De CO2-emissie van de visserij

visserij_schip_pixabay

Foto: Pixabay

Partnercontent

Vrijwel alle bedrijven dragen in meer of mindere mate bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot. Toch is het vooral de visserij die vaak onder vuur ligt. Zo is er regelmatig een discussie over hoe slecht het is om vis te importeren in plaats van het halen van vis uit eigen zee. Is dit echter wel waar?

CO2-voetafdruk van transport

Het is niet verbazingwekkend dat het vervoeren van vis (of elk ander product) per vliegtuig niet bepaald milieuvriendelijk is. Vis kan echter ook met containerschepen vervoerd worden en volgens onderzoek is dit niet alleen de methode die het CO2-vriendelijkst is, maar ook het efficiëntst. Zelfs wanneer het om diepgevroren vis gaat. Neem bijvoorbeeld transport van kabeljauw naar Londen. Zou het transport vanuit China per schip naar Londen worden vervoerd (17.500 km), dan is de CO2-emissie welgeteld 190 kg equivalent/ton. De snelle rekenaar komt dan uit op 0.01 kg equivalent/ton per kilometer. Zou de kabeljauw per vrachtwagen vanaf Aberdeen (Schotland) naar Londen vervoerd worden (862 km) dan zou dit in 250 kg CO2 equivalent/ton resulteren. (0,29 equivalent/ton per kilometer). Zou men ervoor kiezen met een vliegtuig van IJsland naar Londen (1678 km) te gaan om de vis te brengen, dan resulteert dit in een emissie van 3250 kg equivalent/ton, 1,94 equivalent/ton per afgelegde kilometer. Het vliegtuig is dus overduidelijk een transportmiddel dat het milieu niet ten goede komt. Toch blijkt dat over het algemeen de eigenlijke visvangst verantwoordelijk is voor het grootste percentage van de broeikasgasemissie, tenzij er vliegtuigtransport in het spel is.

Wat is nu beter?

Is het dus per definitie beter om vis niet meer te importeren? Nee, niet per se. Zo blijkt dat de CO2-voetafdruk per gevangen vis in de Noordzee veel hoger is dan de zoetwatervis die in Azië gekweekt wordt en vervolgens diepgevroren met een containerschip naar Rotterdam getransporteerd wordt. Wil men bijvoorbeeld een kilo aan tongetjes vangen met een boomkor, dan is daar gemiddeld al zo’n 4 liter dieselolie voor nodig. Het is dus duidelijk dat de milieubelasting per gevangen vis niet zo makkelijk uit te rekenen is. Wel is duidelijk dat diepvriesvis vaak milieuvriendelijker is dan verse vis.

Bedrijven kunnen hun CO2-voetafdruk verkleinen

Bedrijven kunnen hun CO2-voetafdruk verkleinen door groene energie te produceren. Ook kan men groene energie inkopen door middel van energie vergelijken. De ene leverancier is namelijk duurzamer dan de ander. Daarnaast is het zinvol om op de schepen milieuvriendelijke vriesinstallaties te plaatsen. Ook de bedrijfsvoering kan een verschil maken. Door schepen niet elke week terug te laten varen naar een haven, wordt er veel brandstof bespaard. Hiervoor is wel weer een ruime opslag vereist in (energiezuinige) vriezers.

Lees ook
Met de kop in de wind

Met de kop in de wind

Het is één van de oudste beroepsgroepen ter wereld: de visserij. Ook Nederland kent een eeuwenoude traditie van het vissersambacht. Nog steeds zijn er traditionele vissersfamilies die al meer dan 300 jaar bestaan. Volgens Gees R. van Hemert, auteur van het boek ‘Met de kop in de wind’, is dit te danken aan de manier waarop...

Vissers blij met visquota maar kwaad op ngo's

Vissers blij met visquota maar kwaad op ngo's

Eind 2020 werden de visquota voor 2020 vastgesteld. Zowel tong als schol ontwikkelen zich goed. Dit betekent dat de Nederlandse vissers in 2020 meer tong en iets minder schol mogen vangen. De vissers zijn blij met de boodschap laat EMK weten, maar ze zijn het geroep van ngo’s over overbevissing meer dan beu.

Dag van de Zeeuwse visserij komt terug

Dag van de Zeeuwse visserij komt terug

In 2012 vond de laatste editie van de Dag van de Zeeuwse visserij plaats. Acht jaar later wordt dit evenement nieuw leven in geblazen. Op 20 juni 2020 wordt er een nieuwe editie georganiseerd.