Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.

De coalitie wil een tastbare bijdrage leveren aan oplossing van het plastic-probleem. Dus worden de operationele en financiële effecten van transitie naar een circulaire plasticketen onderzocht. En wordt er concreet uitgewerkt hoe deze nieuwe techniek kan doorgroeien naar marktacceptatie en commerciële toepassingen.

Het verspillen van eenmalige plastic voedselverpakkingen is namelijk een urgent maatschappelijk probleem. De verpakkingen staan voor ongeveer 40 procent van het plasticvolume in Nederland en worden volledig geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Het recyclen van deze verpakkingen leidt tot minder CO2 uitstoot.

CurvCode

Namens Plactic Part NL onderzocht de projectgroep ‘Food2Food’ welke technologieën geschikt zijn om plastic efficiënt te scheiden uit afvalstromen. Hierbij is vastgesteld dat CurvCode, een digitaal watermerk ontwikkeld door FiliGrade in Eindhoven, veel potentie heeft.

Tijdens het testprogramma wordt de werking van CurvCode gevalideerd in industriële omstandigheden. De verwachting is dat het testprogramma in het tweede kwartaal van 2022 is afgerond.

Deelnemen

Het project wordt door projectleider Prof. Dr. Ir. Roland ten Klooster geleid. Marktpartijen kunnen deelnemen aan deze coalitie door zich voor 31 december 2021 aan te melden. Andere partijen die zich al aangemeld hebben zijn bijvoorbeeld SPAR, Verstappen Advanced Packaging, Wageningen University & research.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Vissector reageert op verbod visreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Vissector reageert op verbod visreclame bij bushaltes in Noord-Holland

Geen reclame voor vlees, vis en fossiele brandstoffen meer bij bushokjes in Noord-Holland. Dat is besloten door de Provinciale Staten van Noord-Holland. Organisaties uit de vissector zijn het niet eens met dit verbod. “Dit mist nuance omdat er belangrijke verschillen kunnen zijn in de vangst- en kweekmethoden van vis”, reageert Goodfish.

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Horecava, de vakbeurs voor de horecabranche in Nederland, gaat vandaag van start in Amsterdam RAI. Eén van de belangrijkste thema’s tijdens de beurs van dit jaar is duurzaamheid. Steeds meer horecaondernemers zijn bewust bezig met groen ondernemen en het tegengaan van voedselverspilling. Onderwerpen zoals eten zonder verspilling, groene innovaties en...

Verstegen Spices & Sauces genomineerd voor de EZK Energy Award

Verstegen Spices & Sauces genomineerd voor de EZK Energy Award

Verstegen Spices & Sauces is een van de drie genomineerden voor de EZK Enery Award 2022. Dat is een award voor bedrijven die zich onderscheiden op het gebied van energiebesparing, duurzame energieopwekking en/of het gebruik van hernieuwbare (duurzame) warmte. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) stelt de prijs beschikbaar.