Belgische chefs promoten Noordzeevis met Zee van Smaak

8 oktober 2021 Redactie Vismagazine

53 Belgische chefs doen mee aan het project 'Zee van Smaak'. Van 15 oktober tot en met 15 november zetten zij Noordzeevis op de kaart. Van boord tot bord is het thema van het project dat is opgezet door het provinciebedrijf Westtoer. 

Westtoer wil met 'Zee van Smaak' niet alleen de lokale en duurzame producten uit de Noordzee en restaurants langs de kust promoten, maar ook de Belgische vissers uit Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge die zorgen voor de aanvoer van verse Noordzeevis.

Zee van Smaak

Zee van Smaak moet een breed publiek inspireren om de Belgische kust te ontdekken. “De Kust telt tientallen grote en kleine adressen die verse Noordzeevis op de menukaart plaatsen. Voor Zee van Smaak wordt intens samengewerkt met de visserijsector en de vele chefs langs de Kust: zij zijn de ambassadeurs die elke dag opnieuw een uniek verhaal vertellen”, aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.

‘Van boord tot bord’ is het centrale thema van het project. Lahaye-Battheu: “De actie verbindt de streekgastronomie met de duurzame Noordzeevis. Het brede publiek waardeert meer dan ooit producten uit de korte keten. De Belgische vissers zijn een schoolvoorbeeld van deze werkwijze. Zee van Smaak eert het werk en de visie van onze vissers. De steun aan de vissers bezorgt de actie een extra dimensie.”

Storytelling

Storytelling is ook belangrijk voor het project. Verhalen van zowel de vissers als de chefs zijn vastgelegd in korte documentaires die te zien via de digitale kanalen van Westtoer. Ook organiseerde Westtoer in samenwerking met NorthSeaChefs en de hotelschool Koksijde ook een opleidingstraject voor restaurants, waarbij kustchefs kennis maakten met met minder bekende vissoorten uit de Noordzee.  

Voor Zee van Smaak werken de Provincie West-Vlaanderen en Westtoer samen met VLAM en NorthSeaChefs. Het project wordt gesteund door het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZ) en de Vlaamse overheid.

 

Altijd op de hoogte blijven?