Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

De coalitie wil een tastbare bijdrage leveren aan oplossing van het plastic-probleem. Dus worden de operationele en financiële effecten van transitie naar een circulaire plasticketen onderzocht. En wordt er concreet uitgewerkt hoe deze nieuwe techniek kan doorgroeien naar marktacceptatie en commerciële toepassingen.

Het verspillen van eenmalige plastic voedselverpakkingen is namelijk een urgent maatschappelijk probleem. De verpakkingen staan voor ongeveer 40 procent van het plasticvolume in Nederland en worden volledig geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Het recyclen van deze verpakkingen leidt tot minder CO2 uitstoot.

CurvCode

Namens Plactic Part NL onderzocht de projectgroep ‘Food2Food’ welke technologieën geschikt zijn om plastic efficiënt te scheiden uit afvalstromen. Hierbij is vastgesteld dat CurvCode, een digitaal watermerk ontwikkeld door FiliGrade in Eindhoven, veel potentie heeft.

Tijdens het testprogramma wordt de werking van CurvCode gevalideerd in industriële omstandigheden. De verwachting is dat het testprogramma in het tweede kwartaal van 2022 is afgerond.

Deelnemen

Het project wordt door projectleider Prof. Dr. Ir. Roland ten Klooster geleid. Marktpartijen kunnen deelnemen aan deze coalitie door zich voor 31 december 2021 aan te melden. Andere partijen die zich al aangemeld hebben zijn bijvoorbeeld SPAR, Verstappen Advanced Packaging, Wageningen University & research.

Dossiers
Lees ook
Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

‘Verwachting van de klant overtreffen’

‘Verwachting van de klant overtreffen’

Dat koeling een ‘hot topic’ is, blijkt mede uit het feit dat veel koelspecialisten in april aanwezig waren op Seafood Expo Global in Barcelona. Terug in Nederland gingen we op zoek naar trends en tips. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Dirko den Hertog van Delmo.

Het tij mee

Het tij mee

Mosselen lijken te profiteren van het tij om minder vlees en meer vis en planten te eten. De schelpdieren stonden onlangs ook bovenaan het lijstje in dagblad Trouw als het gaat om voeding met een lage klimaatimpact. Veel lager dan vlees en ook lager dan sommige vleesvervangers.