Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Online shoppen

Beeld: Pixabay

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten ook na de coronacrisis online boodschappen blijft doen. Consumenten kopen vooral dranken, verse producten en verpakt voedsel vaker online dan voor de uitbraak van het virus. Dat meldt RetailNews.

Onderzoeksbureau Nielsen onderzocht hoe de Nederlandse consument over de corona-uitbraak denkt. 26 procent van de ondervraagden verwacht dat de gevolgen van het coronavirus op de lange termijn blijven bestaan. Minder dan de helft denkt dat ze hun oude koopgedrag zullen hervatten als het virus is verdwenen en blijven online boodschappen doen. 

"In Nederland zijn er belangrijke veranderingen in de manier waarop de consument na COVID-19 wil gaan winkelen", zegt Sonja van den Berg, consumer insights leader Benelux, tegen RetailNews. Zo steeg de online verkoop van dranken met 7 procent, van verse producten met 5 procent en de verpakte voedingsmiddelen met 6 procent. “Deze cijfers vertegenwoordigen een grote versnelling voor een e-commerce markt voor boodschappen die al vóór COVID van start ging."

Bron: RetailNews

Lees ook
Versondernemers ontpoppen zich tot lokale smaakhelden

Versondernemers ontpoppen zich tot lokale smaakhelden

Jarenlang had de versspecialist het zwaar, vastgeklemd tussen supermarkten enerzijds en horeca en luxere eetwinkels anderzijds. Ook van de fors stijgende online verkopen profiteerde het ambacht minimaal. COVID-19 lijkt hierin verandering te hebben gebracht, althans voor een deel van de versondernemers.

Wat betekent de avondklok voor uw werknemers?

Wat betekent de avondklok voor uw werknemers?

In de strijd tegen het coronavirus zet de overheid een nieuw wapen in. De avondklok. Vanaf dit weekend mogen mensen tussen 21:00 en 4:30 zonder geldige reden niet op straat zijn.

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.