‘Consumenten willen gezonde maaltijden’

8 december 2021 Xandra Veltman

Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag het laatste deel met Henry en Ryan Schilder van Van de Visspecialist.

“Mijn zoon Ryan van twintig is een nieuw bedrijf begonnen: Van de Visspecialist”, zegt Henry Schilder trots. Zelf runt hij Volendammer Visspecialist H. Schilder in Amstelveen, een goedlopende zaak. “Ik begon ook zo jong, dus waarom niet?” Het idee ontstond doordat de vraag naar kant-en-klare maaltijden een enorme vlucht neemt. Ryan heeft onder meer de privé koksopleiding afgerond. “Hij wil voor andere viszaken kant-en-klare ovenmaaltijden bereiden die je zo in de toonbank kunt presenteren. Dat kan collega’s in kosten en arbeidskracht schelen en meer diversiteit opleveren. Je ziet deze formule al langer bij slagers.”

Deze zomer kwam een bedrijfsruimte vrij in Volendam van 250 vierkante meter en twee verdiepingen. Compleet HACCP-ingericht met grote koelcel en diepvries. “We hebben er alleen nog apparatuur bij geplaatst.” Ryan zwaait er de scepter en inmiddels werkt ook Peter Bruins er, voorheen kok in Spaander en de Pompadour. Verder springt af en toe een medewerker uit de winkel van Henry bij.
Als lid van een nieuwe generatie kijkt Ryan met een frisse blik naar de toekomst van viswinkels: “Steeds meer mensen willen gezonde maaltijden van hun visdetaillist. Als ze die kunnen inkopen van een ambachtelijke visbereider, kunnen die met minder menskracht specialistischer werken. Zo kun je rust creëren en tijd nemen voor je klanten. Die maaltijden verkopen zichzelf, is onze ervaring.”

Aziatische keuken

Schilder heeft naast Hollandse en Mediterrane maaltijden en vissoepen al jaren een grote klantenkring voor Aziatische maaltijden en gerechten. “Amstelveen kent een aanzienlijke Indische en Japanse gemeente. Ik werk dan ook veel met Yama Food.” Voorbeelden: sushi, sashimi, noedelgerechten zoals Japanse noedels met gegrilde zalm en sesamsaus, kabeljauwschotel met Yakitori-marinade.

Van de Yama’s Teriyaki marinade is hij fan. “Onze Aziatische keuken groeit alleen maar en Ryan neemt ons werk qua maaltijden en gerechten nu over. Arjan Siemerink van Yama is een fantastische kok en vindt dit een mooie ontwikkeling. Hij komt graag met ideeën en van zijn smaakcombinaties kun je veel leren.”
Ryan heeft naast maaltijden een lunchservice voor het bedrijfsleven op poten gezet. Het blijft belangrijk dat je zorgvuldig, stap voor stap, opbouwt. Daar wordt het voor iedereen alleen maar beter van.”

Dit was het laatste deel van de rondvraag 'Visspecialist steeds meer actief als foodservice'. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag in Vismagazine 8-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af en betaal het eerste jaar 75 euro (ex. btw).

Altijd op de hoogte blijven?