Dialooglezing met Klaas Jelle Koffeman

Klaas Jelle Koffeman

Vissen wij de zeeën leeg of zijn vissers rentmeesters van de aarde? Dat is een van de vragen die woensdagavond 24 mei langskomen in de dialooglezing van Klaas Jelle Koffeman, waarbij duurzame visserij centraal staat. Jaarlijks organiseert SCAB (Stichting Culturele Activiteiten Bibliotheek in Urk) een dialooglezing waarbij thema’s besproken worden over moraal en maatschappij.

Klaas Jelle Koffeman

Klaas Jelle Koffeman stapte na dertig jaar Noordzeevisserij uit het familiebedrijf om zich te wijden aan vraagstukken van economische en ecologische duurzaamheid. Hij ziet het als zijn persoonlijke opdracht om zich vanuit bijbels perspectief je in te zetten voor een schone zee en duurzame visserij. Dat doet hij onder meer als zelfstandig projectbegeleider van Stichting De Noordzee.

Dialooglezing

De avond start met een lezing van ongeveer 40 minuten. Daarna is er alle gelegenheid om met Koffeman en elkaar in gesprek te gaan over de toekomst van de visserij in het licht van rentmeesterschap. Ook de bedreigingen en kansen van Brexit en aanlandplicht komen aan de orde.

De dialooglezing vindt plaats tijdens de Urker visserijweek op woensdag 24 mei in FlevoMeer Bibliotheek Urk. De avond begint om 20.00 uur, de entree is vrij. De plaatsen zijn beperkt.

Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstof­prijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.