Crowdfunding Pesca levert 760.000 euro op

Vismagazine_Pesca

Visrestaurant Pesca opende in 2016 de deuren. En met succes, sinds de start bezochten ruim 100.000 mensen het restaurant aan de Amsterdamse Rozengracht. Dit smaakte naar meer, dus werd een crowdfundingsactie gestart voor een tweede restaurant, Pesca 2.0. Het streefbedrag was 500.000 euro, maar bij het sluiten van de actie stond de teller op 760.000 euro.

Pesca

Pesca is een idee van Sven Sallaerts en Jos de Jong. Het eerste restaurant kwam ook mede dankzij crowdfunding tot stand. Pesca werkt met dynamische prijzen. Het aanbod en de prijs zijn afhankelijk van onder andere het seizoen, het weer en de beschikbaarheid. Het restaurant heeft daarom geen vaste kaart. De prijs van de vis wordt afhankelijk van de beschikbaarheid in de loop van de avond aangepast om voedselverspilling te voorkomen.

Alle maaltijden worden in het zicht van de klanten bereid. Sallaerts en De Jong noemen hun restaurant daarom ook wel een vistheater. Het is geen traditioneel restaurant, maar heeft de sfeer van een vismarkt.

Duurzaam

In het restaurant willen de mannen het weggooien van vis terugdringen en duurzaam inkopen. Daarnaast willen ze het product vis toegankelijk maken en met de Pesca Foundation bijdragen aan de bescherming van de oceanen en vissoorten. In Sprout noemt Sallaers dit "de spanning tussen ondernemen en het ‘juiste’ willen doen". Het juiste willen doen komt ook terug in het personeelsbeleid. Zo is er geen sprake van structurele overuren en delen de werknemers mee in de winst.

Testcase

De ondernemers vertellen dat zij hun eerste restaurant als een testcase beschouwen, waarin ze het concept konden finetunen. De nieuwe vestiging wordt twee keer zo groot en is gelegen op een A-locatie. Het wordt een pand met grote ramen en terrasmogelijkheden. Ook moet de vismarkt worden verbonden met de keuken. Als dit restaurant perfect draait, dan willen Sallaerts en De Jong een derde vestiging in Berlijn openen.

https://vimeo.com/270345142

Lees ook
Nieuwe marketing directeur Fish Tales

Nieuwe marketing directeur Fish Tales

René Harmsen start 1 juli als marketing directeur van de food scale-up FishTales. Hij gaat zich bezig houden met het professionaliseren en vergroten van de zichtbaarheid van het merk in Nederland en daarbuiten

Good Fish en Vermaat sluiten World Oceans Deal

Good Fish en Vermaat sluiten World Oceans Deal

Milieuorganisatie Good Fish en horecaspecialist Vermaat sloten 8 juni een World Oceans Deal. Dit betekent dat Vermaat het visassortiment aan gaat passen. Vissen die op rood staan op de VISwijzer verdwijnen van het menu.

QBTEC helpt Baarssen met nieuwste techniek

QBTEC helpt Baarssen met nieuwste techniek

Vader en zoon Jelle en Sijmen Baarssen willen meer én luxere plates verkopen en de bakplaat beter presenteren. ”We hebben meer capaciteit nodig én gaan meer exclusieve gerechten maken.” Samen met QBTEC werd het plan uitgevoerd.