Crowdfunding Pesca levert 760.000 euro op

Vismagazine_Pesca

Visrestaurant Pesca opende in 2016 de deuren. En met succes, sinds de start bezochten ruim 100.000 mensen het restaurant aan de Amsterdamse Rozengracht. Dit smaakte naar meer, dus werd een crowdfundingsactie gestart voor een tweede restaurant, Pesca 2.0. Het streefbedrag was 500.000 euro, maar bij het sluiten van de actie stond de teller op 760.000 euro.

Pesca

Pesca is een idee van Sven Sallaerts en Jos de Jong. Het eerste restaurant kwam ook mede dankzij crowdfunding tot stand. Pesca werkt met dynamische prijzen. Het aanbod en de prijs zijn afhankelijk van onder andere het seizoen, het weer en de beschikbaarheid. Het restaurant heeft daarom geen vaste kaart. De prijs van de vis wordt afhankelijk van de beschikbaarheid in de loop van de avond aangepast om voedselverspilling te voorkomen.

Alle maaltijden worden in het zicht van de klanten bereid. Sallaerts en De Jong noemen hun restaurant daarom ook wel een vistheater. Het is geen traditioneel restaurant, maar heeft de sfeer van een vismarkt.

Duurzaam

In het restaurant willen de mannen het weggooien van vis terugdringen en duurzaam inkopen. Daarnaast willen ze het product vis toegankelijk maken en met de Pesca Foundation bijdragen aan de bescherming van de oceanen en vissoorten. In Sprout noemt Sallaers dit "de spanning tussen ondernemen en het ‘juiste’ willen doen". Het juiste willen doen komt ook terug in het personeelsbeleid. Zo is er geen sprake van structurele overuren en delen de werknemers mee in de winst.

Testcase

De ondernemers vertellen dat zij hun eerste restaurant als een testcase beschouwen, waarin ze het concept konden finetunen. De nieuwe vestiging wordt twee keer zo groot en is gelegen op een A-locatie. Het wordt een pand met grote ramen en terrasmogelijkheden. Ook moet de vismarkt worden verbonden met de keuken. Als dit restaurant perfect draait, dan willen Sallaerts en De Jong een derde vestiging in Berlijn openen.

https://vimeo.com/270345142

Lees ook
De duurzame vis van Fish Tales in het buitenland

De duurzame vis van Fish Tales in het buitenland

Duurzaamheid staat centraal bij Fish Tales. Het Amsterdamse bedrijf gebruikt alleen 100 procent gecertificeerde vis. Het gaat goed met het bedrijf. In Nederland zijn de producten exclusief te koop bij Albert Heijn en ook in Duitsland gaat het goed. En nu richt Fish Tales zich op de Verenigde Staten.

Unilever streeft naar duurzame garnalenvangst

Unilever streeft naar duurzame garnalenvangst

De kroepoek van Unilever-merk Conimex wordt gemaakt van garnalen gevangen door kleinschalige vissers in de Javazee. Unilever besloot samen met partner Intersnack om concrete stappen te zetten om deze garnalenvangst te verduurzamen. "Het doel is om binnen 3 jaar alle garnalen voor Conimex-kroepoek 100% traceerbaar en duurzaam te vangen". De kroepoek...

Princes vergroot aandeel verantwoord ingekochte tonijn

Princes vergroot aandeel verantwoord ingekochte tonijn

Princes heeft haar aandeel verantwoord ingekochte tonijn in 2018 verhoogd naar 94 procent. In 2017 was dit nog 90 procent, laat het bedrijf weten in een persbericht. Het doel is om 100 procent verantwoorde tonijn aan te bieden. Menno Bax, Marketing Director voor Princes Europe: "Wij zijn een van de grootste aanbieders van tonijnconserven in Nederland....