Agrifacts: onjuiste informatie in schoolboeken

boeken

Stichting Agrifacts heeft de inhoud van de lesboeken van het basisonderwijs bekeken. Volgens de stichting staat er veel incorrecte informatie over landbouw, tuinbouw en visserij in schoolboeken. "Dat is voedselproducenten, zoals boeren en vissers, een doorn in het oog", aldus de stichting.

Daarom onderwierpen Stichting Agri Facts en visserijorganisatie Eendracht Maakt Kracht bijna 200 les- en werkboeken in het basisonderwijs aan een toetsing. Op 15 juni vond de voorscreening plaats en op zaterdag 29 juni maakt een jury onder leiding van Prof.dr. Aalt Dijkhuizen bekend hoe het is gesteld met de kwaliteit van de lesstof over de Nederlandse voedselproductie.

Uit de voorscreening komt naar voren dat in het merendeel van de lesboeken minimaal één keer en soms meerdere onjuiste informatie staat over de landbouw en visserij. Bijvoorbeeld de al langer verboden legbatterij voor legkippen komt in verschillende schoolboeken ter sprake. Een ander voorbeeld is de bewering dat boeren in ons land veel bos kappen voor de aanleg van akkers. Uit de voorscreening blijkt ook dat er schoolboeken zijn die wel correcte lesstof bieden.

Op zaterdag 29 jury gaat de jury in een besloten zitting in beraad over de kwaliteit van de lesstof. Direct daarna maakt de jury, die bestaat uit deskundigen uit de wetenschap, het onderwijs, de land- en tuinbouw, de uitkomsten bekend. De jury kijkt niet alleen naar onjuiste informatie, maar ook naar correcte, eerlijke informatie. De auteurs van het beste schoolboek krijgen een geldprijs toegekend.

Dossiers
Lees ook
Leren nog leuker met virtual reality

Leren nog leuker met virtual reality

Adviesgesprekken voeren met klanten in virtual reality. Onderwijs volgen op afstand, vanuit je eigen huis. Vissoorten herkennen met een VR-bril op. Nieuwe technologie├źn maken vernieuwende manieren van leren mogelijk. SVO vakopleiding food onderzoekt nu de mogelijkheden en start met verschillende pilots. SVO is samen met een aantal externe experts bezig...