kracht van beeld? Lees dan het complete artikel van Christiaan van Beemen in Bakkers in bedrijf 8-2019, Vismagazine 8-2019 of Vlees 7-2019 (verschijnt 29 november). Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af en lees het artikel online.

Lees ook
Sociaal verkopen via Linkedin

Sociaal verkopen via Linkedin

Terwijl social media niet meer weg te denken is als tool in consumentenmarketing, worden zulke platformen in de business-to-businessmarkt lang niet altijd op waarde geschat. Met bestaande contacten en het (koud) bellen van prospects kom je er wel, wordt nog steeds gedacht. “Zo deed ik het ook”, zegt Perry van Beek. “Maar toen in 2008 de crisis begon...

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren...

Tien tips voor effectieve reclame

Tien tips voor effectieve reclame

Fiorienne Westenberg helpt met haar bureau Manytastes lokale ondernemers, zoals bakkers, slagers en visspecialisten met hun marketing- en communicatieplan. Op Bakkersvak 2020 gaf zij een presentatie in het praktijklokaal. Daar gaf ze tien tips voor effectieve reclame.