De geuren van de wereld

De geuren van de wereld_Harold McGee

Rauwe oesters die soms aan komkommer doen denken, sherry aan sojasaus en maïstortilla’s aan honing. Truffels die met de hulp van eencelligen ondergronds de geuren produceren die varkens en honden lokken om de truffels op te graven. De aarde die aards ruikt als droogte plaatsmaakt voor regen. Harold McGee neemt ons mee op zijn zintuigelijke reis door de wereld van geuren: van de oorsprong van vluchtige moleculen in de interstellaire ruimte, via de geuren van de lucht en de oceanen, het bos en de stad, naar de geuren van voedsel en drank.

Ontdek met hem de verborgen geuren van het gewone (natte bestrating en gemaaid gras) en het buitengewone (vers brood en chocolade); van het heerlijke (rozen en vanille) en het onaangename (bedorven vlees en rotte eieren). Op basis van de nieuwste biologische en scheikundige inzichten, verweven met persoonlijke observaties, laat Harold McGee zien hoe ons reukvermogen de kracht heeft om onzichtbare kanten van ons leven bloot te leggen. Zijn nieuwe meesterwerk is de complete wetenschap en taxonomie van geuren; het resultaat van tien jaar onderzoek.

 

Dossiers
Lees ook
Veggies & Fish

Veggies & Fish

“Het interessante van dit alles is dat ik heb me heb gerealiseerd dat niet alleen texturen, smaken en kleuren van groenten machtig met vis te combineren zijn, maar dat de (voor)bereidingstijd van de groenten en vis niet veel van elkaar verschillen.” Veggies & Fish brengt de lekkere en gezonde werelden van groenten en vis samen in ruim...

Retail Survival Guide

Retail Survival Guide

In het boek Retail Survival Guide laat retailexpert Carin Frijters zien hoe je jezelf als retailer voorbereidt op een zekere én onzekere toekomst. Het boek is opgedeeld in vijf heldere stappen.

Ondernemen in crisistijd

Ondernemen in crisistijd

Dat de coronacrisis alles behoorlijk in de war heeft geschopt mag duidelijk zijn, maar voor sommigen heeft deze crisis juist nieuwe inspiratie opgeleverd. Zoals auteur en ondernemer Femke Hogema, die in drie weken ‘Ondernemen in crisistijd’ schreef.