Het Nederlands Visbureau start 1 oktober 2021 de landelijke promotiecampagne voor makreel en horsmakreel onder de naam ‘Makreel, Vetgoed!’. Doel is om consumenten te laten kennismaken met deze veelzijdige vissen en haar culinaire mogelijkheden. “Deze vis is niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond, betaalbaar en duurzaam en daarmee een ‘vetgoede’ keuze”, meldt Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau.

“Iedereen kent de mooie goudgele, gestoomde makreel uit het winkelschap. Makreel belandt vaak op een toastje met een tipje mayonaise voor bij de borrel, maar er is veel meer mogelijk”, vertelde Leewis tijdens de persbijeenkomst op 28 september in IJmuiden. Een select gezelschap van influencers en journalisten (waaronder een vertegenwoordiger van Vismagazine) kreeg hier alvast een voorproefje van de campagne.

Daarin wordt niet alleen de culinaire veelzijdigheid van de vis (Vetlekker!) maar ook het gezondheidsaspect benadrukt: een portie makreel bevat relatief veel omega 3-visvetzuren EPA en DHA. Dit is goed voor hart, hersenen en gezichtsvermogen.

Abri-campagne

Vanaf 1 oktober zijn makreelverpakkingen in de winkels voorzien van een campagnesticker, die verwijst naar de website visrecepten.nl. Daarnaast zijn er spots te horen op NPO radio 1,2, 3 en 5 en is de abri-campagne te zien in het hele land. Voor viswinkels zijn promotiematerialen beschikbaar.

Op een aantal zaterdagen in verschillende steden vinden live tastings plaats. Met een bakfiets wordt makreel aan de man gebracht. De campagne die gefinancierd is met steun van de Europese Unie, wordt ondersteund met advertorials in relevante lifestyle magazines aangevuld met een online campagne op verschillende social mediakanalen.

Duurzaamheidsaspect

Naast vetlekker en vetgezond is makreel volgens de campagnemakers ook vetduurzaam. Tijdens de persbijeenkomst die startte bij rederij Cornelis Vrolijk in IJmuiden, kwam het duurzaamheidsaspect ook aan de orde. Makreel scoort volgens het Nederlands Visbureau het beste op de ladder van producten met dierlijke eiwitten betreffende de CO2-foodprint en laat hiermee varkens- en rundvlees, kip, tofu en vegaburger ver achter zich. Daarnaast stellen wetenschappers op basis van recente onderzoeken dat het makreelbestand zich in een uitstekende staat bevindt en de aanwas van jonge vis in recente jaren relatief hoog is.

Vervolgens nam het persgezelschap in kleine groepen een kijkje bij makreelrokerij S.H.Meij in IJmuiden. Hier komt de voorbewerkte en gezouten makreel binnen en wordt deze gerookt op 70 graden.

Horsmakreel

Naast de aandacht voor makreel (Scomber scrombus), lift ook de horsmakreel (Trachurus trachurus) mee in de campagne. Ook al doet de naam anders vermoeden, het betreft twee verschillende vissoorten. De horsmakreel is afkomstig uit de Noordzee. Deze vis is geliefd in de Japanse keuken om zijn delicate smaak, zo vertelde Marinus Noordenbos van Hokkai Kitchen in IJmuiden. Bij dit bedrijf zijn ze gespecialiseerd in het verwerken en exporteren van deze (en andere) vis. Met name klanten in Japan zijn de afnemers van horsmakreel. “In Nederland is het een vergeten vis.”

Het persgezelschap kreeg hier meer info over de horsmakreel en er volgde een proeverij van horsmakreel in verschillende bereidingen: Grilllen, rauw bereid, frituren. Ook proefden ze de makreel en horsmakreel naast elkaar.

Binnenkort leest u in de papieren editie van Vismagazine meer over makreel en horsmakreel.

Altijd op de hoogte blijven?