‘Dit is een winkel van de toekomst’

23 juni 2021 Xandra Veltman

De groeiende waardering van de consument voor versspeciaalzaken en de aandacht voor herkomst en duurzaamheid, vallen op. De visbranche kan er z’n voordeel meedoen en daarbij gebruik maken van technieken uit de koelindustrie. Toekomstgerichte en creatieve oplossingen zijn er volop. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jo Hop van Seafood Kijkduin.

Gasloze winkelcentra zijn al vrij gewoon. Het grote project ‘Nieuw Kijkduin’ gaat nog verder. Het is nieuw project van wonen met uitzicht op zee, nieuw ondernemen, beleven, culinair, genieten... een complete beleving, verdeeld over zeven ’blokken’. Hier wil je als ondernemer zitten.

Jo Hop, die een viswinkel heeft in Doorn, was al enkele keren hiervoor gevraagd door de projectontwikkelaar. Hij besloot er een tweede zaak te openen. “Dit is een winkel van de toekomst, met een bijzonder luxe uitstraling. We doen het omdat onze dochter Noah van twintig heel fanatiek is. Ze wil een eigen visspeciaalzaak runnen.” Zo opende Seafood Kijkduin half april 2021 haar deuren in de ‘Delitheek’ - tussen een wijnhuis, slager, groentewinkel en bakker.

Warmte-koudeopslag

De inrichting van de winkel was technisch gezien interessant, vertelt Bernadet Koops van Koeltechnisch Buro Midden Nederland. “Gewoonlijk plaats je een condensor buiten, vaak op een dak, om de warmte af te voeren. Hier was geen mogelijkheid om iets buiten het pand te plaatsen. Daarom staan de koel- en vriesinstallatie binnen opgesteld en heeft de luchtgekoelde condensor plaatsgemaakt voor een warmtewisselaar die gekoeld wordt met water van de centrale koudwaterinstallatie die ook gebruikt wordt om de appartementen te verwarmen. Oftewel, de koelinstallatie is aangesloten op de warmte-koudeopslag (WKO). Een zeer betrouwbare oplossing.”

Oester/sashimibar

Binnen zie je er niets van. Daar kun je je hart ophalen aan alles wat in de negen meter lange vitrine ligt. De vitrine is hoog en doorzichtig en er past veel op de toonbank. Het geheel wordt mooi uitgelicht. Er is een scherfijsmachine, koelcel, diepvries. Het is ruim ingericht met een kookeiland en zitjes om je kibbeling rustig op te eten. Aan de andere kant is een oester-/sashimibar en een buitenterras. Van daaruit kun je de zee zien.

Chique Nieuw Kijkduin

‘s Zomers is het een gekkenhuis, weten de ondernemers die hier al langer zitten. Een kolfje naar Noah’s hand, denkt Hop. “Dit is een winkel voor de toekomst. We bereiden veel luxe artikelen en maaltijden, soepen, salades, noem maar op. Alles doen we zelf. We gaan voor het hogere segment en zetten veel op sociale media.” Een speciaalzaak die qua uitstraling en sfeer past bij het chique Nieuw Kijkduin en waar bewoners, toeristen en dagjesmensen graag zullen komen.

Dit is het derde deel van de rondvraag 'Visbranche investeert in zuinige koelapparatuur'. Volgende week volgt het vierde deel. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 4-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?