Crowdfunding Pesca levert 760.000 euro op

Vismagazine_Pesca

Visrestaurant Pesca opende in 2016 de deuren. En met succes, sinds de start bezochten ruim 100.000 mensen het restaurant aan de Amsterdamse Rozengracht. Dit smaakte naar meer, dus werd een crowdfundingsactie gestart voor een tweede restaurant, Pesca 2.0. Het streefbedrag was 500.000 euro, maar bij het sluiten van de actie stond de teller op 760.000 euro.

Pesca

Pesca is een idee van Sven Sallaerts en Jos de Jong. Het eerste restaurant kwam ook mede dankzij crowdfunding tot stand. Pesca werkt met dynamische prijzen. Het aanbod en de prijs zijn afhankelijk van onder andere het seizoen, het weer en de beschikbaarheid. Het restaurant heeft daarom geen vaste kaart. De prijs van de vis wordt afhankelijk van de beschikbaarheid in de loop van de avond aangepast om voedselverspilling te voorkomen.

Alle maaltijden worden in het zicht van de klanten bereid. Sallaerts en De Jong noemen hun restaurant daarom ook wel een vistheater. Het is geen traditioneel restaurant, maar heeft de sfeer van een vismarkt.

Duurzaam

In het restaurant willen de mannen het weggooien van vis terugdringen en duurzaam inkopen. Daarnaast willen ze het product vis toegankelijk maken en met de Pesca Foundation bijdragen aan de bescherming van de oceanen en vissoorten. In Sprout noemt Sallaers dit "de spanning tussen ondernemen en het ‘juiste’ willen doen". Het juiste willen doen komt ook terug in het personeelsbeleid. Zo is er geen sprake van structurele overuren en delen de werknemers mee in de winst.

Testcase

De ondernemers vertellen dat zij hun eerste restaurant als een testcase beschouwen, waarin ze het concept konden finetunen. De nieuwe vestiging wordt twee keer zo groot en is gelegen op een A-locatie. Het wordt een pand met grote ramen en terrasmogelijkheden. Ook moet de vismarkt worden verbonden met de keuken. Als dit restaurant perfect draait, dan willen Sallaerts en De Jong een derde vestiging in Berlijn openen.

https://vimeo.com/270345142

Lees ook
Oorkonde voor Zee op Tafel

Oorkonde voor Zee op Tafel

Restaurant Zee op Tafel heeft van Stichting Noordzeevis een oorkonde ontvangen voor het “prominent en met passie aanbieden en onder de aandacht brengen van Noordzeevis uit Scheveningen.” Het in Den Haag gevestigde Zee op Tafel is zowel een restaurant als viswinkel in één. Ondanks een mediterrane uitstraling, is Noordzeevis...

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

‘Samen met boeren werken aan duurzame productie’

‘Samen met boeren werken aan duurzame productie’

Kruiden en specerijen inspireren tot nieuwe visgerechten en -recepturen en andersom leiden vis, schaal- en schelpdieren telkens weer tot nieuwe creaties op het bord. En tot meer gemak, nieuwe smaken én meer duurzaamheid, want we gaan steeds zorgvuldiger met grondstoffen om. Vandaag het tweede deel met Steve Clemenson van Nedspice Holding B.V.