‘Bij glycol is geen lekrooster nodig’

Visspeciaalzaak R & L de Graaf_Emondt KMI

De groeiende waardering van de consument voor versspeciaalzaken en de aandacht voor herkomst en duurzaamheid, vallen op. De visbranche kan er z’n voordeel meedoen en daarbij gebruik maken van technieken uit de koelindustrie. Toekomstgerichte en creatieve oplossingen zijn er volop. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Louise de Graaf van visspeciaalzaak R & L de Graaf.

Richard en Louise de Graaf hebben sinds 2006 visspeciaalzaak R & L de Graaf in Nieuwerkerk aan de IJssel. “Onze zaak en ons assortiment bleven maar groeien, de winkel werd te klein”, vertelt Louise. “We hadden meer ideeën dan ruimte. Vorig jaar juni ging het reisbureau pal naast ons weg. Wij konden een deel van die ruimte huren en hebben de tussenmuur doorgebroken.”

Op 5 maart is de zaak weer heropend. “Het is een wereld van verschil en vooral van mogelijkheden. We maken graag alles zelf, daarmee kunnen we ons goed onderscheiden. Nu hebben we een aantal werkeilanden, een eigen fileerhoek, een mooie grote werktafel en een tweemaal zo grote toonbank. We counterbakken met het gezicht naar de klanten toe. We hebben er ook wat mooie zitjes bij. Die zijn natuurlijk tijdens de lockdown gesloten, maar klanten reageren enthousiast. Ze kunnen niet wachten om hier eens lekker te zitten eten.”

Hoogrendement koeltechniek

Ook nieuw is het gehele koelsysteem; de vries- en koelcel en de toonbank. Daartoe hebben Richard en Louise Emondt-KMI ingeschakeld. Adviseur Ronald de Kleer van dit bedrijf vertelt: “Ze hebben gekozen voor een complete glycol-installatie. De glycol wordt rondgepompt om de warmte aan de vitrine te onttrekken. Wij hebben een koudeplaat met steunverdamper ontwikkeld, speciaal voor toonbanken die op glycol werken. Er zitten geen leidingen in, het is een ‘sandwichplaat’ waar onder hoge druk koelvloeistof doorheen wordt geperst. Dankzij de temperatuurwisselaar krijg je zo een hoogrendement koeltechniek. Het kan zo 25 procent in je verbruik schelen.”

Of dat zo is, kan Louise nog niet bevestigen. “We werken er nog te kort mee en we hebben qua apparatuur, keuken en winkel flink uitgebreid. Wel blijkt het veel minder werk om de vitrine schoon te maken. Bij glycol is geen lekrooster nodig. Ik reinig nu in ‘no time’ het gladde oppervlak.” Dat levert meer tijd op die aan het ambacht, de specialiteiten, de maaltijden en de klanten wordt besteed. Die laatsten zien dat alles nu mooier, lichter en meer ruimtelijk wordt gepresenteerd.

Dit is het eerste deel van de rondvraag 'Visbranche investeert in zuinige koelapparatuur'. Volgende week volgt deel 2. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 4-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Lees ook
‘Ontwikkel je eigen smaak’

‘Ontwikkel je eigen smaak’

Een standaard viswinkel bestaat niet meer. Tenminste, qua uiterlijk. Hoge kwaliteit, hygiëne, specialiteiten en beleving zijn de nieuwe standaards. Daarin kunnen zowel de winkelbouwers en -inrichters als de visspecialisten zich uitleven.

‘Sneller klaar met schoonmaken’

‘Sneller klaar met schoonmaken’

Een standaard viswinkel bestaat niet meer. Tenminste, qua uiterlijk. Hoge kwaliteit, hygiëne, specialiteiten en beleving zijn de nieuwe standaards. Daarin kunnen zowel de winkelbouwers en -inrichters als de visspecialisten zich uitleven.

‘Alles ziet er aantrekkelijk en luxe uit’

‘Alles ziet er aantrekkelijk en luxe uit’

Een standaard viswinkel bestaat niet meer. Tenminste, qua uiterlijk. Hoge kwaliteit, hygiëne, specialiteiten en beleving zijn de nieuwe standaards. Daarin kunnen zowel de winkelbouwers en -inrichters als de visspecialisten zich uitleven.