‘Apps ondersteunen het werk’

26 januari 2022 Xandra Veltman

Automatiseren is meer dan nieuwe technieken inzetten. Het vergt andere manieren van denken en werken. Het is een doorlopend ontwikkelingsproces dat antwoorden geeft op strenge kwaliteitseisen, personeelstekorten en verduurzaming. Op elk moment van boot tot bord. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Paul te Velthuis van Bizerba.

Van oudsher, sinds 1866 precies gezegd, heeft Bizerba veel in de slagersbranche gedaan. Dat begon met weegapparatuur. Inmiddels biedt het bedrijf oplossingen op het gebied van wegen, labelen, snijden, traceerbaarheid, controlemiddelen en software. “Al jaren werken we wereldwijd voor de retail en de visbranche”, zegt Paul te Velthuis van Bizerba.

Hangweegschalen

Hij vervolgt: “Overbodig te vertellen hoe specialistisch vis is. Het is bewerkelijk, apparatuur is onderhevig aan pekel, vocht en kou. De visspecialist heeft schone werkruimte nodig.” Daarom hebben ze bij Bizerba naast toonbankweegschalen een specifieke range aan hangweegschalen ontwikkeld, de 400-serie.” Hangweegschalen zijn praktisch. Je kunt de schaal los meenemen langs de toonbank. De producten naar keuze gaan met schaal en al op het weegplateau. Je kunt het gehele weegsysteem aan beugels aan het plafond monteren.

Compensatie van scheefstand

Voor de ambulante handelaren die liever een weegschaal op de toonbank hebben staan, is een slimme app ontwikkeld, zegt Te Velthuis. “De software van de toonbankweegschalen compenseert eventuele scheefstand van de schaal zodat je altijd met het juiste gewicht rekent.”

Bij hangweegschalen hangt het beeldscherm hoger dan bij een toonbankweegschaal, waardoor klanten die goed op afstand kunnen lezen. Ook wordt de touchscreen niet snel vuil omdat hij hoog boven de producten hangt. Dat bevordert de levensduur. Zeker zo nuttig is dat de gehele toonbank beschikbaar blijft en snel schoon te maken is. Hygiëne is al met al het grootste voordeel.”

Wachtrijmanagement

Support van een heel andere orde is de Queuing-app. “Queuing behoort tot de specifieke apps en softwareoplossingen van Bizerba”, zegt Te Velthuis. “Deze wachtrijmanagement-app is handig als het druk is en bleek vooral tijdens corona erg behulpzaam.”

De Queuing-app werkt via de weegschaal in combinatie met een nummertjesapparaat. Elke klant krijgt een nummer. “Dat is prettig voor alle partijen. Medewerkers zijn af van het ‘wie-is-er-aan-de-beurt’ gedoe. Andersom worden consumenten er rustiger van als een apparaat managet wanneer ze aan de beurt zijn. Het voorkomt irritatie en fixatie, en mensen hebben meer aandacht voor wat er allemaal in de toonbank ligt of op de screens staat.”

Dit is het derde deel van de rondvraag 'Automatisering op alle fronten'. Volgende week volgt deel 4.  Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Lees de complete rondvraag in Vismagazine 9-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af!

Altijd op de hoogte blijven?